Імовірно, цей рік буде сповненим юридично значущими подіями. Умовно кажучи, законодавчі зміни можна поділити на вже прийняті, які набирають чинності у 2014 році, нормативно-правові акти й на сюрпризи. Чому варто чекати сюрпризів? Та тому, що 2014-ий, з одного боку, обіцяє бути складним для наповнення бюджету, з другого — низькоефективним з погляду залучення реальних інвестицій в економіку в нестабільних і непрозорих умовах, з третього — передвиборно-популістським.
Головні нововведення
Кажучи про новації законодавства, що набирають чинності у 2014 році, можна виділити низку змін.
Парламент із завидною постійністю радує платників податків порушенням принципу стабільності законодавства, передбаченого пп.4.1.9 п.4.1 ст.4 Податкового кодексу. Отже, основні зміни:
- податок на нерухомість — додаткові витрати для власників квартир площею понад 120 м2 і будинків понад 250 м2;
- збільшення акцизу на спирт і сигарети, а також екологічного податку;
- відміна пільг щодо стягнення ПДВ для зернових культур, брухту й деревини; експортери зіткнуться з проблемою «вимивання» ПДВ з обороту;
- спрощення процедур, зокрема реєстрації платників податку на додану вартість і «спрощенців», повідомлення органів контролю про зміни.
Скасовані свідоцтва платників, уведені публічні реєстри платників і витяги з реєстрів, скорочені строки повідомлення банками про відкриття рахунків до одного дня, встановлено річний звітний період для платників податку на прибуток, скорочені строки камеральних перевірок, з’явилася можливість перевірити правильність віддзеркалення операцій в податковому обліку за допомогою позапланової електронної перевірки. Ці аспекти приємні, але вони не відіграватимуть ключової ролі в податковій системі, що склалася.
Зміни реальні й очікувані
Слід відзначити нову редакцію закону «Про інститути спільного інвестування». Документ, зокрема, дозволяє створення ІСІ спеціалізованого або кваліфікаційного вигляду на додаток до наявних диверсифікованих і недиверсифікованих. До спеціалізованих ІСІ нова редакція закону відносить 6 класів інвестиційних фондів: грошового ринку, державних цінних паперів, облігацій, акцій, індексних і банківських металів. Крім того, детальніше регламентовані порядки створення та припинення ІСІ, класифіковані активи, встановлені вимоги до цінних паперів ІСІ та їх оплати.
Цим законом створені передумови для розвитку ІСІ й фондового ринку в цілому, оскільки усунено невідповідність попередньої редакції закону «Про акціонерні товариства», підвищуються вимоги до активів, в які ІСІ дозволяється інвестувати. У цілому зміни підвищують прозорість ІСІ — й, отже, ступінь довіри з боку ринку. Проте розвиток останніх також істотно залежить і від загального інвестиційного клімату й кон’юнктури. Тому, ймовірно, 2014-ий стане швидше роком вивчення та тестування на практиці.
З 1 вересня 2014 року набирає чинності закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно відповідальності юридичних осіб». Цим документом передбачена можливість притягнення до кримінальної відповідальності не фізичних осіб — керівників, а саме юридичних осіб. Визначено перелік діянь, за які юридичну особу може бути притягнено до кримінальної відповідальності. Законом передбачені такі заходи кримінально-правового впливу:
- штраф (5000—75000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян);
- конфіскація;
- ліквідація юридичної особи.
Держслужбовці могли б жити краще. Проте не дозволить бюджет. З 1 січня 2014 року мала набрати чинності нова редакція закону «Про державну службу». Передбачені зміни стосувалися заробітної плати, преміювання, розмірів відпусток, а також пенсійного забезпечення державних службовців. Одначе в останню мить, 29 грудня 2013 року, набрання нею чинності відстрочили на рік.
У цілому при всьому позитиві підвищення стандартів мотивації будь-якої праці виникають думки про створення додаткових матеріальних благ для окремої категорії населення, що не задіяна в реальній економіці та служить основою бюрократії та корупції. Зміни вважаються важливими, оскільки, з одного боку, це істотна стаття витрат держбюджету, з другого — мотивування державних людей, руками яких посилюється тиск на бізнес. Джерела фінансування реформи розкриваються в зазначених вище змінах законодавства. Така мотивація могла б бути виправдана реальним системним реформуванням державного апарату, автоматизацією регуляторних процедур, переходом до повноцінного електронного уряду та, як наслідок, скорочення бюрократичного апарату. Проте в умовах обмеженого бюджету, ймовірно, буде вибрано щось одне.
Прогноз на рік
Погоду в 2014-му робитимуть такі тенденції.
У податковій сфері. Збільшення бази оподаткування. Наприклад, оподаткування нежитлової нерухомості: приміщень, готелів, офісів, гаражів і паркінгів, торгових центрів, закладів громадського харчування й інших приміщень, які використовуються для ведення господарської діяльності. Крім того, можливе введення податку на купівлю іноземної валюти.
Швидше за все, посилиться боротьба із зарплатами в «конвертах». Імовірним є введення загального декларування доходів, значних санкцій за не оформлених офіційно працівників. Також створена передумова для «мирного» стимулу — за ненарахування (й, відповідно, несплату) податку на доходи фізичних осіб, самостійно виявлене податковим агентом протягом звітного року, штрафні санкції не застосовуються. Проте з урахуванням зниження ділової активності та зростання податкового навантаження й тиску бізнес «обілення» зарплати може просто не витримати.
Чималі ризики таїть у собі закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення», що набрав чинності у 2013 році. Так, залишає немало питань процедура узгодження ринкових цін при контрольованих операціях, методи їх визначення й віддзеркалення в податковому обліку. Нові правила — значить, нові можливості поповнення бюджету, нові перевірки, нові штрафи. При цьому штрафні санкції за порушення більш ніж серйозні — 5% від загальної суми контрольованих операцій у разі ненадання звіту про такі операції — або штраф у розмірі 100 мінімальних заробітних плат у разі неподання документації на запит податкових органів.
У конкурентному праві. Продовжиться активність антимонопольних органів, які в складних для бюджету умовах посилюватимуть свої позиції. Судова практика, відповідно до якої суд не втручається в компетенцію спеціальних органів і не розглядає спори по суті, такий авторитет тільки зміцнюватиме. Антимонопольний комітет поступово
почне опускати планку відпрацювання бізнесу на рівень регіональних ринків. При цьому участь юриста в конфлікті з АМК від самого початку матиме істотне значення для результату, оскільки є можливість сформувати доказову й аргументаційну базу перш за все під час розгляду справи регулятором.
У кредитних відносинах. У 2013 році для розв’язання спорів між банками, боржниками й поручителями створені важливі прецеденти, які дозволяють припиняти забезпечення кредитних зобов’язань у вигляді поручительства. Ці прецеденти, з одного боку, можуть привести до активізації банків при стягненні в судовому порядку боргів, поки строки поручительства не закінчилися, з другого — надають можливості боржникам ухилятися від виконання зобов’язань за кредитними договорами.
Володимир Кашпоров,
старший партнер ЮФ «Кашпоров і партнери»