Рекомендації наведені в листі від 22.11.2016 р. №37477/7/99-99-12-03-03-17 та до сьогодні є актуальними. На початку цих Рекомендацій ДФСУ наводить перелік нормативних актів, які повинні знати та застосовувати під час камеральних перевірок декларацій з акцизного податку податківці.
Перевірка декларацій при прийнятті
Відповідно до правил, встановлених п. 49.8 ПКУ, під час прийняття декларації акцизного податку перевіряється наявність та достовірність заповнення в ній всіх обов'язкових реквізитів, передбачених пп. 48.3 та 48.4 ПКУ. Інші показники, зазначені в поданій декларації акцизного податку, до її прийняття перевірці не підлягають.
Якщо декларація подається у паперовій формі, то така перевірка проводиться фахівцями ДФС одразу, в присутності самого платника податку чи його уповноваженої особи. Якщо усе добре, особі, що надала декларацію, повертається один екземпляр із відміткою про прийняття.
Але більшість платників податків наразі подають декларації в електронній формі. В такому випадку доказом того, що декларація пройшла перевірку при її поданні і була прийнята органом ДФС, є друга квитанція.
Камеральна перевірка
Лише зареєстровані в контролюючому органі (тобто, прийняті податківцями) декларації акцизного податку підлягають камеральній перевірці. Проводиться вона протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку її подання, а якщо декларація акцизного податку подана пізніше - за днем її фактичного подання.
У ході камеральної перевірки обов’язково здійснюється порівняння показників декларації акцизного податку з наявною податковою інформацією такого платника, що містяться у:
- АСМО "Інспектор-2006";
- Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального;
- Системі електронного адміністрування реалізації пального;
- Єдиному реєстрі податкових накладних;
- Єдиному реєстрі акцизних накладних;
- звітах №1-РС "Звіт про обсяги виробництва та реалізації спирту", звітах №2-РС "Звіт про обсяги виробництва та реалізації алкогольних напоїв", звітах №3-РС "Звіт про обсяги виробництва та реалізації тютюнових виробів";
- реєстрах ліцензій;
- та в інших джерелах інформації (залежно від наявності та необхідності).
Якщо за результатами камеральної перевірки не встановлено порушень: робиться відповідна позначка в частині декларації акцизного податку, що заповнюється посадовою особою контролюючого органу, яка проводила камеральну перевірку, ставиться її підпис, ініціали, прізвище та дата перевірки. Платнику податку про це жодних повідомлень не надсилається.
А ось якщо під час камеральної перевірки в декларації були виявлені помилки, допущені платником податку, складається у двох примірниках Акт про результати камеральної перевірки даних, задекларованих у декларації акцизного податку (далі - Акт), що підписується посадовими особами контролюючого органу, які проводили перевірку. Такий Акт після реєстрації в контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 та п. 86.2 ПКУ. Зразок форми Акта наведено в додатку до цих Рекомендацій.
В Акті про результати камеральної перевірки декларації обов'язково зазначаються:
- зміст порушення, пункти і статті порушених нормативно-правових актів;
- номери рядків, у яких платником допущені помилки;
- об'єкт оподаткування та податкове зобов'язання, самостійно обчислені платником податку і задекларовані в декларації акцизного податку;
- об'єкт оподаткування та податкове зобов'язання, визначені в ході камеральної перевірки;
- сума заниження/завищення податкових зобов'язань;
- сума заниження/завищення платником штрафних санкцій (п. 50.1 ПКУ) та/або пені (пп. 129.1.2 ПКУ), внаслідок виправлення платником самостійно виявленої помилки, допущеної у попередніх звітних періодах;
- при неподанні (несвоєчасному поданні) декларації - дата, на яку платником не подана декларація, або кількість днів порушення граничного терміну подання декларації.
Крім цього, у разі виявлення камеральною перевіркою факту заниження/завищення платником податкових зобов'язань, неподання або несвоєчасного подання декларації, посадова особа підрозділу контролюючого органу, на яку покладено функції адміністрування акцизного податку, готує та направляє платникові податкові повідомлення-рішення за формами та згідно з Порядком надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженим наказом №1204.
Зверніть увагу: У випадку виявлення перевіркою фактів завищення платником грошових зобов'язань щодо сплати штрафних санкцій (п. 50.1 ПКУ) та/або завищення/заниження пені, передбаченої пп. 129.1.2 ПКУ, які зазначаються в Розрахунку суми акцизного податку, що збільшує або зменшує податкові зобов'язання внаслідок виправлення самостійно виявленої помилки, допущеної в попередніх звітних періодах, посадова особа контролюючого органу, на яку покладено функції адміністрування акцизного податку, пропонує платнику подати уточнену декларацію.
У разі виявлення перевіркою фактів заниження вищевказаних грошових зобов'язань щодо сплати штрафних санкцій, посадова особа контролюючого органу, на яку покладено функції адміністрування акцизного податку складає Акт та готує і направляє платникові відповідне податкове повідомлення-рішення.