• Посилання скопійовано

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 8 - 12 вересня

Спрощення правил заповнення актів наданих послуг, оновлення змісту фіскальних чеків, податки за продаж на цифрових платформах, нові зарплати для АЗС і роздрібних торговців алкоголем/тютюном з 1 жовтня та інші не менш цікаві новини за минулий тиждень

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найважливіші бухгалтерські новини за 8 - 12 вересня

Нові правила заповнення актів наданих послуг - від Уряду та Гетманцева

У ВРУ зареєстровано два законопроєкти, спрямовані на спрощення оформлення первинних документів з надання послуг:

  1. Законопроєкт №14023 від Д. Гетманцева. Згідно з ним під час оформлення акта наданих послуг такі реквізити, як посада, прізвище та підпис зі сторони замовника не будуть обов’язковими, якщо таке оформлення акта передбачено договором і вартість послуг буде оплачена у безготівковій формі. Це не поширюватиметься на вимоги до оформлення первинних документів з надання послуг, оплачених за рахунок бюджетних коштів, для яких зберігаються чинні вимоги до оформлення первинних документів.
  2. Законопроєкт №14023-1 від Уряду. Пропонується надати можливість зазначати в первинних документах, що підтверджують надання послуги, оплаченої в безготівковій формі, інформацію про тільки одну особу –відповідальну за здійснення господарської операції і правильність оформлення постачання послуг (виконавця). Зокрема йдеться про: посаду, прізвище та підпис. Первинний документ, що підтверджує надання послуги та оплачений у безготівковій формі, визнаватиметься дійсним за умови наявності обов’язкових реквізитів, визначених законом, і може не містити підпису та даних представника замовника послуги.

Зауважимо, що напередодні реєстрації цих проєктів Свириденко повідомила, що Уряд зовсім планує скасувати обов’язкове підписання Акта виконаних робіт для оплати послуг у безготівковій формі.

 

Зміст фіскальних чеків планують змінити

9 вересня Мінфін оприлюднив на своєму сайті проєкт наказу Мінфіну «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів». Ним передбачено низку технічних правок з метою термінологічної узгодженості та приведення у відповідність форм розрахункових документів, визначених Положенням, до їх змісту, зокрема:

  • виключення з фіскального касового чека на товари (послуги) (форма №ФКЧ-1) та фіскального касового чека видачі коштів (форма №ФКЧ-2) реквізиту «сума комісійної винагороди еквайра (у разі наявності)»;
  • приведення змісту спрощеної розрахункової квитанції (форма №РК-2) у відповідність до Закону №776-IX;
  • уточнення реквізитів фіскального касового чека за операціями з приймання коштів для подальшого їх переказу (форма №ФКЧ-5) щодо зазначення не лише найменування банку та номера рахунку отримувача, відкритого в такому банку, а й зазначення аналогічних даних стосовно небанківського надавача платіжних послуг, яким відповідно до Закону №1591-IX надано право відкривати своїм клієнтам платіжні рахунки.

 

Нові зарплати для АЗС і роздрібних торговців алкоголем/тютюном з 1 жовтня

Нагадаємо, що Законом від 16.07.2025 №4536-ІХ були внесені зміни до ПКУ та низки інших законів. Про усіх них читайте у цій новині.

Серед змін, які запрацюють вже з 1 жовтня 2025 - мінімальний розмір оплати праці, який буде встановлено для працівників госсуб'єктів, що мають ліцензію на роздрібну торгівлю пальним або алкогольними напоями чи тютюновими виробами. Як розраховувати зарплату та які наслідки будуть для тих, хто не дотримається правил щодо мінімального розміру оплати праці? Читайте у статті від редакції.

Зауважимо, що податківці вже наголосили, що з 1 жовтня невідповідність встановленим розмірам зарплат призведе до анулювання ліцензії на підакцизку.

 

Наближається граничний строк подання податкової звітності за серпень 2025 року

Нагадуємо, що 22 вересня (наступний понеділок) потрібно буде подати податкову звітність за серпень 2025 року. Зокрема, єдину звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ та декларації з ПДВ, акцизу, плати за землю та ренти. Весь перелік дивіться тут.

Проте зауважимо, що виконати свій обов'язок можна й після війни, якщо зараз немає такої можливості.

