Зовсім нещодавно ми вивчали новий закон, який передбачає податкові пільги для IT-галузі, і дійшли висновку, що в остаточній редакції закон не потрібен представникам ринку. Цього разу пропоную проаналізувати, як працюють податкові пільги у готельному бізнесі.
Від самого початку, згідно з п. 17 розділу 4 Перехідних положень ХХ ПКУ, передбачалися податкові пільги для готелів щодо оподаткування прибутку підприємств готельного бізнесу. Суть цієї пільги полягає у тому, що готелі звільняються від обкладення податком на прибуток строком на 10 років починаючи з 01.01.2011 р. Проте є обов'язкова умова, за якої ця пільга працює. Для того щоб скористатися 10-річними канікулами, доходи готелю від реалізації послуг з розміщення шляхом надання номера для тимчасового проживання, повинні були становити не менше 75% сукупного доходу за відповідний податковий період у періоді користування пільгою. Іншими словами, 75% доходів готелів мали надходити саме від реалізації номерів у готелі. Зрозуміло, ця норма приймалася для того, щоб привабити іноземних інвесторів ще задовго до Євро-2012.
Судячи з усього, законодавці розраховували на те, що цю невинна умову не відстрашить іноземний капітал, адже сама ідея проведення Євро-2012 в Україні передбачала, що туризм у цей період процвітатиме. Проте Євро-2012 у часовому періоді зайняло всього лишень 1 місяць, що не є податковим періодом з податку на прибуток (податковий період для податку на прибуток — 3 місяці). Тож цією пільгою, за моїми спостереженнями, ніхто з готелів не скористався. Просто тому, що впродовж податкового періоду — кварталу, навіть у період проведення Євро-2012, жоден із готелів не зміг дотримати визначеної ПКУ однієї-єдиної умови.
«Процентне співвідношення, складене таким чином, не могло відповідати умовами отримання пільги. Практика показує, що істотну статтю доходів готельного підприємства, особливо великого, становить прибуток від реалізації послуг служб конференц-сервісу та F&B, а не продаж номерного фонду. Тож реальної можливості скористатися пільгою у період Євро-2012 готелі не мали», — так прокоментував ситуацію президент Клубу готельєрів та рестораторів Hoteliero Андрій Скіпьян.
Євро-2012 успішно закінчилося, туристи повернулися додому. А менеджмент готелів нарешті звернув увагу, що податковою пільгою вони так і не змогли скористатися. Незадоволеність представників галузі почала з кожним днем зростати. Хтось встиг заробити на Євро-2012, а ось готельний бізнес залишився осторонь, пільга не працює. Не без їхньої участі до ПКУ були внесені зміни і 15.08.2012 р. Президент підписав Закон №5180-VI, згідно з яким умова надання податкової пільги дещо змінилася, — починаючи з 01.01.2011 р. (тобто заднім числом) бар'єр було зменшено до 50%. Гадаю, у цьому заслуга представників бізнесу, які не полишали мрію скористатися пільгою. Ось тільки як тепер податкові органи поставляться до коректування до декларацій з податку на прибуток, в яких з'явиться переплата з податку на прибуток через застосування податкової пільги? Хоча ні, навряд чи податковою пільгою можливо буде скористатися заднім числом. Андрій Скіпьян також додав: «Зміна процентовки — перший крок до початку практичного застосування пільги. Хоча про якісь реальні прогнози говорити все ще зарано — життя покаже, як позначаться на розвитку готельної індустрії в Україні перші спроби використання податкових канікул. Загалом ми налаштовані позитивно».
Володимир Гурлов, партнер Юридичної компанії «Правова допомога» зазначає, що багатьох представників готельного бізнесу зацікавило питання можливості поширити так званий 50% бар'єр на попередні податкові періоди: «Річ у тім, що звітність за цими періодами вже подана, а податки сплачені. Проте, якщо враховувати, що поріг застосування пільги знижено на 25%, то багато готелів могли б розраховувати на її застосування ще у 2011 році. Щоправда, ПКУ не містить прямої відповіді на запитання, чи можна претендувати на застосування пільги за півтора року, що минули з 1 січня 2011 р. За загальним правилом, закон не має зворотної сили. З цього випливає, що 50%-ный бар'єр потрібно брати до уваги лише з моменту набрання чинності відповідними змінами до ПКУ. Таким чином, за минулий півторарічний період право на пільгу вираховуватиметься за 75%-ною нормою. Найвірогідніше, ДПС України також дотримуватиметься такої позиції, як найбільш фіскальної. Проте всім відомі обставини ухвалення закону про зниження пільгового «бар'єра» (законопроект було прийнято наступного (!) після його реєстрації у парламенті дня), дають підстави припускати, що це питання має певне політичне підгрунтя, яке здатна буде змінити навіть ультрафіскальну позицію ДПС України. У зв'язку з цим представники податкової служби, можливо, нададуть офіційне роз'яснення щодо порядку застосування пільги. А тим, хто чекати роз'яснень не хоче, можемо порадити звернутися за індивідуальним податковим роз'ясненням, але слід бути обережним, адже відповідь може і не влаштувати».
Відкритим залишається і питання цільового використання грошей, звільнених від оподаткування. Не власник вирішує, як використовувати ці гроші з метою розвитку та розширення свого бізнесу. Згідно з п. 21 розділу 4 Перехідних положень ХХ ПКУ порядок цільового використання звільнених грошей визначається КМУ.
Залишається щиро вірити, що обіцяні пільги все-таки запрацюють, політичні обіцянки нарешті знайдуть своє практичне застосування, а іноземні інвестори не встигнуть розчаруватися у вкладених інвестиціях в нашу країну. Хоча у готельному бізнесі і інших невирішених законодавчих питань не бракує.
Податкові пільги для готельного бізнесу: а чи був хлопчик?
Вивчаючи податкові пільги, які пропонуються різним галузям економіки, складається стале переконання, що вони від самого початку прописуються таким чином, щоб не допустити їх застосування на практиці. Чи то законодавці не володіють проблемними питаннями галузевого бізнесу, чи то преференції є лише політичним гаслом, чи то і без цих пільг бізнес і так може чудово існувати.
Джерело: UBR
Рубрика: Оподаткування/Загальні положення
Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.
Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.
на мiсяць безкоштовно!Спробувати