• Посилання скопійовано

еДозвіл для ФОПів на порталі «Дія»: як користуватися?

На порталі «Дія» працює сервіс еДозвіл. Зокрема, з жовтня він надаватиме можливість отримати висновок щодо продовження граничних строків розрахунків у ЗЕД

еДозвіл для ФОПів на порталі «Дія»: як користуватися?

Нагадаємо, що Законом №3869 з 02.09.2024 запроваджується декларативний принцип провадження господарської діяльності. В ідеалі це мало б означати, що замість того, щоб отримувати дозвіл на провадження господарської діяльності, суб’єкт господарювання має повідомляти про неї державні органи. На практиці це означатиме, що процедуру отримання дозволів спростять і оцифрують. Щоправда, експеримент запроваджується на період дії воєнного стану. Але є надія, що якщо ця новація буде вдалою, її буде продовжено.

А тепер КМУ надано два місяці для приведення своїх нормативних актів у відповідність до вимог Закону №3869.

І ось маємо вже перші дії КМУ у цьому напрямі: постановою від 13.09.2024 №1064 внесено зміни до Порядку реалізації першого етапу експериментального проєкту щодо запровадження Єдиної державної електронної системи дозвільних документів, затвердженого постановою КМУ від 05.07.2024 №795 (далі – Порядок №795). 

У змінах йдеться про можливість отримання електронних публічних послуг, що надаються в автоматичному режимі. Що саме змінилося? 

 

Перша послуга – декларація відповідності

Згідно з Порядком №795 з 05.07.2024 почала роботу Єдина державна електронна система дозвільних документів (єДозвіл), а перша електронна послуга в цій системі стала доступною підприємцям з 18.09.2024.

Увага! Проєкт єДозвіл працює як частина комплексної послуги е-Підприємець (у розділі «Підприємництво») на порталі Дія. Для юросіб також є аналогічний сервіс, проте поки що ним можна скористатися лише через ЦНАПи.

Першою послугою в цій системі стало подання ФОПами в електронній формі Держпраці декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам чинного законодавства з охорони праці. Раніше реєстрація цього документа територіальним центром Держпраці могла тривати до п’яти днів. Тепер підприємці можуть подати його за лічені хвилини. 

 

Сервіс на подання декларації відповідності МТБ

Декларація відповідності матеріально-технічної бази – документ, який повинні подавати до Держпраці госпсубєкти, які виконують роботи підвищеної небезпеки та/або використовують машини, механізми та устаткування підвищеної небезпеки (згідно зі ст. 21 Закону України «Про охорону праці»). Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, затверджено постановою КМУ від 26.10.2011 №1107.

Причому КМУ запевняє, що в єДозволі подати неправильно оформлену декларацію буде неможливо. Алгоритм системи одразу побачить помилку та вкаже на неї підприємцю, аби той її виправив. Якщо система прийняла декларацію, відмови не буде. А до цього через неправильне заповнення декларацій документ декому повертали, і процес доводилося починати спочатку.

До речі, система еДозвіл забезпечує електронну інформаційну взаємодію між Єдиною державною електронною системою дозвільних документів та електронними реєстрами/дозвільними та ліцензійними порталами, такими як:

  1. ЄДРПОУ;
  2. Реєстр речових прав на нерухоме майно;
  3. Єдиний державний вебпортал відкритих даних;
  4. Інтегрована система електронної ідентифікації;
  5. Єдиний державний вебпортал електронних послуг;
  6. Єдина інформаційна система МВС;
  7. Державний реєстр фізичних осіб – платників податків;
  8. Реєстр ліцензій тощо.

 

Друга послуга – продовження граничних строків ЗЕД-розрахунків

За визначенням висновок щодо продовження граничних строків розрахунків за окремими операціями з експорту та імпорту товарів, установлених Національним банком, складається в порядку, затвердженому постановою КМУ від 13.02.2019 №104

Тепер це електронний документ, який видається Мінекономіки через еДозвіл, про одержання якого робиться запис у Дії.

На порталі «Дія» зараз наявна інформація про можливість подання заяви на отримання послуги та отримання її результатів через портал електронних сервісів Мінекономіки. Але фактично наразі цей альтернативний варіант отримання висновку не працює – відповідних змін на сайті Мінекономіки ми не побачили. Хоча форму заяви про надання висновку та інструкцію щодо її заповнення затверджено наказом Мінекономіки від 27.02.2019 №329.

Але слід врахувати, що через еДозвіл після подання заяви на продовження строків ЗЕД-розрахунків ФОПу можуть бути видані такі документи:

  • висновок щодо продовження граничних строків розрахунків, 
  • повідомлення про відмову у видачі висновку щодо продовження граничних строків розрахунків, 
  • повідомлення про залишення заяви про одержання висновку щодо продовження граничних строків розрахунків без руху через помилки тощо (строк для усунення недоліків становить десять робочих днів), 
  • повідомлення про залишення заяви про одержання висновку щодо продовження граничних строків розрахунків без розгляду.

Втім, навіть у Дії ця послуга, за інформацією Мінекономіки, запрацює лише у жовтні 2024 року. Вона теж буде доступною для підприємців як частина комплексної послуги е-Підприємець (у розділі «Підприємництво») на порталі Дія.

Мінекономіки також зауважує, що після переведення процесу подання в онлайн бізнес матиме можливість превентивно усувати недоліки заявок. Алгоритм програми вказуватиме, які поля були заповнені некоректно. Якщо доданий до заявки документ не відповідатиме вимогам, ФОПи оперативно отримуватимуть через Дію коментарі фахівців Мінекономіки. Це дозволить швидко усунути недоліки та уникнути необхідності подавати заяву повторно.

Для юросіб така послуга на вебсайті порталу Дія, очевидно, буде доступною трохи пізніше. Тож наразі юрособи і далі користуватимуться послугами порталу електронних сервісів Мінекономіки.

Загалом Мінекономіки планує насамперед запровадити отримання 8 найбільш масових дозвільних документів в електронній формі, але не наголошує, яких саме. Тож будемо уважно стежити за всіма змінами щодо функціонування еДозволу.

 

Механізм отримання послуги через еДозвіл

Для того щоби ФОП мав можливість отримати послугу еДозвіл, він має вчинити такі дії:

  • авторизуватися на порталі Дія;
  • перейти в розділ «Підприємництво»;
  • знайти послугу «е-Підприємець»;
  • обрати послугу з реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці через помічника або з переліку доступних послуг;
  • заповнити заяву на отримання електронної публічної послуги «е-Підприємець» та підписати заяву.

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Ліцензії і дозволи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Ліцензії і дозволи»