 

П’ять свіжих роз’яснень ДПС

  1. Новації щодо ПДВ: до 1 січня 2028 року продовжено застосування касового методу з ПДВ для операцій з постачання електричної енергії, вугілля та/або продуктів його збагачення, централізованого водопостачання та водовідведення. Більше про зміни розповіли податківці тут.
  2. Як ДПС бореться зі схемами ухилення від податків під час дії мораторію на перевірки? За словами Карнаух, ДПС змінює підходи до проведення перевірок. Запроваджений мораторій на перевірки не означає, що ДПС не застосовуватиме законодавчі механізми для припинення схем ухилення від оподаткування та контролю за ризиковими платниками.
  3. Директор та бухгалтер – одна особа: як підписувати звітність в е-формі? Якщо головного бухгалтера одночасно призначено тимчасово виконувати обов’язки керівника (директора), то при поданні податкової звітності в е-вигляді ЕЦП юрособи накладаються у такому порядку: перше – ЕЦП директора, другим – КЕП (за наявності).
  4. Плата за землю фізосіб: відповідальність без повідомлення ДПС. ДПС нещодавно роз’яснила принципові моменти нарахування плати за землю фізособам та умови звільнення від відповідальності при порушенні термінів надсилання ППР. Ці роз’яснення мають критичне значення для мільйонів власників земельних ділянок по всій Україні. Ознайомитися з ними можна тут.
  5. Двоє власників, одна квартира: хто платить податки в Україні? При спільній частковій власності кожен співвласник володіє часткою, чітко зафіксованою у документах. Правило просте: кожен співвласник самостійно сплачує податок виключно за свою частку. ДПС розраховує суму для кожного окремо, пропорційно до його частки.

 

Фізособа здає в оренду нерухомість: документальне оформлення та оподаткування

Одним із видів інвестицій фізосіб, що поширені в Україні, є придбання нерухомості. Часто при цьому власники здають цю нерухомість в оренду. Чи треба фізособам-орендодавцям реєструватися ФОПами? Які документи треба оформляти при наданні нерухомості в оренду? Чи є можливість вибрати оптимальну систему оподаткування? Всі ці питання ми розглянули у двох статтях.

У статті 1 розглянемо загальні питання, які виникають у фізосіб-орендодавців, та розповімо про нюанси надання в оренду житлової нерухомості. У статті 2 поговоримо про надання в оренду нежитлової нерухомості.

 

Актуально для ФОП: зберігання документів, повернення товарів та облік запасів

  1. Документальна перевірка не проводилась – скільки часу ФОП або самозайнята особа зберігає первинні документи? ФОП або самозайнята особа повинна зберігати первинні документи понад визначений строк (1825 днів – для документів у разі виплати нерезиденту доходів із джерелом їх походження з України, 1095 днів – для інших), якщо ДПС документальна перевірка не проводилась.
  2. ФОП та повернення товару: нова спрощена процедура ДПС без анулювання чеків. ДПС кардинально змінила підхід до часткового повернення товарів з попередньою оплатою. Головна новина: тепер не потрібно анулювати всі попередні чеки. Для часткового повернення достатньо оформити чек ФКЧ-2 на суму повернення без анулювання попередніх чеків.
  3. Розрахунок за товар у безготівковій формі: чи потрібно вести облік товарних запасів? Підприємець працює виключно з безготівковими розрахунками та не використовує ПРРО у своїй діяльності. Чи потрібно все одно вести облік товарних запасів? Про це читайте тут.

 

Хто і скільки платитиме податків за продаж на цифрових платформах?

У ВРУ зареєстровано урядові законопроєкти щодо впровадження міжнародного автоматичного обміну інформацією про доходи, отримані через цифрові платформи:

  • №14025 зі змінами до ПКУ та Закону "Про банки і банківську діяльність". Запропоновано надати право фізособам – підзвітним продавцям цифрових платформ користуватися пільговим режимом оподаткування доходів, отриманих через цифрові платформи. Передбачено встановлення ставки оподаткування таких доходів у розмірі 5% та покладання обов’язків податкового агента на підзвітних операторів платформ. Відповідно передбачено надання банками на запит ДПС інформації щодо операцій за поточними рахунками підзвітних продавців, а саме відомостей на визначену дату або за визначений період часу про операції зарахування коштів на поточні рахунки.
  • №14026 зі змінами до статті 50 ЦКУ. Ним пропонується дозволити фізособам працювати через цифрові платформи без ФОП-реєстрації, за умови звітності через оператора платформи.

 

Статистична звітність - 2026: які звіти буде скасовано, а які змінено?

Держстат опублікував зміни у поданні форм державних статистичних спостережень до органів державної статистики на 2026 рік. Так, для подання 24 звітів змінено форми, а також затверджено подання чотирьох форм державних статистичних спостережень.

Крім того, вже оприлюднено на 2026 рік проєкти:

  • Альбому форм державних статистичних спостережень,
  • Загального табелю (переліку) форм,
  • Календаря подання форм державних статистичних спостережень та фінансової звітності.

