Кабмін постановою від 21.08.2014 р. №358 скасував постанову КМУ від 04.03.2013 р. №231, яка передбачала оцінку нерухомості для цілей оподаткування виключно суб’єктами оціночної діяльності, які мають відповідний сертифікат суб’єкта оціночної діяльності.
Як зазначив на брифінгу Міністр юстиції України Павло Петренко, це була наймасштабніша корупційна схема на ринку оціночної діяльності. "Схема, яка фактично створила багатомільйонні потоки у приватні структури цього величезного ринку, створила монополію на цьому ринку і яка фактично створила величезні проблеми для наших громадян, які змушені були платити у кишені приватних структур десятки мільйонів гривень у місяць за вчинення ними відповідних правочинів на ринку нерухомості, земельних ділянок для отримання так званої оцінки у цілях оподаткування".
Після прийняття цієї постанови, як зауважив Міністр, на ринку оцінки був створений один монополіст, приватна структура, яка отримувала 80% доходів від всіх суб'єктів оціночної діяльності.
Крім того, за словами Міністра, через постанову №231 і монополізацію цих послуг, люди повинні були довго (як мінімум два тижні) чекати на оцінку землі чи нерухомості. При цьому вартість послуг зросла майже у 10 разів. Наприклад, вартість послуг щодо оцінки земельної ділянки у 30 соток зросла до 14,5 тис. грн з 1,2-1,5 тис. грн, а вартість оцінки одного офісу зросла з 800-1,2 тис. грн до 11,1 тис. грн.
Постановою №358 "уряд скасував монополію і корупцію на ринку оціночної діяльності".
Відтепер оцінка об’єкта для цілей оподаткування буде здійснюватись:
- суб’єктами оціночної діяльності, які відповідають вимогам, установленим Законом України “Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні”, у складі яких працює хоча б один оцінювач, який отримав кваліфікаційне свідоцтво оцінювача хоча б за однією з таких спеціалізацій у межах напряму 1 “Оцінка об’єктів у матеріальній формі” і напряму 2 “Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об’єкти інтелектуальної власності”:
- 1.1 “Оцінка нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості), у тому числі земельних ділянок, та майнових прав на них”;
- 1.2 “Оцінка машин і обладнання”;
- 1.3 “Оцінка колісних транспортних засобів”;
- 1.4 “Оцінка літальних апаратів”;
- 1.5 “Оцінка судноплавних засобів”;
- 1.6 “Оцінка рухомих речей, що становлять культурну цінність”;
- 1.7 “Оцінка рухомих речей, крім таких, що віднесені до машин, обладнання, колісних транспортних засобів, літальних апаратів, судноплавних засобів, та тих, що становлять культурну цінність”;
- 2.1 “Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів (крім прав на об’єкти інтелектуальної власності)”;
- 2.2 “Оцінка прав на об’єкти інтелектуальної власності”;
- суб’єктами оціночної діяльності у сфері оцінки землі, які відповідають вимогам, установленим Законом України “Про оцінку земель”.
Крім того, встановлено, що:
1) оціночною вартістю для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов’язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства, є ринкова вартість, розрахована відповідно до національних стандартів та інших нормативно-правових актів з питань оцінки майна і майнових прав;
2) інформація зі звіту про оцінку, що складений для цілей оподаткування, вноситься безперешкодно та безоплатно до єдиної бази даних звітів про оцінку. Зазначена інформація складається за встановленою Фондом держмайна формою та є додатком до звіту. Строк дії звіту про оцінку, що становить не більш як шість місяців з дати оцінки, зазначається в такому звіті;
3) документи про визначення оціночної вартості об’єкта оцінки зберігаються в архіві суб’єкта оціночної діяльності у паперовій або електронній формі не менш як один рік.
Уряд також скасував всі накази Фонду державного майна, які приймалися на виконання постанови №231.