Нагадаємо, що в Україні не лише продовжили карантин до 31.08.2020 р., а й поділили країну на 4 кольорові зони, кожна з яких відповідає певному рівню епідемічної небезпеки.
При цьому Кабмін постановою від 22.07.2020 р. №641 скасовує окремі, раніше введені обмеження Постановою №392, і вводить нові обмеження, притаманні кожній з таких кольорових зон.
Докладніше про це можна прочитати тут і тут.
Хто може встановлювати карантинні обмеження?
Відповідно до ст. 29 Закону від 06.04.2000 р. №1645-ІІІ «Про захист від інфекційних хвороб» Кабмін встановлює карантин, питання щодо якого вноситься МОЗ за поданням головного державного санітарного лікаря України.
У рішенні КМУ про встановлення карантину зазначаються:
- обставини, що призвели до цього,
- межі території карантину,
- необхідні профілактичні, протиепідемічні та інші заходи, їх виконавці та терміни проведення,
- тимчасові обмеження прав фізичних і юридичних осіб та додаткові обов'язки, що покладаються на них,
- підстави та порядок обов’язкової самоізоляції, перебування особи в обсерваторі (обсервації), госпіталізації до тимчасових закладів охорони здоров’я (спеціалізованих шпиталів).
Карантин встановлюється на період, необхідний для ліквідації епідемії чи спалаху особливо небезпечної інфекційної хвороби. На цей період можуть змінюватися режими роботи підприємств, установ, організацій, вноситися інші необхідні зміни щодо умов їх виробничої та іншої діяльності.
Отже, висновок перший – громадяни та бізнес зобов’язані дотримуватись обмежень, які встановлені Кабміном на території України, та несуть відповідальність за їх невиконання відповідно до ст. 44-3 КУпАП.
Щодо Тимчасових рекомендацій по організації протиепідемічних заходів, які затверджуються головним державним санітарним лікарем України, то слід звернути увагу на таке.
Повноваження головного державного санітарного лікаря України встановлені у ст. 40 Закону від 24.02.1994 р. №4004-XII «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення». Серед них передбачено й вже згадане вище – подання для прийняття рішення щодо звернення до КМУ з пропозицією про встановлення карантину.
Після того, яка карантин оголошено (або подовжено), КМУ покладає на головного державного санітарного лікаря України обов’язок з розроблення та затвердження протиепідемічних заходів. Такі заходи, зокрема, визначають особливості провадження діяльності госпсуб’єктами на період карантину. Це прописано як у Постанові №211, так і у постанові №392, дія яких продовжена з урахування обмежень за постановою №641.
Тобто введені Кабміном обмеження, наприклад, Постановою №641, це ще не всі правила, яких треба дотримуватись під час карантину. МОЗ може додати до них власні. Вони наводяться в постановах МОЗ, підписаних головним санітарним лікарем. Знайти їх можна за посиланням.
Чи обов’язково дотримуватись карантинних правил від МОЗ?
Головний державний санітарний лікар України у межах своїх повноважень видає обов’язкові до виконання усіма юридичними та фізичними особами постанови щодо дотримання вимог санітарного законодавства та проведення санітарних заходів (ст. 32 Закону №4004).
Отже, висновок другий – рекомендації від МОЗ, видані у вигляді постанов, підписаних головним санітарним лікарем, про те як поводитись і здійснювати господарську діяльність на період карантину, обов’язково треба виконувати.
При цьому Кабмін видає постанову за постановою, подовжує карантин, вводить нові правила і скасовує старі обмеження. Але тимчасові рекомендації, прийняті головним державним санітарним лікарем України на виконання постанов №211 та №392, продовжують діяти до їх скасування наступною постановою МОЗ.
Яка відповідальність за порушення?
Не варто забувати про цивільно-правову відповідальність, яку несуть підприємства, установи, організації, підприємці та громадяни, які порушили санітарне законодавство, що призвело до виникнення захворювань, отруєнь, радіаційних уражень, тривалої або тимчасової втрати працездатності, інвалідності чи смерті людей, у вигляді обов'язку відшкодувати відповідні збитки таким громадянам, підприємствам, установам і організаціям (ст. 48 Закону №4004).
На виконання ст. 29 Закону №1645 організація та контроль за дотриманням встановленого на території карантину правового режиму, своєчасним і повним проведенням профілактичних і протиепідемічних заходів покладаються на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування. Останні, своєю чергою, можуть запроваджувати власні профілактичні та протиепідемічні заходи.
Проте, коли ми говоримо про штрафи, зазвичай мається на увазі адміністративна відповідальність за ст. 44-3 КУпАП. Вона застосовується за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом «Про захист населення від інфекційних хвороб», іншими актами законодавства, а також рішеннями органів місцевого самоврядування.
Таким чином, адміністративний штраф можуть застосувати за всі перелічені вище обмеження, встановлені КМУ, МОЗ і місцевими радами.
Нагадаємо, що на сьогодні такий адмінштраф становить:
- від однієї до двох тисяч н.м.д.г. (1700-3400 грн) для звичайних громадян;
- від двох до десяти тисяч н.м.д.г. (3400-17000 грн) для посадових осіб.
При цьому посадовими особами в цьому випадку є не лише працівники підприємств, установ і організацій, а й ФОП.
Застосовувати такі штрафи може Держпродспоживслужба та Нацполіція, про що ми писали тут.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!