Міністерство розвитку громад та територій України розповідає, що наразі в Україні завдяки децентралізації сформовано новий сучасний адмінтерустрій. Відповідно, системних змін потребує й застаріле законодавство. Адже питання, пов’язані із змінами меж або присвоюванням статусу певного населеного пункту досі регулюється актом 40-річної давнини. Уряд ухвалив розроблений Мінрегіоном законопроєкт «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України», який має вирішити цю проблему.
Реалізація реформи місцевого самоврядування ще потребує подальшого удосконалення законодавчої бази, адже єдиний документ, який регулює ці питання, – досі чинний Указ Президії Верховної Ради Української РСР від 1981 року, більшість норм якого застаріли або суперечать Конституції України.
На заміну 40-річному документу та з метою упорядкування процедур з вирішення існуючих проблемних питань у сфері адмінтерустрою Мінрегіон розробив законопроєкт «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою України, який враховує чинні норми Конституції України та враховує сучасну ситуацію. Сьогодні на своєму засіданні Уряд підтримав його.
«Розробивши цей законопроєкт, Мінрегіон в одному документі сконцентрував чіткі правила в сфері адміністративно-територіального устрою. Законопроєкт визначає, які органи мають ініціювати, приймати рішення щодо утворення, ліквідації, встановлення меж адмінтеродиниць, їх найменування, визначення категорії та здійснення обліку населених пунктів», – зазначає Міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов.
Зокрема, новий закон:
- вводить поняття адміністративно-територіального устрою України, адмінтеродиниці, населеного пункту, території територіальної громади та ін.
- встановить порядок утворення та ліквідації адмінтеродиниць;
- визначить повноваження органів щодо зміни меж адміністративно-територіальних одиниць їх найменування, перейменування, визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад
Окрім того, новий Закон визначить три рівні системи адмінтерустрою – базовий, субрегіональний та регіональний, також зберігається можливість утворення районів у містах як допоміжного рівня адмінтерустрою. Як і в Конституції, адмінтеродиницями визначаються Автономна Республіка Крим, області, райони, міста, райони в містах, селища і села. Міста, селища та села (населені пункти), при цьому, є основою для затвердження територій територіальних громад.
Також законопроєктом пропонується впровадження Державного реєстру адмінтеродиниць та територій територіальних громад, який буде компонентом Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.
Реєстр призначений для створення, збирання, накопичення, обробки, захисту, обліку інформації про адмінтеродиниці та території тергромад. Це унеможливить виникнення помилок та розбіжностей у назвах та статусах населених пунктів, чисельності населення адмінтеродиниць, територіальних громад тощо. За ведення електронного реєстру відповідатиме Мінрегіон.
«Законопроект найближчим часом буде направлений на розгляд Парламенту. Очікуємо, що він отримає таку ж підтримку народних депутатів, як і реформа місцевого самоврядування в цілому. Адже необхідно мати законодавчі інструменти для вчасного реагування на сучасні виклики», – зазначає заступник Міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода.