• Посилання скопійовано

Наслідки несплати орендної плати за комунальне майно

Якщо міська рада звільнила орендарів від сплати орендних платежів до закінчення воєнного стану, то несплата за договором не може бути підставою для його припинення

Наслідки несплати орендної плати за комунальне майно

Коментар до Постанови ВС від 11.07.2023 у справі №910/8348/22

У коментованій справі мала місце цікава ситуація. Місцева рада на час дії воєнного стану позбавила обов’язку платити за оренду комунального майна. Але вона ж намагалася розірвати договір з орендарем, який цією пільгою скористався. Крапку в цьому спорі поставило рішення ВС!

 

Зміст справи

30.01.2019 між КМДА (далі – орендодавець) та ТОВ (далі – орендар) було укладено договір оренди ЦМК плодоовочевої бази комунального підприємства.

14.06.2022 було проведено електронний аукціон з продовження терміну дії договору оренди ЦМК плодоовочевої бази. І переможцем аукціону став діючий орендар, а саме ТОВ. Розмір орендної плати становить 1 650 000,00 грн без ПДВ за місяць.

 

Пільга на час війни

Згідно з наказом Департаменту комунальної власності м. Києва від 26.04.2022 №202 орендарів комунального майна м. Києва тимчасово на період дії воєнного стану та 1 місяць з дати його припинення звільнено від сплати орендної плати.

Переможцем аукціону було виконано всі умови. Втім, листом від 27.07.2022 КМДА було повідомлено орендаря про порушення ним умов договору, а саме – щодо сплати авансового платежу в розмірі 6 місячних плат протягом 10 робочих днів з дати укладення договору.

У відповідь на вказаний лист орендар листом від 18.08.2022 повідомив орендодавця про те, що згаданий пункт договору суперечить постанові КМУ від 27.05.2022 №634. Проте орендар розуміє складність ситуації у країні та намагається робити все можливе, аби прискорити сплату, не припиняючи підтримки згаданих структур, і станом на 18.08.2022 вже сплачено 4 522 660, 00 грн (окремо від платежів, що передували укладенню договору).

У подальшому орендар листом від 26.08.2022 №07 повідомив орендодавця про порушення вимог постанови КМУ №634 і запропонував привести договір у відповідність до чинного законодавства із внесенням відповідних змін. До листа було долучено 3 примірники договору про внесення змін до договору оренди, які були підписані з боку орендаря, з пропозицією підписати і повернути 1 примірник орендарю.

Водночас 26.08.2022 від КМДА надійшов лист від 25.08.2022, в якому Департамент повідомив орендаря про дострокове припинення договору через 5 робочих днів у зв’язку з невиконанням умов договору щодо сплати всіх належних платежів.

 

Що сказали суди попередніх інстанцій

Суд першої інстанції зауважив, що, справді, згідно з п. 2 постанови КМУ №634 для договорів оренди, що укладаються в період воєнного стану, авансовий внесок та забезпечувальний депозит:

  • орендарями (органи державної влади та органи місцевого самоврядування, інші установи і організації, діяльність яких фінансується за рахунок державного або місцевих бюджетів, ПФУ та його органи), – не сплачуються;
  • іншими орендарями – сплачуються в розмірі однієї місячної орендної плати відповідно.

Хоча правильно і те, що заходи, передбачені п. 2 постанови КМУ №634, мають тимчасовий характер та прив’язані до певної події.

Водночас суд врахував, що незважаючи на закріплене Урядом право сплатити лише одномісячну суму орендної плати та звільнення від сплати решти орендної плати на час воєнного стану орендар продовжував виконувати взяті на себе зобов’язання щодо наповнення бюджету міста та сплатив значно більшу суму.

За таких обставин рішення орендодавця розірвати договір оренди суперечить не лише актам цивільного законодавства, але й інтересам держави та суспільства, що перебуває у стані довготривалої та виснажливої війни.

Тому суд першої інстанції визнав рішення про дострокове припинення договору оренди незаконним та скасував його, що підтримав й апеляційний суд.

 

Що вирішив ВС

ВС нагадав, що законодавчо передбачено можливість сторін договору оренди погодити додаткові умови, зокрема внесення протягом десяти робочих днів з дати укладення договору оренди плати не менш як за шість місяців або інший період, за який вноситься відповідна плата.

При цьому необхідно враховувати, що плата – це виплата грошей як розрахунок за що-небудь придбане, використане та/або таке, що буде використовуватися, наслідком якої є перехід права на таку плату від особи, яка сплачує, до особи, яка отримує. Тобто термін «плата» в цьому випадку слід розуміти саме як обов’язок внесення орендарем наперед фіксованого платежу, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності – орендної плати.

Отже, додаткову умову за договором оренди слід трактувати як обов’язок внесення орендарем саме орендної плати протягом десяти робочих днів з дати укладення договору оренди, але не менш як за шість місяців.

При цьому як з економічної, так і з правової точки зору сплата орендної плати одразу після укладення договору наперед за період не менше ніж шість місяців може розцінюватись і як додатковий авансовий платіж, і як додатковий забезпечувальний депозит залежно від того, яку функцію відповідна сума фактично або (за наявності відповідних застережень у договорі) нормативно виконуватиме в орендних правовідносинах.

Отже, попри законодавчо передбачену можливість сторін договору оренди погодити таку додаткову умову, як сплату орендних платежів наперед за період не менше ніж шість місяців, ВС вважає, що у зв’язку із запровадженням воєнного стану в Україні під час дії воєнного стану КМУ може встановити інші правила передачі в оренду державного та комунального майна, ніж ті, що передбачені Законом №157.

І таким правом КМУ скористався шляхом прийняття Постанови №634, чим обмежив розмір авансового внеску та забезпечувального депозиту до розміру однієї місячної орендної плати.

Крім того, існували й рішення Київської міської ради

1) від 30.03.2022 №4551/4592 (п. 1.2.1), яким встановлено, що у сфері оренди комунального майна територіальної громади міста Києва: у разі використання об’єкта оренди за цільовим призначенням та/або використання об’єкта оренди для потреб оборони, забезпечення життєдіяльності міста Києва в умовах воєнного стану орендарі звільняються від орендної плати за договорами оренди комунального майна територіальної громади міста Києва;

2) від 15.04.2022 №4569/4610 – пп. 1.2 п. 1 викладено в такій редакції: «1.2. У сфері комунального майна територіальної громади міста Києва на період дії воєнного стану та один місяць з дати його припинення орендарі за договорами оренди комунального майна територіальної громади міста Києва звільняються від орендної плати».

Наказом Департаменту КМДА від 26.04.2022 №202 орендарів комунального майна міста Києва тимчасово на період дії воєнного стану та 1 місяць з дати його припинення звільнено від сплати орендної плати у разі надходження заяв орендарів.

Таким чином, ВС цілком підтримує висновок про те, що угода про припинення договору оренди, надіслана листом до ТОВ, є незаконною, оскільки:

  1. несплата ТОВ суми оренди згідно із розділом «Змінювані умови договору» не може бути підставою для припинення договору оренди;
  2. є доречними зауваження судів попередніх інстанцій про те, що додаткова умова договору щодо разової оплати оренди за шість місяців затверджена на засіданні постійної комісії Київської міської ради з питань власності від 14.12.2021 (тобто до запровадження воєнного стану) і не узгоджується з нормативним актом, ієрархічно вищим за таке рішення і прийнятим пізніше, – Постановою №634.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Суспільство і життя/Економіка

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Економіка»