Європейська Бізнес Асоціація вітає ідею підвищення штрафів за не використання РРО та залучення споживачів до перевірки легальності товарів. Про це йдеться в законопроекті щодо кешбеку, який було оприлюднено минулого тижня. Водночас, в ньому зазначається про компенсацію вартості покупки споживачам, які виявлять порушення при придбанні товарів вартістю понад 50 неоподатковуваних мінімумів (850 грн), наприклад, підробку фіскального чеку, та звернуть на це увагу фіскальних органів.
"Наразі, багато недобросовісних підприємців продовжують продавати товари, зокрема, побутову техніку та електроніку без фіскальних чеків. Так, наприклад, правозахисні організації за результатами перевірки 20 найбільших інтернет магазинів виявили, що лише 7 з них видали фіскальний чек при продажі мобільного телефона. Думаю, таке нововведення мотивуватиме покупців контролювати дотримання вимог законодавства, а відтак сприятиме захисту їх прав", - заявила Вікторія Куликова, менеджер Комітету побутової електротехніки.
Водночас, теперішня ситуація ускладнюється тим, що наразі штраф за першу невидачу фіскального чеку складає 1 грн. В такій ситуації та за існуючих на сьогодні об’ємів нелегального, сірого ринку необхідно підвищувати штрафи за невидачу фіскальних чеків. Так, законопроектом передбачено штраф на недоброчесних продавців в 200% від вартості проданих товарів або послуг при першому порушенні, 500% – при наступних порушеннях, що підтримується бізнес-спільнотою.
Тобто, якщо, наприклад, телефон вартість 10 тис грн було продано з порушенням, штраф складе 20 тис грн, і з них 10 тис грн буде повернуто споживачу. Таким чином, купуючи будь-який товар, у споживача буде додаткова мотивація перевіряти, чи не були порушені їх права при купівлі того чи іншого товару, чи дійсно чек є фіскальним тощо.
Для того, щоб здійснити перевірку, необхідно зайти на сайт ДФС в сервіс «Пошук фіскального чеку» та ввести там відповідні дані з чеку (номер, дату). Система перевірить інформацію та повідомить, чи дійсно чек є фіскальним. Водночас, в даній системі можна одразу подати скаргу на недобросовісного підприємця.
Тож закликаємо активніше використовувати дану систему. Адже, за інформацією ДФС, протягом цього року надійшло лише 8 звернень, в яких інформувалося про відсутність чеків.
Водночас, деякі аспекти в законопроекті потребують уточнення. Так, наприклад, інколи купуючи товари в Інтернеті споживач не отримує ані чеку, ані жодного іншого підтверджуючого документу. Тож як саме йому діяти в цьому випадку та оформити скаргу у фіскальних органах? Водночас, як спонукати недобросовісних підприємців все ж видавати підтверджуючі документи та як мінімізувати можливу ситуацію з підробкою документів аби ціленаправлено відправити перевірку до конкурентів.
Крім того, відповідно до законопроекту єдиним підтверджуючим документом є паперовий фіскальний чек. Водночас, в час активної діджиталізації важливо передбачити запровадження альтернатив РРО аби, наприклад, і електронний фіскальний чек вважався релевантним. Наразі в законопроекті про це не йдеться.
Тож бізнес-спільнота готова надати Мінфіну свої пропозиції та коментарі. Сподіваємось, їх буде враховано в законопроекті.
***
Читайте також: За невикористання РРО та РК ДФС буде жорстоко карати: доопрацьовано законопроект