Нагадаємо, що 3 березня 2022 депутати ВРУ прийняли законопроєкт №7125. Про це ми писали тут.
Президент його підписав 4 березня, а 7 березня він опублікований в "Голосі України" (про що ми пишемо тут).
Закон №2118–IX набрав чинності з дня його опублікування. Тобто з 7 березня.
Ним передбачено, що у зв’язку з Указом №64/2022 щодо запровадження воєнного стану, з 24 лютого виникла необхідність внести зміни до ПКУ.
А саме: підрозділ 10 розділу XX ПКУ доповнено новим пунктом 69. За ним тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням наступних особливостей.
Відсутність відповідальності за несплату податків, незвітування та реєстрації ПН та РК
Підпунктом 69.1 ПКУ встановлено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Це стосується:
- дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 ПКУ;
- реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування;
- подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.
Але наголосимо ще раз, що це стосується саме тих платників, які не можуть виконувати свої обов'язки!
Таку умову й раніше висували ДПС разом з Мінфіном, про що ми повідомляли тут. Але тепер це питання врегульовано на законодавчому рівні.
Перевірки ДПС на час війни припиняються
За новим пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 роздл. ХХ ПКУ податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються. Але таке правило діє тільки на воєнний час.
І не зрозуміло, як буде з камеральними перевірками. Адже ця норма не уточнює вид податкових перевірок, які заборонили. Втім, можливо, в опублікованій версії закону будуть якісь уточнення.
Доля самозайнятих фізосіб (ФОПів, фермерів та «незалежників»)
Про те, що треба врахувати під час війни самозайнятими фізособам, ми ще розповімо в окремій статті. Бо це цікава тема і до нас надходить багато запитань щодо цього. Зараз же поговоримо про норми нового Закону щодо ФОП.
За пп. 69.3 п. 69 платники податків, які у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях (ось такий ось евфемізм, який, на нашу думку, означає саме фізосіб) не дотримались термінів виконання податкових обов’язків, звільняються від відповідальності за невиконання податкових обов’язків за умови:
- виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії воєнного стану;
- наявності наслідків (на нашу думку, скоріше, підстав!), які унеможливили виконання таких обов’язків,
- звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ за невиконання податкових обов’язків за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.
Якщо немає реєстрації АН: що з переміщенням пального?
За пп. 69.4 п. 69 у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в ЄРАН дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної.
Але вона повинна містити всю інформацію, що має міститись у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в ЄРАН протягом строків, визначених у цьому пункті.
Підакцизні та інші товари, передані ЗСУ
За пп. 69.5 п. 69 операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних сил України та підрозділів територіальної оборони, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування. Тож ані ПДВ, ані акцизу не буде. А от чи буде при цьому нарахування ПДВ за п. 198.5 ПКУ у разі використання товарів не в господарській діяльності – це питання, яке не визначено цим пунктом.
Ми вже писали про податкові наслідки у разі надання допомоги ЗСУ. Але наразі законотворці вже це зафіксували у ПКУ.
Так от за пп. 69.6 коригування, встановлені пп. 140.5.9 ПКУ (щодо коригування фінрезультату у разі надання допомоги) не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається КМУ, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
А за п. 69.7 п. 69 сума відшкодування вартості пального, витраченого при наданні послуг з перевезення для забезпечення потреб Збройних сил України та підрозділів територіальної оборони, не включається до оподатковуваного доходу фізичних осіб, які надають такі послуги.
Виробництво та імпорт тютюнових виробів за кодом 2402 20 90 20 УКТ ЗЕД
На період до припинення або скасування воєнного стану дозволяється виробництво та імпорт тютюнових виробів, віднесених до коду 2402 20 90 20 згідно з УКТ ЗЕД маркованих марками акцизного податку «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням вітчизняні» – «ТВЕН В», «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням імпортні» – «ТВЕН І», у разі, якщо ставка акцизного податку є однаковою.
Обіг маркованих відповідно до підпункту 69.8 тютюнових виробів здійснюється до їх повної реалізації кінцевому споживачу.
Перебіг строків
За п. 69.9 ПКУ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.
Про які строки йдеться? Перш за все, про строки давності, встановлені ст. 102 ПКУ. Але докладніше про це ми теж поговоримо окремо.
Доля ліцензій, за якими не внесено платіж
За п. 69.10 ПКУ вважаються діючими ліцензії, по яких до припинення або скасування воєнного стану на території України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право:
- виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
- виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Але увага: обов’язки щодо сплати чергових платежів/дії щодо продовження ліцензії мають бути виконані суб’єктом господарювання протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного стану в Україні!
Штрафи за РРО-порушення
Всі штрафи щодо роботи з РРО/ПРРО та їхнього незастосування на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО не застосовуються.
Бонус: щодо неподаткової звітності!
Новим законом встановлено, що на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, будь-яка звітність, крім податкової, подання якої вимагається відповідно до норм чинного законодавства, подається з урахування строків, визначених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.
Тобто штрафів за неподання звітності до всіх інших держорганів не буде штрафів, якщо ви дійсно не мали можливості її подати. Це стосується і Фондів, і Держстату тощо.