Як правило, під «рейдерством» розуміють заволодіння майном або правами на управління юридичною особою проти волі законного власника. Щоб не стати потенційною жертвою рейдерських посягань, слід подбати про профілактику захоплення, тобто максимальне запобігання можливим ризикам. Варто заздалегідь вдатися до кількох важливих кроків на випередження, які істотно ускладнять плани потенційних рейдерів та значно підвищать імовірність збереження законних прав на підприємство і його активи. Розповідає Мін'юст на своїй сторінці в Facebook.
Тож, як представникам бізнесу убезпечитися від «реєстраційного» рейдерства?
Як зазначають експерти Офісу протидії рейдерству Мін’юсту, заволодіння корпоративними правами чи активами юридичної особи відбувається, як правило, шляхом внесення змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців і громадських формувань (ЄДР) щодо двох позицій: зміни керівника юридичної особи або складу учасників/засновників. Відтак, з метою захисту юридичної особи (особливо, коли йдеться про такі організаційні форми, як ТОВ чи ТДВ) від будь-яких незаконних посягань фахівці радять передбачити в статуті підприємства низку запобіжників, які мінімізують ризики «реєстраційної» рейдерської атаки:
- встановити умову про те, що окремі рішення загальних зборів, наприклад, щодо зміни керівника підприємства, мають підписуватися всіма присутніми учасниками (засновниками), а не тільки головою і секретарем чи головуючим на зборах. Крім того, можна підняти «планку більшості» для прийняття такого рішення: прописати в статуті, що рішення щодо зміни керівника юридичної особи приймається не «простою більшістю», як це передбачено в профільному законодавстві, а одностайно — всіма учасниками товариства, або переважною більшістю їх голосів;
- прописати, що голова та секретар загальних зборів мають обиратися із числа учасників (засновників) товариства;
- встановити статутні обмеження для представницьких функцій керівника і внести відповідні відомості до ЄДР. Особливо важливо це зробити для директорів підприємств, які працюють в аграрній сфері і мають великий земельний банк. У цьому випадку експерти радять передбачити обмеження для директора, скажімо, на розірвання договорів оренди земельних ділянок. Крім того, можна встановити статутне «табу» на видачу директору довіреностей з тих чи інших питань;
- прописати в статуті умову про необхідність нотаріального посвідчення окремого виду договорів (наприклад, оренди земельних ділянок);
- передбачити в статуті ТОВ чи ТДВ наступну конструкцію: «відчуження частки в статутному капіталі відбувається на підставі нотаріально посвідченого договору, невід’ємною частиною якого є акт приймання-передачі частки в статутному капіталі, що подається для державної реєстрації». У цьому випадку державна реєстрації зміни складу учасників юридичної особи у зв’язку із відчуженням частки відбуватиметься на підставі акта приймання-передачі частки в статутному капіталі, який міститиме посилання на нотаріально посвідчений договір. Це, за словами фахівців, максимально убезпечить від підробки документів і протиправного заволодіння часткою в статутному капіталі юридичної особи.