21 травня 2024 року ВРУ прийняла у другому читанні законопроєкт №8300 про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. "За" проголосували 294 нардепи. Про це повідомив Я. Железняк.
А 17 червня Закон №3720 було підписано Президентом. А 19 червня його опубліковано в "Голосі України". Він набере чинність з 20 червня, проте його норми будуть введені в дію тільки з 1 січня 2025 року.
Проблемами, які має вирішити Закон, є недосконалість процедур розрахунку та здійснення страхової виплати з відшкодування шкоди, завданої внаслідок дорожньо-транспортної пригоди, низький ліміт відповідальності страховика, державне регулювання ціноутворення за цим видом страхування, а також низька ефективність системи управління Моторного (транспортного) страхового бюро України та обмежена роль держави в контролі за його діяльністю.
Якщо коротко - Закон робить автоцивілку дієвою. Зокрема, пропонується:
- поступово підвищити розміри страхових сум (максимальних розмірів страхової виплати) до розмірів, встановлених у країнах Європейського союзу.
Як пише Д. Гетманцев, нині ліміт відповідальності страховика за шкоду, заподіяну життю та здоров’ю, становить 320 000 грн на одного потерпілого, незалежно від кількості потерпілих, а за шкоду, заподіяну майну потерпілих, – 160 000 грн на одного потерпілого, але не більше 800 000 грн на одну страхову подію. Протягом двох років після введення Закону в дію пропонується поетапно збільшити ці суми за шкоду, завдану життю та здоров’ю потерпілих осіб до 1 млн грн на одного потерпілого та 20 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб, а за шкоду, завдану майну потерпілих осіб, – до 2 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб;
- запровадити швидке здійснення гарантійних виплат потерпілим особам за страховиків-банкрутів (з року змінюється на 60 днів);
- запровадити пряме врегулювання у всіх випадках дорожньо-транспортних пригод, в яких шкоду завдано лише транспортному засобу, що дозволить потерпілій особі звертатись за страховою виплатою до свого страховика;
- запровадити порядок розрахунку розміру страхової виплати без урахування зносу та здійснення страхових виплат у розмірі, необхідному для відновлення транспортного засобу;
- поширити дію страхового покриття за договором ОСЦПВ на пасажирів транспортного засобу, який спричинив дорожньо-транспортну пригоду;
- запровадити вільне ціноутворення, що надасть можливість визначення "справедливої ціни" та включить ринкові механізми;
- зменшити строк розгляду заяви про здійснення страхової виплати з 90 до 60 днів з дня подання заяви про здійснення страхової виплати;
- встановити вичерпний перелік документів, необхідних для отримання страхової виплати та підстав для відмови у здійсненні такої виплати.
Як додав Я. Железняк, домовились також, що низку важливих правок для індустрії страхування буде додано до законодавства найближчим часом від Комітету.