1 вересня Міністр фінансів Наталія Яресько дала велике, з двох частин, інтерв'ю на тему змін до Податкового кодексу, які мали б бути представлені главою Мінфіну на Національній раді реформ при Президентові Петру Порошенку.
Що може змінитись для платників податків? Ми вибрали основні тези з цього інтерв'ю:
Мораторій на зміни до ПКУ
"Ми пропонуємо введення мораторію на внесення змін до Податкового кодексу протягом трьох років, щоб дати час бізнесу адаптуватися".
Ставки ЄСВ, ПДФО, податку на прибуток і ПДВ
"У всіх буде одна ставка, вибирай - ким бути. І суб'єктивності тут немає, і оптимізації. Тобто, 20% ставка ЄСВ, 20% - ПДФО, 20% - податок на прибуток і 20% - ПДВ. Це легко адмініструвати". "Ми пропонуємо, щоб ЄСВ платив тільки роботодавець, не співробітник".-"Ми не в змозі зараз об'єднати два податки - ЄСВ і ПДФО, поки немає пенсійної реформи, різні бази даних. Але ми пропонуємо об'єднати їх в 2018 році і запропонувати єдину ставку - 20%."
"Бруттизацію не в змозі зараз змусити провести, оскільки не можемо змусити ні держкомпанії, ні приватний бізнес підвищити зарплати на 40%. Ми просто знижуємо навантаження для всіх.Якщо будуть піднімати зарплату, то я тільки рада цьому буду, тому що податкове навантаження у них зменшиться істотно: на більш, ніж половину в середньому - з 41% до 20%".
Щодо електронного адміністрування ПДВ
"Вони незадоволені, тому що потрібний внесок, відволікання їх оборотних коштів. Але насправді система працює, корупції набагато менше, ми закрили діру фіктивного ПДВ. Система потребує ще додаткових змін, поліпшення, але вона працює - і ми бачимо це по надходженнях." "Електронний ПДВ дає нам вже 1-1,5 млрд грн у місяць. Це валовий показник, без відшкодування".
Вихід з тіні
"Ми зараз не закладаємо в бюджет потенційний вихід з тіні, на це не один рік буде потрібно." "Якщо запустити в цілому модель Мінфіну, то за доходами вийде мінус 30 млрд. У першому році, але з надією, що в подальшому вийдемо на плюс і детінізацію. Подивимося, як ми виживемо в 2016 році."
Військовий збір
Він залишеться. "Ми поки що ще на війні."
Спецрежим для аграріїв
"Оскільки рентабельність аграрного бізнесу зростає, зростають і обсяги наданих пільг. Тому я впевнена, що агросектор, який важливий для України, який дуже конкурентоспроможний, може приймати участь в загальній податковій системі... Аграрний сектор, частка якого у ВВП становить 8-10%, платить менше 2% в бюджет. Не є справедливим надання пільг саме тієї галузі, яка відчуває себе краще всіх."
ПДВ-відшкодування.
Нагадаємо, що у зв'язку з боргами попередніх років у сумі понад 20 млрд грн, у ДФС була пропозиція повернутися до випуску облігацій."Це додаткові витрати в розмірі 1 млрд дол., які ми повинні були б в наступному році передбачити. Але, думаю, що будемо не в змозі додати їх. Ми будемо у вересні починати переговори з МВФ, і разом будемо думати, як вирішити це питання назавжди."
Спрощена система
Теж залишається, але у зовсім новому вигляді. "На 1 групі залишиться бізнес з оборотом менше 300 тис. грн. Це бізнес, який працює на ринках або щось робить своїми руками. Я пропоную несуттєве збільшення податку, зважаючи на зменшення ЄСВ. Ми з'єднуємо 2 і 3 групи в нашій моделі, але обмежуємо їх оборотом до 2 млн грн. І це тільки для фізосіб. Юридичним особам з оборотом до 2 млн грн деякі обмеження знімаємо. Але я хочу підкреслити, що не буде обмежень на те, що 2 група не зможе надавати послуги юридичним особам. Ця група буде мати можливість працювати, надавати послуги юридичним особам і не мати проблем.
Чому ми зменшили до 2 млн грн? Підприємець-фізична особа, яка заробляє більше 2 млн грн - це вже не малий бізнес.
