5 грудня Кабмін схвалив постанову №1278 про Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами. Це – один з обов’язкових документів, який має бути прийнятий на виконання вимог рамкового Закону №2320-IX про управління відходами.
Європейська Бізнес Асоціація, і, зокрема, Комітет промислової екології та сталого розвитку ще навесні почали сигналізувати Міндовкіллю про необхідність завчасної розробки та оновлення ліцензійних умов та долучались до обговорення проєкту відповідної Постанови.
На жаль, зауваження бізнес-спільноти так і не були враховані, і прийнятий документ містить низку неоднозначних моментів, що ускладнюють реалізацію довгоочікуваної реформи управління відходами. Зокрема, це стосується невизначеності статусу дозвільних документів підприємств у сфері управління небезпечними відходами та потенційного анулювання таких ліцензій.
По-перше, відповідно до основного регуляторного акта у сфері ліцензування господарської діяльності – Закону №222-VIII – ліцензія на управління небезпечними відходами видається на необмежений строк. При цьому за перехідними положеннями Закону №2320-IX, підприємства у сфері управління небезпечними відходами зобов’язані отримати відповідну ліцензію, але жодна норма прямо не визначає, що ліцензії, видані до набрання ним чинності, перестають діяти.
По-друге, повертаючись до положень Закону №222-VIII, відповідні ліцензійні умови залишаються чинними у випадку зміни назви господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, якщо це не призводить до зміни предмета такої діяльності. У сфері відходів діяльність з «поводження з небезпечними відходами» змінила назву на діяльність з «управління небезпечними відходами».
По-третє, Постановою №1278 для отримання ліцензії вимагається наявність висновку з оцінки впливу на довкілля (ОВД). Водночас компанії, які почали свою діяльність до прийняття Закону про ОВД у 2017 році, не можуть отримати такий документ, адже їх діяльність давно розпочата, але натомість мають Висновки державної екологічної експертизи. Проте використати зазначені висновки, які мають аналогічну юридичну силу, з метою отримання ліцензії на управління небезпечними відходами неможливо, оскільки діючим Законом №2320-IX змінено операції поводження з небезпечними відходами та номенклатуру небезпечних відходів, що підлягають ліцензуванню.
По-четверте, для отримання ліцензії на небезпечні відходи необхідно надати Дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів. Видача такого дозволу здійснюється Міндовкіллям протягом 30 календарних днів з дня отримання пакета документів.
По-п’яте, навіть якщо припустити, що компаніям доведеться переоформлювати свої ліцензії, на це знадобиться час. Адже Постанову №1278 з оновленими ліцензійними умовами було прийнято лише через 5 місяців після набрання чинності Законом №2320-IX, тоді як від підприємств у сфері управління небезпечними відходами вимагається отримати ліцензію протягом шести місяців з моменту набрання Законом чинності. Фактично у компаній залишився місяць для отримання нової ліцензії, що є неможливим з низки причин. Наприклад, тільки для обов’язкової перевірки Міндовкіллям відповідності матеріально-технічної бази здобувача ліцензії вимогам законодавства надається 20 робочих днів. Також у зв’язку з нещодавно прийнятими Національним переліком відходів деякі види відходів, які раніше не належали до небезпечних, отримають такий статус, що призведе до необхідності отримувати ліцензію на управління такими відходами додатковою кількістю субʼєктів господарювання. А новий Порядок класифікації відходів вимагає проведення лабораторних досліджень небезпечності відходів, які можуть тривати більше 6 місяців.
Європейська Бізнес Асоціація закликає Уряд оперативно надати відповідні офіційні роз’яснення щодо наявної ситуації та підтверджує готовність долучитись до пошуку шляхів її врегулювання.