Проектом спрощується порядок, етапи і процедури ліцензування видів господарської діяльності, а також суттєво скорочується перелік певних видів госпдіяльності.
Проектом, зокрема, передбачається:
- встановлення критеріїв застосування ліцензування як спеціального і виключного засобу державного регулювання підприємництва;
- закріплення засад дистанційного, зокрема, електронного ліцензування;
- впровадження засад поглиблення уніфікації порядку видачі ліцензій;
- поділ переліку видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, на три частини – на ті види, що ліцензуються виключно спеціальним законом, на ті, що ліцензуються із врахуванням вимог цього Закону, і ті, що ліцензуються лише за допомогою цього Закону;
- скорочення кількості видів господарської діяльності більше, ніж на чверть (майже на 30% – з 57-и до 40-ка), які ні є надприбутковими чи не утворюють загроз для здоров’я людини, безпеки держави тощо;
- запровадження засад підвищення ефективності визначення переліків вимог ліцензійних умов та документів, що подаються суб’єктами господарювання для підтвердження своєї відповідності ліцензійним умовам, які приймаються Урядом України;
- вдосконалення механізму досудового врегулювання спорів у сфері ліцензування, зокрема, розширення повноважень унікального органу державно-приватного партнерства – Експертно-апеляційної ради з питань ліцензування, який є дорадчим органом і у складі якого повинні бути представники громадськості, науки і бізнесу на паритетних началах;
- уточнення відповідальності посадових осіб органів влади за порушення законодавства у сфері ліцензування та встановлення суми штрафів за безліцензійну діяльність.
Зазначимо, що ініціатором таких змін ще в 2012 році виступив Михайло Бродський. Відповідний законопроект №0932 тривалий час не погоджувався парламентаріями та «висів» у Верховній Раді. Цим проектом був закладений фундамент для створення сприятливих умов для «входження» у бізнес підприємців, скорочення та значне спрощення адміністративних процедур ліцензування, а саме:
- забезпечення вільного безкоштовного доступу за допомогою мережі Інтернет до інформації, що міститься в ліцензійному реєстрі;
- скорочення зайвих адміністративних процедур, наприклад, необхідності отримання копій ліцензії та карток транспортних засобів;
- уніфікація процедур ліцензування, зокрема, заповнення прогалин правового регулювання та узгодження на рівні Закону норм, які по-різному визначаються підзаконними нормативно-правовими актами;
- запровадження безстрокової дії ліцензії.
Через значну кількість правок та тривале знаходження у Раді проект був відхилений. У квітні 2014 року нардепи розробили новий, але який базується на законопроекті Бродського, законопроект №4743. Лише через 2,5 місяці законопроект №4743 був прийнятий у першому читанні. Маємо надію, що значимі для бізнесу проекти парламентарії будуть приймати з не меншим ентузіазмом.