5 липня 2019 року у Верховній Раді зареєстрований проект Закону №10425 "Про діяльність в сфері медіації". Цей Закон визначатиме правові засади та порядок проведення медіації як досудової та позасудової процедури врегулювання конфлікту (спору), принципи медіації, статус медіатора, дисциплінарну відповідальність медіаторів, самоврядування медіаторів, підготовку кадрів для медіації.
Що таке медіація?
Медіація – це досудова та позасудова процедура врегулювання конфлікту (спору) шляхом переговорів сторін конфлікту (спору) за допомогою одного або декількох медіаторів.
Своєю чергою, медіатор – це спеціально підготовлений посередник, який сприяє сторонам конфлікту (спору) в його врегулюванні шляхом структурованого переговорного процесу.
Медіація створює додаткові суспільні механізми для задоволення потреб та інтересів фізичних і юридичних осіб, дозволяє звузити сферу впливу держави на суспільство, замінити цей вплив механізмами саморегуляції, виробленими самим суспільством, та знизити рівень бюджетних витрат на утримання судової системи через зменшення навантаження на суди в цілому.
Під час медіації застосовуються техніки переговорів, спрямовані на прийняття узгоджених рішень, задоволення реальних інтересів та потреб сторін медіації. Сторони самі знаходять шлях вирішення конфлікту (спору), а медіатор організовує процес переговорів, знімає емоційне напруження, переорієнтовує увагу сторін з їхніх правових позицій на інтереси та потреби, допомагає зняти комунікаційні, психологічні та інші бар’єри, які перешкоджають прийняттю узгодженого сторонами рішення.
Чому цю процедуру потрібно врегулювати в Україні?
Як зазначено у пояснювальній записці, в європейській і світовій практиці врегулювання конфліктів (спорів) чільне місце займає інститут медіації, який надає реальну можливість обирати досудові і позасудові способи для вирішення конфліктів (спорів) при збереженні судової системи як державного механізму вирішення спорів в суспільстві.
В правовій системі України досудові та позасудові способи врегулювання конфліктів (спорів) носять здебільшого формальний характер. Водночас, традиційна схильність українців до вирішення конфліктів (спорів) у судах призводить до того, що безліч таких конфліктів (спорів), які можна було б вирішити у досудовий або позасудовий спосіб, розглядаються в судах. Своєю чергою, це перевантажує судову систему, призводить до величезних бюджетних видатків на її утримання, затягування розгляду справ.
У статті 124 Конституції встановлено, що законом може бути визначений обов’язковий досудовий порядок урегулювання спору.
Водночас у законодавстві України процедура медіації залишається неврегульованою, але практика вирішення конфліктів (спорів) шляхом медіації поступово поширюється, на сьогодні на добровільних засадах.
Таким чином, існує суспільний запит на прийняття відповідного закону про медіацію, при чому Конституція України дозволяє встановити обов’язковий досудовий порядок урегулювання спору шляхом медіації.
Що пропонується законопроектом?
Проектом Закону №10425 пропонується врегулювати такі основні питання:
- визначення термінів «медіація», «медіатор», «сторони медіації», «учасники медіації», конфлікт (спір);
- статус медіатора, набуття права на заняття медіацією;
- принципи медіації, процедура медіації;
- дисциплінарна відповідальність медіаторів;
- самоврядування медіаторів;
- підготовка кадрів для медіації.
Крім того, пропонується внести необхідні зміни до Цивільного процесуального кодексу, Господарського процесуального кодексу, Кодексу адміністративного судочинства, згідно з якими:
- зобов’язати сторони проводити досудове врегулювання спору шляхом медіації у всіх випадках, коли це не суперечить положенням цих кодексів або інших законів; перебіг процесуальних строків зупиняється з дати укладення договору про проведення медіації;
- у разі неможливості врегулювання спору шляхом медіації медіатор видає сторонам медіації відповідний звіт, який подається до суду на підтвердження цього факту;
- у разі невиконання позивачем вимог щодо обов’язкового звернення до медіації суд постановляє ухвалу про повернення позовної заяви позивачеві для позасудового врегулювання спору шляхом медіації, така ухвала зупиняє перебіг процесуальних строків;
У разі прийняття Закону він набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через шість місяців з дня набрання ним чинності.