• Посилання скопійовано

З 10 грудня пластикові пакети тільки платні: кого це стосується?

Закон №1489, який набере чинності з 10 грудня 2021 року, спрямований на зменшення обсягу використання в Україні пластикових пакетів та обмеження їх розповсюдження. Яке значення це матиме для бізнесу?

З 10 грудня пластикові пакети тільки платні: кого це стосується?

Почнемо з найголовнішого – із заборони!

Частиною першою ст. 2 Закону №148забороняється розповсюдження в об’єктах роздрібної торгівлі, громадського харчування та надання послуг:

  1. надтонких пластикових пакетів;
  2. тонких пластикових пакетів;
  3. оксорозкладних пластикових пакетів.

Проте набирає чинності зазначена заборона через дев’ять місяців з дня опублікування цього Закону. Отже, сам закон починає діяти з 10.12.2021 р., а заборона розповсюдження пластикових пакетів – з 09.03.2022 р.

Увага! Зазначена заборона не поширюється на біорозкладні пластикові пакети!

А ще ця заборона не поширюється (до 01.01.2023 р.) на надтонкі пластикові пакети шириною до 225 міліметрів (без бокових складок), глибиною до 345 міліметрів (з урахуванням бокових складок), довжиною до 450 міліметрів (з урахуванням ручок), що призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса та продуктів із них, сипучих продуктів, льоду та розповсюджуються в об’єктах роздрібної торгівлі як первинна упаковка.

 

Види пакетів за Законом №1489

Назва пакету

Визначення

біорозкладний пластиковий пакет (БПП)

пластиковий пакет, що розкладається за участю мікроорганізмів на елементи природного походження та відповідає встановленим національними або гармонізованими європейськими стандартами нормам щодо утилізації способом компостування або біорозкладання.

Увага! На кожен такий пакет повинно бути нанесено відповідне маркування!  Порядок такого маркування має визначити КМУ

оксорозкладні пластикові пакети (БПП)

пластикові пакети, матеріал для виготовлення яких складається з поліетилену та оксорозкладних домішок - добавок, що додаються до складу матеріалів, з яких виготовляються пластикові матеріали, для прискорення їх розкладання на окремі дрібні фрагменти (мікропластик) під дією кисню та ультрафіолетового випромінювання

пластиковий пакет

виготовлена з пластику тара у формі рукава, з дном та відкритою горловиною, з ручками або без ручок, призначена для пакування та/або транспортування товарів і продукції кінцевими споживачами

надтонкі пластикові пакети

пластикові пакети із стінками товщиною менше ніж  15 мікрометрів

тонкі пластикові пакети

пластикові пакети із стінками товщиною від 15 до 50 мікрометрів

 

На кого поширюється ця заборона:

  • об’єкт роздрібної торгівлі - місце провадження діяльності суб’єкта господарювання, який здійснює продаж товарів кінцевим споживачам, незалежно від форми власності, розташування, розміру, обсягу або способу такої торгівлі
  • об’єкт громадського харчування - місце провадження діяльності суб’єкта господарювання у сфері громадського харчування, який здійснює виробничо-торговельну діяльність (виробництво та/або доготовку, доставку, продаж та організацію споживання продукції власного виробництва і закуповуваних товарів), незалежно від форми власності, розташування, розміру, обсягу або способу ведення діяльності
  • об’єкт надання послуг - місце провадження діяльності суб’єкта господарювання у сфері надання послуг, в якому може здійснюватися розповсюдження пластикових пакетів.

З визначенням кола роздрібних торговців залишається стара проблема (як визначити, хто купує товар, кінцевий споживач чи ні). Тому на практиці їх коло визначається досить умовно. Щодо визначень інших двох типів суб’єктів господарювання проблем виникнути не повинно.

На оптову торгівлю та виробництво така заборона не поширюється!

 

А що ж зміниться з 10 грудня? 

Повна заборона на розповсюдження (платне і безоплатне) поки що не діятиме. Однак обмеження все ж таки будуть!  

 

Що вважати за «розповсюдження»?

Під заборону потрапило розповсюдження пластикових пакетів - платне або безоплатне надання пластикових пакетів споживачам в об’єктах роздрібної торгівлі, громадського харчування та надання послуг, в яких може здійснюватися розповсюдження пластикових пакетів.

