
Європейська Бізнес Асоціація приділяє значну увагу розвитку регіонального бізнесу та підприємницькій активності в різних куточках країни. Попри те, що кожен український регіон сьогодні стикається з унікальними викликами, бізнес демонструє надзвичайну адаптивність, продовжує працювати та розвиватися.
Щоб оцінити поточні умови ведення бізнесу, вплив війни на роботу підприємців та дізнатися про виклики і потреби компаній, Асоціація вже шостий рік поспіль проводить опитування бізнесу у чотирьох регіонах, де зосереджені офіси Асоціації – Львів, Одеса, Харків та Дніпро.

У порівнянні з минулим роком оцінки ситуації у всіх регіонах дещо покращились. Інтегральна оцінка індексу склала у Львові – 2,64 бала (2,62 у 2024 році), у Дніпрі – 2,44 бала (2,20), в Одесі – 2,39 бала (2,15) та у Харкові – 1,92 бала (1,45). Умови ведення бізнесу компанії переважно оцінюють як складні і тільки на заході більшість компаній вважають їх задовільними.
Спільними викликами для більшості регіонів є питання браку персоналу, зокрема через виїзд спеціалістів за кордон та мобілізацію, що породжує запит на ефективну та зрозумілу процедуру бронювання. До того ж, покращити умови ведення бізнесу, на думку підприємців у регіонах, може страхування воєнних ризиків, збереження та відновлення інфраструктури, зменшення навантаження на фонд оплати праці та інші заходи.
Давайте розглянемо ситуацію детальніше в розрізі кожного з регіонів.
Львів
Найвищі оцінки бізнес-клімату вже кілька років поспіль ми отримуємо від підприємців західних областей. У повному обсязі наразі працюють три чверті опитаних підприємців Західноукраїнського офісу, а саме 74%. Інші 26% працюють з обмеженнями.
Порівняно з минулим роком зросла кількість тих, хто вважає умови ведення бізнесу в регіоні задовільними – з 53% до поточних 65%. Водночас зменшилась кількість тих, кому складно працювати – про це заявили 31% підприємців. І тільки 4% зазначили, що їм легко вести бізнес.
До основних викликів компанії Західноукраїнського офісу Асоціації відносять питання, що стосуються людського капіталу – брак кадрів, зокрема через мобілізацію та відтік закордон, труднощі бронювання співробітників, а також швидкість змін законодавства.
Серед позитивних факторів впливу на бізнес компанії згадують відносну безпечність регіону, віддаленість від зони ведення бойових дій, релокацію підприємств та людей з інших регіонів, наявність діалогу з місцевою владою.
Покращити умови ведення бізнесу, на думку учасників опитування, першочергово могли б ефективна та прозора процедура бронювання, зменшення навантаження на фонд оплати праці та зменшення тиску з боку контролюючих органів.
Дніпро
Ситуація на Дніпропетровщині дещо покращилась, як порівняти з минулим роком. Складними умови ведення бізнесу в регіоні називають 56% підприємців, інші 44% вважають їх задовільними.
Попри це, частка компаній, що працюють у повному обсязі, зросла з 20% у 2024 році до 56% у поточному. Відповідно, 44% компаній працюють з певними обмеженнями (проти 80% торік).
Серед факторів, які негативно впливають на ведення бізнесу, першість займає брак кадрів, спричинений мобілізацією та відтоком населення за кордон (89%), а також труднощі з бронюванням співробітників (50%). Окрім кадрової кризи, бізнес відзначає падіння купівельної спроможності населення, скаржиться на фіскальний тиск та логістичні труднощі.
Серед позитивних факторів впливу на бізнес респонденти згадали програму «Доступні кредити 5-7-9%», наявний промисловий потенціал регіону та активний діалог з владою для вирішення нагальних проблем.
Покращити умови ведення бізнесу може насамперед страхування воєнних ризиків та зменшення тиску з боку контролюючих органів. Відновлення й збереження інфраструктури та зменшення навантаження на фонд оплати праці також очолюють перелік потреб бізнесу.
Одеса
В Одеському регіоні кількість підприємців, що вважають умови ведення бізнесу складними, скоротилася з 75% у 2024 році до 61% нині. Водночас для 39% респондентів вони є задовільними.
Повноцінно у регіоні працюють 44% компаній, тоді як 56% – з певними обмеженнями. Серед факторів, що негативно впливають на ведення бізнесу, респонденти одностайно вказують на брак кадрів через мобілізацію та міграцію.
Серед інших суттєвих перешкод є труднощі з логістикою, зниження купівельної спроможності населення, складність бронювання працівників, корупція, втрата активів через війну та інші. Серед факторів, що позитивно впливають на бізнес-середовище, компанії виділяють роботу портів, гнучкість бізнесу та готовність підприємців адаптуватись.
Водночас компанії мають запит на відновлення та збереження інфраструктури (67%), пільгове кредитування (56%), доступність грантових програм (50%) та забезпечення ефективної, прозорої процедури бронювання (44%).
Харків
Очікувано найгіршими є оцінки бізнес-клімату підприємців у Харківському регіоні. Утім цього року дещо зменшилась кількість підприємців, що оцінюють умови ведення бізнесу як складні – зі 100% минулого року до поточних 79%. При цьому 21% оцінюють бізнес-середовище як задовільне, тоді як минулого року так не вважала жодна з опитаних компаній.
Варто зазначити, що тільки 21% опитаних бізнесів працюють в повному обсязі, тоді як 79% працюють з певними обмеженнями. Нагадаємо, минулого року 91% компаній працювали з обмеженнями, а 9% не працювали взагалі.
До головних факторів негативного впливу на ведення бізнесу в регіоні респонденти відносять брак кадрів, зниження купівельної спроможності населення, а також важкодоступність програм фінансування та інших можливостей для підтримки бізнесу. Серед позитивних факторів впливу бізнес згадує звільнення від деяких податків та платежів та відкритість регіональної влади.
Покращити умови ведення бізнесу у регіоні, на думку підприємців, могли б відновлення та збереження інфраструктури, зниження військового збору, податкові та тарифні пільги, можливість страхування воєнних ризиків.
Довідково:
Опитування проводилося з 11 вересня до 13 жовтня 2025 року. Участь у дослідженні взяли представники 73 компаній з регіональних офісів Європейської Бізнес Асоціації –Західноукраїнського (об’єднує компанії з Львівської, Івано-Франківської, Тернопільської та Закарпатської областей), Південноукраїнського (об’єднує компанії з Одеської, Миколаївської та Херсонської областей), Дніпровського (об’єднує компанії з Дніпропетровської, Кіровоградської та Запорізької областей) та Харківського (об’єднує компанії з Харківської і Полтавської областей).