• Посилання скопійовано

Бізнес просить доопрацювати новий законопроєкт про мобілізацію

Бізнес-асоціації заявили, що урядовий законопроєкт №10449 про мобілізацію потребує доопрацювання та усунення неконституційних норм, які негативно впливають на бізнес

Бізнес просить доопрацювати новий законопроєкт про мобілізацію

Президенту України

Прем’єр-міністру України

Народним депутатам України

Члени Української Ради Бізнесу, до складу якої входить 113 бізнес-асоціацій різних галузей економіки, членами яких є 28000 підприємств,  проаналізували законопроєкт №10449 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку і зазначають таке:

У проєкті закону частково враховані пропозиції та зауваження бізнесу, через які був відкликаний Урядовий законопроєкт №10378, але оновлений №10449 все ще містить частину норм, які потребують комплексного доопрацювання через значні ризики для бізнесу та громадян і які викликають сумніви щодо їх доцільності:

1. Громадяни України: Процедура реєстрації електронного кабінету військовозобов’язаного стане обов’язковою, та ТЦК зможе направляти повістки до нього в електронному вигляді. Обов’язок зареєструвати електронний кабінет і оновити свої облікові дані поширюється і на тих українців, що перебувають за кордоном. У випадку порушення цього нового обов’язку (як і обов’язку з’являтися після отримання повістки до ТЦК) законопроєкт передбачає окремий механізм покарання. Якщо порушника протягом 15 днів не затримає та не доставить до військкомату Нацполіція, керівник ТЦК протягом 5 днів надішле йому в електронний кабінет або листом вимогу, яка вважатиметься врученою, навіть якщо порушник не отримав її особисто. 

Зазначена норма є контрпродуктивною та шкідливою. Відправлення будь-якої інформації в електронний кабінет військовозобов’язаного не може вважатися фактом отримання такої інформації особою. 

2. Зміна порядку бронювання працівників: Пропонуються зміни щодо порядку бронювання працівників – Кабмін має його переглянути протягом місяця після ухвалення цього закону. З одного боку, сам законопроєкт поширює бронювання на бенефіціарних власників критично важливих підприємств. З іншого – поки що невідомо, яких змін може зазнати механізм бронювання загалом. 

Перегляд процедури бронювання має передбачати і анонсовані механізми е-Бронювання, що дозволятимуть бронювати спеціалістів протягом доби. Крім того – пропонуємо розглянути можливість збільшити строк бронювання спеціалістів на строк чинності Рішення про підтвердження статусу критично важливого підприємства для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Вважаємо за необхідне передбачити можливість 100% бронювання працівників для підприємств, які здійснюють постачання товарів/продукції/послуг на користь Збройних Сил України, Національної гвардії України, СБУ, ДПСУ, інших органів, які здійснюють завдання для захисту держави під час дії воєнного стану в Україні, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам. 

Доцільним є передбачити можливість бронювання працівників міжнародних та українських неурядових організацій, які реалізують гуманітарні проєкти за кошти міжнародних партнерів, визначені критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період згідно з Постановою КМУ від 27.01.2023 №76.

Окрім цього, пропонується передбачити у законодавстві можливість отримання відстрочки від мобілізації для саперів та демінерів на час навчання та роботи з гуманітарного розмінування.

3. Обов’язки підприємств, установ і організацій щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації: Законопроєкт оновлює норми безоплатного залучення, вилучення та примусового відчуження транспортних засобів і техніки на період мобілізації, а також змінює цей механізм. У випадку його ухвалення дані про транспортні засоби та техніку бізнесу до ТЦК передаватимуть МВС (автотранспорт), Мінінфраструктури (водні транспортні засоби) та Держпродспоживслужба (сільгосптехніка). При цьому транспорт і техніку, яка потрапить на облік до ТЦК, складніше буде убезпечити від вилучення. Її заборонять відправляти до інших областей або за межі України, продавати або здавати в оренду (лізинг), використовувати як заставу, а також «вчиняти інші дії, що унеможливлюють передачу таких транспортних засобів військовим формуванням». Підприємства та організації будуть зобов’язані забезпечувати в разі мобілізації доставку транспортних засобів та техніки на збірні пункти та у військові частини у визначений строк. 

Запропонований у проєкті №10449 підхід загрожує бізнесу зупиненням. Потрібен збалансований підхід для запобігання зупинення підприємства з причин: відсутності транспортних засобів для здійснення діяльності або у випадках використання транспорту, складно-технологічно облаштованого для спеціалізованого призначення, що забезпечує основну діяльність підприємства та його основну спеціалізацію.

4. Проєктом пропонується обмеження осіб, що перебувають за кордоном, в отриманні консульських послуг за відсутності військово-облікових документів.

Це може призвести до проблем на дипломатичному рівні внаслідок порушення консульських функцій згідно з міжнародними Консульськими конвенціями та угодами з країна-партнерами України та багатьма іншими країнами. Ця норма порушує принцип рівності прав і свобод усіх громадян України, в тому числі в частині отримання гарантованих сервісів держави, які не можуть обмежуватися для будь-якого громадянина, незалежно від місця його перебування, і навіть для притягненого до будь-якої адміністративної чи кримінальної відповідальності.