Тобто включати вартість пакетів у ціну покупки від заборони не врятує! Більш того, в Законі №1489 є окрема стаття (3), яка прописує правила розповсюдження пластикових пакетів. І ось за нею безоплатне розповсюдження пластикових пакетів знаходитиметься з 10.12.2021 р. під забороною!

А роздрібні ціни на пластикові пакети не можуть бути нижчими за мінімальні ціни, що встановлюються Кабінетом Міністрів України.  Про проєкт відповідної постанови КМУ ми вже повідомляли тут.

Проєктом постанови пропонується встановити мінімальні роздрібні ціни на пластикові пакети у формі рукава, з дном та відкритою горловиною із стінками товщиною понад 50 мікрометрів у таких розмірах (гривень за один пакет з ПДВ):

  • 2,0 – без ручок (без бокових складок);
  • 2,50 – без ручок (з боковими складками); з ручками (без бокових складок);
  • 3,0 – з ручками (з боковими складками).

Водночас мінімальні роздрібні ціни не поширюються на:

  • біорозкладні пластикові пакети;
  • надтонкі пластикові пакети шириною до 225 міліметрів (без бокових складок), глибиною до 345 міліметрів (з урахуванням бокових складок), довжиною до 450 міліметрів (з урахуванням ручок), що призначені для пакування та/або транспортування свіжої риби, м’яса та продуктів із них, сипучих продуктів, льоду та розповсюджуються в об’єктах роздрібної торгівлі як первинна упаковка.

У разі затвердження ця постанова теж набере чинності з 10 грудня 2021 року.

 

І що робити із залишком пакетів?

Протягом трьох місяців існуючі залишки варто буде продати.

За ч. 4 ст. 2 Закону №1489  пластикові пакети, що не відповідають встановленим цим Законом вимогам, підлягають вилученню з обігу в порядку, встановленому Законом України "Про вилучення з обігу, переробку, утилізацію, знищення або подальше використання неякісної та небезпечної продукції".

Але, чесно кажучи, Закон №1489 не встановлює якихось вимог до пластикових пакетів. Він лише встановлює заборону розповсюдження одних і правила розповсюдження інших пакетів. Проте, напевно, маються на увазі ті пакети, які з 09.03.2022 р.  не можна буде розповсюджувати.   От їх доведеться вилучити з обігу.

Простіше кажучи, з 09.03.2022 р. треба буде припинити продаж або роздачу таких пакетів як покупцям, так і іншим контрагентам (кінцевим споживачам). 

Найбільш обережні покладуть ці пакети на склад і зберігатимуть їх до появи чітких роз’яснень, як від них позбавитись. 

Сміливі 10 березня одразу можуть списати їх (за актом) і передати суб’єктам господарювання, які здійснюють діяльність щодо утилізації або знищення відходів. Так, для цього треба мати договір на вивезення відходів і послуги з такого вивезення оплатити.

І так, і списання, і вивезення цих пакетів здійснюватиметься за кошти їх власників (за субрахунком 949). При цьому за тим самим субрахунком 949 треба буде нарахувати ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ – адже списані пакети не буде використано у господарській діяльності.  І Законом №1489 не передбачено компенсації таких витрат.

Натомість вводяться штрафи за його порушення.

 

Відповідальність за порушення

За порушення норм Закону №1489 Держпродспоживслужба застосовує до суб’єктів господарювання такі адміністративно-господарські штрафи (ст. 6 Закону):

  • штраф №1 (діє з 09.03.2022 р.) за розповсюдження тих типів пластикових пакетів, які знаходяться під забороною - у розмірі від п’ятисот до однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто від 8500 грн до 17000 грн.

А за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення - у розмірі від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто рецидив означатиме штраф від 17000 грн до 34000 грн.

  • за безоплатне розповсюдження пластикових пакетів (і тут вже йдеться про ті пакети, які розповсюджувати дозволено, але платно) - у розмірі від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто від 1700 грн до 3400 грн.

А за повторне протягом трьох років вчинення такого самого порушення - у розмірі від двохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто від 3400 грн до 8500 грн.

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Суспільство і життя/Економіка

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Економіка»