
Interfax-Україна розповідає, що новий проєкт порядку надання маркетингових послуг, який Міністерство охорони здоровʼя представило за кілька годин до засідання робочої групи під головуванням заступниці керівника Офісу президента Ірини Верещук, є одним із найцинічніших проявів лобізму фармацевтичних гігантів останніх років, вважають в Асоціації фармацевтів України (АФУ).
"Уся конструкція документа заточена під інтереси великих українських виробників. Саме вони, відповідно до запропонованих змін, отримають фактично виняткову можливість на укладення маркетингових договорів з аптеками. Учасники ринку, які не мають потужної юридичної та фінансової спроможності, будуть просто відсічені. Для дрібних виробників — це закрита крамниця", - йдеться в заяві АФУ.
Зокрема, МОЗ пропонує обмежити обсяг маркетингових витрат виробників на рівні 18% від продажів за попередній квартал.
"Якщо пояснювати простою мовою, то на практиці великі компанії-виробники, які мають широкий асортимент продукції та значні продажі, зможуть пропонувати більше грошей аптекам за маркетинг. Малі виробники на ринок потрапити не зможуть, адже 18% від їхніх продажів будуть у сотні разів меншими ніж 18% від продажів фармгігантів", - зазначили в АФУ, наголосивши, що такий підхід знищує конкуренцію на ринку.
Окрім того, в документі проігноровані інтереси іноземних виробників, які не мають локальних представництв, чим обмежується їхній доступ до ринку ще на етапі маркетингу.
Окрему увагу в АФУ звернули на те, що нові правила у запропонованому вигляді фактично знищать малі аптеки, адже виробники використовуватимуть свої ліміти на просування в безрецептурних препаратів у великих аптечних мережах.
В АФУ також зазначили, що запропоновані 18% насправді ж будуть значно нижчими.
"Наразі безрецептурні препарати, за даними аналітиків, складають близько 35% від усього ринку лікарських засобів. Якщо врахувати, що майже половину своєї ОТС-продукції виробники взагалі не маркетували, то обʼєм можливого маркетингу фактично знижується до близько 5%. Очевидно, що це не регуляція, а повзуча ліквідація маркетингової політики як такої", - йдеться в заяві.
В Асоціації переконані, що запропонований проєкт змін був пролобійований фармацевтичними заводами-гігантами. "В останній момент до МОЗ звернулася Асоціація виробників ліків України (АВЛУ) і запропонувала кардинально змінити підхід до регулювання, наслідками якого стане монополізація фармринку заводами-гігантами, менше вибору для пацієнтів і, як результат, зростання цін на препарати. Очевидно, що це тонко завуальований план захоплення ринку великим фармацевтичним лобі", - йдеться у заяві.