 

Чи треба індексувати зарплату у жовтні 2025 (+ три приклади розрахунку індексації)

Для тих працівників, у яких базовий місяць січень та лютий 2025 р., у жовтні слід нараховувати індексацію на рівні попереднього місяця (вересня). Для тих, кому збільшували зарплату у березні 2025 р. або пізніше, час індексування ще не настав.

Докладніше – у статті від редакції.

Щоби швидко і точно розрахувати індексацію, – скористайтесь нашим зручним калькулятором індексації зарплати.

Чи будуть штрафи за помилки при нарахуванні індексації, – читайте тут.

 

До уваги роботодавців!

  1. З 13 вересня - зміни у процедурі зупинення положень колдоговору під час війни. Законом №4582 передбачено, що на період воєнного стану роботодавець може ініціювати зупинення дії окремих положень колективного договору.
  2. До 1 жовтня не забудьте скласти список відповідальних за ведення ВО для підвищення їх кваліфікації! Щороку на підприємстві до 1 жовтня треба визначити перелік працівників, які ведуть військовий облік і яким прийшов час пройти підвищення кваліфікації. Таке підвищення кваліфікації відповідальних за ведення ВО здійснюється не рідше одного разу на п’ять років.
  3. Що робити роботодавцям і працівникам під час повітряної тривоги? Чи обов’язково припиняти роботу підприємства під час повітряної тривоги, як встановити правила поведінки працівників в такій ситуації і які внутрішні документи на підприємстві мають це регулювати – читайте у нашій статті.
  4. Чи може відпустка розпочинатися з вихідного дня? Держпраці підкреслила, що тривалість відпусток розраховується у календарних, а не в робочих днях. Тому її початок або закінчення може припадати на будь-який день тижня.
  5. Запис у трудовій книжці про мобілізацію працівника та скасування звернень з оцифрування трудових книжок. Держпраці у новому листі зауважила, що законодавством про працю не визначено обов'язковості внесення запису до трудової книжки про увільнення працівника від виконання роботи за трудовим договором на час проходження ним військової служби. Крім того, у ПФУ розповіли причини скасування звернень з оцифрування трудових книжок.

 

Три зміни від НБУ, які наберуть чинності у жовтні

По-перше, з 1 жовтня Нацбанк запроваджує кардинальні зміни у правилах здійснення карткових операцій. Нововведення стосуватимуться відображення інформації у виписках та платіжках. Це означає більшу прозорість для платників та посилення контролю з боку фінустанов.

По-друге, починаючи з наступного місяця Нацбанк планує поступово прибирати з обігу монети номіналом 10 копійок. Розглянемо, як тепер треба буде округляти суми у чеках при готівкових розрахунках, а також зарплату, що виплачується готівкою – у цій статті.

По-третє, НБУ розширив перелік ознак зношених банкнот і дозволив надсилати акти про розбіжності банкам та інкасаторським компаніям засобами електронного зв'язку. Зміни діятимуть з 10 жовтня 2025 року.

 

Інші новини

  1. Індекс інфляції за серпень 2025 року становить 99,8%. За даними Держстату від 09.09.2025, споживчі ціни у серпні 2025 р. порівняно з липнем знизилися на 0,2%, із серпнем 2024 р. зросли на 13,2%.
  2. Облікова ставка НБУ залишається незмінною на рівні 15,5%. Рішення НБУ щодо збереження ставки на рівні 15,5% дасть змогу підтримувати належні монетарні умови для стійкості валютного ринку, контрольованості очікувань і приведення інфляції до цілі 5%. Його було прийнято на відповідному засіданні Правління НБУ 11 вересня.
  3. Новий Перелік ТОТ та територій бойових дій - 2025 (два оновлення у серпні!). До Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих РФ, 19 та 29 серпня внесено зміни щодо Донецької та Дніпропетровської областей. Поки що вони ще не набрали чинності. Тож діє Перелік з урахуванням змін за Наказом №1160.
  4. Оскарження рішень ПФУ щодо пенсій та соцвиплат: з 5 вересня діє Порядок оскарження рішень, дій (бездіяльності) його територіальних органів та їх посадових осіб щодо пенсійного забезпечення, надання страхових виплат та соціальних послуг.
  5. Оновлено порядок ведення Реєстру скарг у сфері ліцензування. Кабмін вніс зміни до Порядку ведення Реєстру розгляду скарг здобувачів ліцензій, ліцензіатів на дії (бездіяльність) органів ліцензування щодо порушення законодавства у сфері ліцензування.


Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини порталу

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини порталу»