З 1 січня 2021 року ФОП – «загальники» та фізособи-«незалежники», як і раніше, зобов’язані будуть вести облік доходів і витрат. Але цей облік можна буде здійснювати як в паперовому, так і в електронному вигляді, у тому числі за допомогою Електронного кабінету. При цьому облік відбуватиметься в типовій формі (яка вводиться замість Книг обліку!).
В Інформаційному листі №16 податківці роз’яснювали: на сьогодні і до моменту затвердження нової форми Міністерством фінансів України залишається чинною Книга обліку доходів і витрат для ФОП – «загальників» та фізосіб-«незалежників», затверджена Наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.09.2013 р. №481.
Але свіжа форма не за горами! 5 лютого Мінфін розробив проект наказу, яким будуть затверджені:
- Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність (завантажити додаток 1);
- Додаток до типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність (завантажити додаток 2);
- Порядок ведення типової форми (дивиться тут додаток 3).
Цей наказ набере чинності з дня його офіційного опублікування (про що ми повідомимо окремо).
Відповідно з дати набрання чинності цього наказу почне діяти нова форма книги. А стара форма буде скасована. Реєструвати нову форму в ДПІ буде не потрібно.
Як слід буде вести нову форму
За проектом у разі ведення обліку доходів і витрат у паперовому вигляді фізособа особа зобов’язана виконувати записи розбірливо чорнилом темного кольору або кульковою ручкою. Внесення виправлень здійснюється шляхом створення нового запису, який засвідчується підписом фізособи.
У разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов’язана вести таку форму у форматі EXCEL. І звісно ж, час від часу друкувати та підписувати.
Зверніть увагу! Можливість доручити ведення такої форми найманим працівникам або іншим особам за дорученням Порядком не передбачена!
У разі ведення обліку доходів і витрат в електронній формі за допомогою Електронного кабінету фізособа зобов’язана отримати електронний підпис. Після отримання посилених сертифікатів відкритих ключів така особа здійснює операції з ведення обліку доходів і витрат відповідно до ПКУ. Такий сервіс надається в Електронному кабінеті безкоштовно.
Увага! В типовій формі, яка ведеться в електронному вигляді (в EXCEL або за допомогою Електронного кабінету), допускається виправлення помилок або коригування шляхом доповнення рядка, у якому відображається від’ємне або позитивне значення. Тобто, помилкова інформація з форми не видаляється, а саме коригується у одному з наступних окремих рядків.