Коментар до листа від 23.01.2018 р. №251/6/99-99-15-03-03-15/ІПК
ДФСУ в коментованому листі відповіла на запитання, як оподатковуються акцизним податком операції з передання талонів від замовника підряднику за договором підряду, за яким підрядник зобов’язується виконати роботу пов’язану з лісозаготівлею (за завданням замовника). Замовник, своєю чергою, зобов’язується прийняти і оплатити виконану роботу та надати підряднику паливо-мастильні матеріали (шляхом надання талонів), які будуть використані для виконання робіт згідно умов договору.
Раніше податківці зазначали: якщо СГ здійснює операції лише з паливними картками та/або талонами на пальне, без реалізації пального в розумінні абзацу другого пп. 14.1.212 ПКУ, при цьому договори постачання передбачають постачання карток (талонів) як торгівельної послуги на отримання палива, то за такими операціями СГ не потрібно реєструватись платником акцизного податку з реалізації пального, обов’язку складати та реєструвати акцизні накладні при цьому не виникатиме. Докладніше про це тут.
Але в ситуації, яка була зазначена в запитанні до коментованої ІПК, податківці вирішили інакше. Вони зробили висновок, що такі операції з передачі/реалізації талону є за своєю суттю продажем пального (з огляду на те, що талони на пальне підтверджують право їх власника на отримання на АЗС нафтопродукту).
Таким чином, якщо за даними первинних документів замовник здійснює операції з отримання від постачальників та передачу, зокрема, і безоплатну, третім особам (в даному випадку – підряднику) палива за допомогою талонів та/або смарт-карток на пальне, то у замовника виникає обов’язок щодо реєстрації платником акцизного податку, як особи, що реалізує пальне.
Нагадаємо, що зареєструватися платником акцизного податку треба до продажу пального. Реєстрація платника податку здійснюється на підставі подання особою заяви не пізніше ніж за три робочі дні до початку здійснення реалізації пального (пп. 212.3.4 ПКУ).
Тим, хто з цим роз'ясненням не згоден, зауважимо, що ІПК може використовувати той платник податків, який її замовляв (задавав запитання податківцям). ІПК не є нормативним документом, а отже, є лише рекомендацією, яка до того ж може захистити її отримувача від відповідальності під час податкової перевірки згідно зі ст. 53 ПКУ. Решта платників, щоб мати такий захист, можуть отримати власну ІПК. Або ж виконувати вимоги ПКУ так, як вони самі це розуміють.
Податківці також нагадали, що згідно з п. 117.3 ПКУ здійснення суб’єктами господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб’єктів платниками акцизного податку у порядку, передбаченому ПКУ, тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та ФОП у розмірі 100 % вартості реалізованого пального. Отже, якщо ціна питання велика, краще не чекати на податкову перевірку, отримати власну ІПК (до початку здійснення таких операцій) і діяти за нею.
Отже, для уникнення необхідності реєстрації платником акцизного податку суб'єктам господарювання слід складати господарські договори так, щоб за ними не виникали операції з реалізації пального. Зокрема, за умовами договору підряду чи договору про надання послуг підрядник (виконавець) може самостійно придбавати пальне для виконання робіт чи надання послуг, а згодом включати його вартість у вартість своїх робіт чи послуг.
Зверніть увагу: видача мастил таким підрядникам має свої особливості. Якщо мастила видаються в споживчій тарі 1 літр, це з 1 січня 2017 року не вважається реалізацією пального. А отже, не виникає необхідності реєструватися платником акцизного податку.