«Інтерфакс-Україна» розповідає, що 7,9% опитаних українських підприємств-експортерів стикаються з перешкодами у своїй діяльності, свідчать результати опитування Інституту економічних досліджень та політичних консультацій.
Згідно з даними дослідження, представленого на онлайн-презентації в п'ятницю, показник у 2020 році є найнижчим починаючи з 2016 року. У 2018 році 23,6% експортерів стикалися з перешкодами, у 2017 році – 19,3%, у 2016 році – 26,9%.
Великі та малі підприємства (10,4% та 10,7%) частіше повідомляють про перешкоди під час експорту порівняно з мікро- (8,1%) і середніми (4,1%). Найчастіше мають справу з перешкодами під час здійснення експорту підприємства сфери послуг (22,6%).
У Чернівецькій, Тернопільській, Житомирській, Донецькій областях немає скарг на наявність перешкод. Найчастіше про наявність перешкод повідомляють експортери з Рівненської (22,2%), Івано-Франківської (20%), Кіровоградської (20%), Сумської (20%), Полтавської (18,8%) областей.
Головними перешкодами під час експорту називають відсутність спрощених правил на визначення походження товару (20,4%) і тривале очікування оформлення експорту на митниці (20,4%).
18,9% підприємств-імпортерів заявили, що стикалися з перешкодами діяльності. Цей показник також найнижчий за всі хвилі дослідження з 2016 року. У 2018 році 28,4% імпортерів стикалися з перешкодами, у 2017 році – 29,3%, у 2016 році – 35,2%.
Черкаська область – єдиний регіон, де немає скарг на перешкоди під час імпорту. Підприємства Миколаївської області найчастіше вказують на перешкоди під час імпорту (35,7%, кожен третій опитаний).
Головною перешкодою під час імпорту респонденти назвали непрозорість визначення митної вартості імпортованих товарів (38,7%). Майже третина скаржиться на складність митного та податкового законодавства (32,4%). На третьому місці рейтингу перешкод – високі ставки митних платежів (27,5%).
Опитування було проведене в 2020 році проектом «Підтримка громадської ініціативи «За чесну та прозору митницю» за підтримки Європейського Союзу, Міжнародного фонду «Відродження» та Atlas Network. Було опитано понад 1000 представників підприємств: від мікропідприємств до великих, що займаються експортом та/або імпортом. Більшість опитаних – мікро- та малі підприємства, представники промисловості й торгівлі.