Нагадаємо, що завдяки Закону України від 02.09.2014 р. №1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» ми отримали чітке визначення терміна «форс-мажорні обставини». Але як правильно пов'язати його з боргом, що утворився через проведення АТО?
Згідно з пп. 101.2.4 ПКУ, одним із видів безнадійного податкового боргу є борг, що виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Для його списання потрібен, зокрема, відповідний сертифікат Торгово-промислової палати України (далі — ТПП). Такий сертифікат, відповідно до пп. 4 п. 2.1 Порядку №577 (1), додається до заяви платника податків з проханням списати певну суму зазначеного в ній безнадійного боргу з податку або збору. Жодних зайвих кроків від платника податків не вимагається.
ДФСУ у листі від 27.10.2014 р. №5694/6/99-99-26-01-15, який адресовано ТПП, зазначає, що «платник податків має навести докази, що порушення вимог Кодексу (зокрема, виникнення податкового боргу) сталося внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин), пов'язаних із проведенням АТО».
Тож чи має податковий орган при отриманні сертифіката про форс-мажор для списання податкового боргу вимагати додаткового підтвердження зв'язку між податковими нормами та подіями в зоні проведення АТО?
На нашу думку, ні. Для отримання сертифіката з метою списання безнадійного податкового боргу ТПП розробила відповідну форму заяви (додаток 3 до нової редакції Регламенту >>>).
У п. 14 заяви зазначаються додатки, які мають бути подані ТПП. У переліку є, зокрема, й документи, які:
— свідчать про призупинення роботи як податкових органів, так і банківських установ (до того ж взяті з інтернет-сайтів таких органів та установ або їх керівних органів);
— підтверджують аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії, пов'язане з проведенням АТО;
— свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, яке перебуває на балансі підприємства і є об'єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків, або майна, яке перебуває у податковій заставі;
— свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення, про пошкодження або втрату документів бухобліку тощо.
Цього має бути цілком достатньо для підтвердження форс-мажорних обставин, які й призвели до виникнення податкового боргу!
Проте виникає запитання щодо строку дії такого сертифіката. Адже він підтверджує не одну подію (як первинний документ, який фіксує певну господарську операцію), а обставини (події), які виникли у минулому та зберігалися протягом певного періоду. В ньому повинні зазначатися як дата початку, так і дата закінчення таких обставин (подій).
ДФСУ пропонує списувати суму податкового боргу станом лише на дату складання такого сертифіката. Таким чином, сертифікат доведеться отримувати поквартально.
--1--
Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків, затверджений наказом Міндоходів України від 10.10.2013 р. №577.