Держрегуляторна служба нагадує, що 24.07.2017 року набрала чинності постанова КМУ від 24.05.2017 р. №483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» (далі – Постанова №483)
Зазначеною Постановою затверджено:
- форму типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку;
- форму типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Відповідно до ст. 30 Закону №1160 ДРС не наділена повноваженнями надавати офіційні роз’яснення щодо застосування положень податкового законодавства.
Разом з цим, позиція ДРС із зазначеного вище питання полягає у наступному.
Щодо обов’язковості застосування постанови №483
Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням об’єкта житлової та/або нежитлової нерухомості рішення щодо ставок та наданих пільг юридичним та/або фізичним особам зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за формою, затвердженою КМУ.
Аналогічні вимоги встановлені абзацом другим п. 284.1 ПКУ. Так, органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою КМУ.
Виходячи із зазначених норм, ПКУ не передбачає обов’язку для органів місцевого самоврядування приймати рішення про встановлення місцевих податків та зборів, а також пільг зі сплати податків за встановленою формою.
Водночас, зазначені вище вимоги ПКУ встановлюють вимоги щодо подачі органами місцевого врядування інформації про встановлені податки та пільги за формою, затвердженою Постановою №483.
Таким чином, органи місцевого самоврядування можуть приймати рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та рішення про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за будь-якою формою, проте інформацію щодо них зобов’язані подавати до ДФС виключно за формою, встановленою Постановою №483.
Щодо процедури офіційного оприлюднення рішень органів місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків і зборів
Пунктами 2 форми типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та форми типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, передбачено, що зазначені рішення оприлюднюються в ЗМІ або в інший можливий спосіб.
Проте, звертаємо увагу, що відповідно до вимог статті 1 Закон №1160 рішення про встановлення місцевих податків і зборів мають ознаки регуляторних актів та потребують реалізації процедур, передбачених цим Законом.
Порядок та способи офіційного оприлюднення регуляторних актів визначено у статті 12 Закону №1160.
Частиною дванадцятою статті 59 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом №1160.
Відповідно до частини п’ятої статті 12 Закону №1160 регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності – у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Крім того, стаття 22 Закону «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» також передбачає, що рішення органів місцевого самоврядування публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних органів місцевого самоврядування. Недержавні друковані засоби масової інформації мають право оприлюднювати офіційні документи органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до законодавства України і на засадах, передбачених укладеною угодою між цими органами та редакціями друкованих засобів масової інформації.
Враховуючи викладене вище, регуляторні акти органів місцевого самоврядування мають офіційно оприлюднюватись в офіційних, а у разі їх відсутності – у місцевих друкованих засобах масової інформації. Однак, органи місцевого самоврядування за бажанням можуть додатково оприлюднити рішення про встановлення місцевих податків і зборів у будь-який інший спосіб, в тому числі у мережі Інтернет.