10 років тому спрощена система працювала дійсно на малий бізнес, а потім раптово вони збільшилися обсяги обороту до 10 млн грн. Тепер люди отримають можливість вибирати: спрощена система або ПДФО.
Це питання справедливості. Чоловік, який працює на заводі і має на тому ж рівні зарплату, наприклад, не має право вибирати, а бізнесу ми говоримо - вибирайте.
По базі даних, у нас більше 95% "спрощенців" з доходом до 1 млн грн. Ми робимо межу в 2 млн грн - і це охоплює понад 90% фізосіб, які зараз на єдиному податку."
Транспортний податок
"Ми змінюємо існуючий транспортний податок, на нього було дуже багато скарг. Ідея була хороша, але вона виявилася не дуже ефективна." "В базі оподаткування повинні були бути люксові машини. Але, коли виявилося, що орієнтир іде на об'єм двигуна, то в базу не потрапляли люксові авто або транспортні засоби преміум-класу, а, наприклад, деякі застарілі машини з дизельним двигуном, які зовсім не є авто преміум або люкс-класу. З іншого боку, деякі люксові автомобілі не мають такого великого об'єму двигуна. Porsche Cayenne, наприклад. Тобто, ми не досягли нашої мети з тим податком." Ми пропонуємо обкладати тільки конкретний список машин люкс і преміум-класу до п'яти років, який буде встановлений Кабміном. На них єдина ставка - 25 тис. грн. А все інше - потрапляти не буде. Наприклад, Maserati потрапить у цей список.
Оподаткування нерухомості
"З нерухомості - ми залишаємо неоподатковувану пільгу, але пропонуємо місцевим органам влади передбачити в законі можливість включати т. зв. податок на люксові квартири понад 350 кв. м і будинки понад 500 кв. м. І тут знову ставка 25 тис. грн в рік. Якщо у вас квартира понад 350 кв. м - ви платите 25 тис. грн у рік. Якщо у вас будинок, будівлю площею понад 500 кв. м - ви теж платите 25 тис. грн."
"Ми пропонуємо зняти обмеження на комерційну нерухомість і дати можливість на місцевому рівні вирішувати, що вони хочуть обкласти податком, а що - ні. Це частина подальшої децентралізації, ми даємо можливість на місцевому рівні самим визначати, що і як обкладати податком.
Ми збільшуємо можливий податок, тобто, межа, з 2% до 3% - і прибираємо пільги. А вони вже хай самі вирішують, чи є така необхідність для бюджету, оцінюють стан бізнесу, можливості платників податків."
Акцизний податок
"На бензин ми не піднімаємо акциз. За тютюнової галузі запропонували підвищити специфічну ставку на 40% у 2016 році. Це суттєве збільшення. Але навіть при цьому ми не досягнемо європейського рівня". Ставка збільшиться з 2017 року до 2020 року - на 7% щорічно. І до 2020 року вона буде становити 429 грн за 1 тис. штук. У 2016 році - 40%. Але тут ще й індексація ставок. Якщо б ми тільки індексували, було б десь 27%. Тобто, це не з нуля. 27% - це індексації, а 40% - вже з збільшенням. З алкогольної галузі - 50% у 2016 році. За лікеро-горілчаним виробам зростання в півтора разу, а в подальшому - щорічно на 5%."
Повністю прочитати текст інтерв'ю можна тут і тут
Нагадаємо, що дату представлення проекту податкової реформи уже кілька разів переносили. Це дало привід говорити, що процес затягується. Хоча Наталія Яресько вважає, що ще є достатньо часу, аби внести зміни в Податковий кодекс у Верховну Раду, щоб держбюджет-2016 зверстати вже на новій податковій базі.
Отож, чекаємо оприлюднення проекту податкової реформи, про що ми обов'язково повідомимо Вас додатково.
UPD
Нацрада реформ 3 вересня таки розглянула проект податкових реформ. На засідання було представлено варіанти від Міністерства фінансів і профільного комітету Верховної Ради. Учасники засідання домовилися протягом одного-двох тижнів розробити компромісний варіант для представлення до Верховної Ради.
Ознайомитися з презентацією податкової реформи:
- від Мінфіну (озвучила Н. Яресько) можна тут >>>
- від депутатського комітету (озвучила Н.Южаніна) можна тут >>>