• Посилання скопійовано

Правила застосування РРО в інтернет-торгівлі

Якщо товар або послуга продається за допомогою Інтернету, коли потрібно застосовувати РРО, а коли – ні? Чи потрібен РРО, якщо покупцю кошти повертаються (зокрема, в зв’язку із поверненням товару)? Проаналізуємо роз’яснення від податківців

Правила застосування РРО в інтернет-торгівлі

Правила застосування РРО

Основним нормативно-правовим актом, що регулює розрахунки за готівку, є Закон про РРО, який є спеціальним законом. Встановлення вимог щодо проведення розрахункових операцій за готівку іншими законами, крім ПКУ, заборонено. Про це нагадує ДФСУ у листі від 04.11.2016 р. №23689/6/99-99-14-05-01-15.

Статті Закону про РРО встановлюють обов’язок для продавця проводити розрахункові операції за допомогою РРО. До яких, згідно із ст. 2 Закону про РРО, належать приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або у разі повернення товару (відмови від послуги) - оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

В зв’язку із чим виникає логічне запитання: а що як реалізація товарів (послуг) відбувається дистанційно, за допомогою Інтернету? Чи потрібно проводити розрахунки за такі товари (послуги) через РРО і надавати покупцю фіскальний чек?

Такий вид торгівлі регулює інший спеціальний Закон №675. Згідно ст. 13 цього Закону продавець (виконавець, постачальник), оператор платіжної системи або інша особа, яка отримала оплату за товар, роботу, послугу відповідно до умов електронного договору, повинні надати покупцеві (замовнику, споживачу) електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку.

На підставі цього ДФСУ у згаданому листі дійшла до висновку: якщо споживач замовив товар через Інтернет і розрахунок за нього було здійснено із застосуванням платіжних систем FORPOST, LiqPay, PayPal, Portmone.com тощо (у тому числі і з використанням програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі - ПТКС)), суб'єкт господарювання зобов'язаний видати:

  • розрахунковий документ встановленої форми (чек з РРО);
  • відповідним чином оформлений гарантійний талон.

Також про нюанси застосування РРО при інтернет-торгівлі читайте туттут і тут>>

Але за ст. 2 Закону про РРО місцем проведення розрахунків є місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо. 

Крім того, пп. 12 ст. 9 Закону про РРО встановлено, що РРО та РК не застосовуються, якщо в місці отримання товарів (надання послуг) операції з розрахунків у готівковій формі не здійснюються (оптова торгівля тощо). 

Тому податківці роз’яснюють: розрахунковий документ при продажу товарів (послуг) через мережу Інтернет видається у випадку їх безпосереднього надання споживачеві. 

Якщо ж  мiсце розрахункiв не визначено, і вони проводяться на пiдставi рахунків у безготiвковiй формi, за допомогою мережi Інтернет, РРО не використовується.

Наведемо приклади, коли слід застосовувати  РРО, а коли – ні.

У суб’єкта господарювання є Інтернет- сайт, на якому покупець робить замовлення товару. В яких випадках потрібно проводити продаж такого товару за допомогою РРО?

РРО потрібен, якщо: 

  • товар лише замовляється на сайті, а оплата за нього здійснюється покупцем в пункті видачі товару (наприклад, у звичайному магазині продавця);
  • товар доставляється покупцю кур’єром і оплату приймає саме такий кур’єр. Звісно, для цього кур'єру потрібно мати з собою портативний касовий апарат або мобільний фіскальний реєстратор;
  • і, як ми зазначали вище, якщо товар замовляється і оплачується на сайті за допомогою  застосуванням платіжних систем FORPOST, LiqPay, PayPal, Portmone.com тощо  або із використанням ПТКС.

А от  при створенні інтернет-магазином рахунку та сплату покупцем коштів у відділенні банку використання РРО не потрібно. Банківські операції не підлягають оформленню через РРО, а підтвердженням гарантійних зобов'язань магазину перед покупцем будуть квитанція банку та документи, видані при доставці покупки (квитанція, чек (нефіскальний), акт, накладна). 

Про це роз’яснювала ДФС у Дніпропетровській області, а ми писали тут>>  

 

Нюанси повернення коштів покупцю

Податківці у всіх своїх роз’ясненнях говорять, що під час повернення товару покупець має звертатися до представника інтернет-магазину та надавати усі наявні документи, у тому числі чек з РРО та чек із ПТКС (якщо оплата проводилася через ПТКС). Лише в такому випадку покупець зможе повернути собі оплату за такий товар. 

Згідно із ст. 2 Закону про РРО, за допомогою РРО повинні здійснюватися такі розрахункові операції як видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а в разі оплати за такі товари (послуги) за допомогою банківської платіжної картки і повернення товару (відмови від послуги) - оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця. 

При цьому повернення грошових коштів покупцю може здійснюватися як у готівковій, так і у  безготівковій формі. З таким висновком згоден й Нацбанк. У своєму листі від 12.10.2016 р. №57-0002/84778 він вказував, що Законом про захист прав споживачів не визначено способу повернення коштів за повернутий товар. А отже, про такий спосіб продавець та покупець можуть домовитися між собою. 

Що з цього виходить? 

При поверненні грошових коштів покупцю РРО потрібен: 

  • якщо товар (послуга) були оплачені готівкою і повертаються готівкою;
  • якщо товар (послуга) були оплачені платіжною карткою і повертаються готівкою або безготівково на банківський рахунок покупця.

А ось якщо товар (послуга) були оплачені готівкою та повертаються покупцю безготівково, така операція не вважається розрахунковою і через РРО не проводиться.  

Зверніть увагу: за ст. 9 цього Закону, у разі реалізації продукції поза торговельними або офісними приміщеннями (зокрема, за допомогою інтернет-сайту) продавець (виконавець) повинен, повернути сплачені гроші без затримки не пізніше тридцяти днів з моменту повідомлення споживачем про розірвання договору. При цьому споживач має право не повертати продукцію або результати роботи чи послуги до моменту повернення йому сплаченої ним суми грошей.

І ще. Тим, хто буде проводити повернення коштів покупцю через РРО, варто звернутися до п. 7 та 8 розділу ІІІ Порядку № 547.

Ними встановлені правила реєстрації видачі коштів у разі повернення товару чи відмови від послуги. А також правила складання актів про таке повернення (відмову), які є обов’язковими в разі, якщо сума коштів, виданих покупцю, перевищує 100 грн. 

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Готівковий обіг та каса»