5. Реалізація норм проєкту №10379 автоматично зробить ухилянтами всіх військовозобов’язаних, хто вчасно не з’явиться до ТЦК оновити дані – таким громадянам планується блокувати банківські рахунки, забороняти проведення угод із майном і позбавляти водійських прав. 

Норми щодо блокування банківських рахунків є неконституційними і контрпродуктивними, подібні обмеження негативно  вплинуть на економіку країни, адже це суттєво зменшить оборот безготівкових операцій, призведе до відтоку депозитів, знизить ліквідність та стійкість банківської системи та призведе до кешизації економіки. Крім того, такі обмеження є неконституційними, несумісними і неспівставними з правопорушеннями в сфері військового обов’язку. 

6. Проєктом закону виключено з числа осіб, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації на особливий період, аспірантів, які здобувають рівень освіти за кошти фізичних або юридичних осіб на умовах контракту.

Такі норми порушують:

а) цілісність системи освіти в Україні;

б) конституційну гарантію рівності всіх форм власності та всіх громадян у рамках тої чи іншої сфери суспільного життя.

Пропонуємо усунути дискримінаційну норму щодо виключення аспірантів-контрактників з переліку осіб, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

7. Проєктом закону вимагається носіння при собі військово-облікових документів. Аналогічно і перетин кордону виключно за наявності таких документів, навіть якщо особа має документи про віднесення її до категорії осіб, що не підлягають мобілізації. Наразі спостерігається дефіцит паперових бланків та у додатку Дія відсутні такі документи, що унеможливлюють виконання цієї вимоги.

Такі норми порушують права осіб та не мають на меті жодного елементу контролю, а створюють додаткові корупційні ризики, коли бланки документів будуть «притримуватись» для створення штучного завищеного попиту. 

Пропонуємо усунути дискримінацію та завдяки запровадженню електронного реєстру військовозобов’язаних і надалі визначати достатнім особі мати документи, що її ідентифікують.

Також вкрай важливим є доповнення до другого читання проєкту №10449:

  • Разом з доопрацьованим законопроєктом №10449 – вважаємо важливим прийняття проєкту №9585, який розроблений Кабінетом Міністрів України та створює умови для залучення іноземців до ЗСУ (або імплементація норм проєкту №9585 до законопроєкту про вдосконалення окремих питань мобілізації). 
  • Важливим є передбачити законодавчу можливість мобілізуватись громадянам за їх бажанням та за фізичної придатності, які досягли граничного віку, а також розширити можливості мобілізуватись для інших громадян за їх бажанням.
  • Доцільним є передбачити мобілізацію для громадян, які вийшли на пенсію у 40-45 років, за умови їх фізичної можливості.
  • Необхідним є доопрацювання бюрократичної поточної кількамісячної процедури бронювання та впровадження е-бронювання терміном у кілька днів. Крім того, вбачається доцільним збільшення строку бронювання спеціаліста з прив’язкою до строку чинності Рішення про підтвердження статусу критично важливого підприємства для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.  Необхідно також додатково передбачити бронювання працівників на підприємствах, які не належать до критично важливих підприємств, але є критично важливими співробітниками для безперервності виконання підприємствами своїх функцій, зокрема керівників підприємств та їх ключових співробітників. Для таких підприємств можна встановити інший відсоток бронювання від загальної кількості співробітників, наприклад 20%.  
  • Пропонується також передбачити у законодавстві можливість отримання відстрочки від мобілізації для саперів та демінерів на час навчання та роботи з гуманітарного розмінування.
  • Важливим є розширення штату ВСП, створення громадської ради з числа адвокатів, громадських діячів, тощо, які будуть надавати допомогу військовим. Також пропонується на базі ВСП створити гарячу лінію, яка буде реєструвати звернення та консультувати військових.
  • Доцільним є створення мобілізаційного ресурсу за рахунок осіб, які не мають або втратили паспорт громадянина України. Для цього пропонується створити реєстр зазначених осіб, який буде вестись органами національної поліції, надати можливість органам національної поліції на підставі створеної облікової картки – звертатись до органів ДМС для отримання паспорта громадянина України та надалі направлення відомостей до ТЦК за місцем реєстрації органу національної поліції для постановки відповідних осіб на військовий облік та визначення їх придатності на особливий період.
  • Важливо закріпити незмінність ВОС, що надасть можливість військовозобовʼязаним мати впевненість у своїй службі.
  • Необхідно також врегулювати інші питання, зокрема щодо чітких термінів осіб з інвалідністю.

Законопроєкт №10449 – потребує комплексного доопрацювання та усунення норм, що можуть негативно вплинути на функціонування бізнесу, який наразі перебуває в режимі «виживання», та негативно позначитись на загальних показниках економіки. Закликаємо представників влади долучити провідні бізнес-асоціації та аналітичні центри до інклюзивного обговорення та доопрацювання цих проєктів з урахуванням викладеного у зверненні, для забезпечення балансу інтересів держави-суспільства-бізнесу та досягнення спільної мети – перемоги ворога.

З повагою

Бізнес асоціації

Члени Української Ради Бізнесу

***

Читайте також:

Джерело: Українська Рада Бізнесу

Рубрика: Суспільство і життя/Суспільство, події

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Суспільство, події»