Державна фіскальна служба розповідає, що готова до впровадження законодавчих змін, передбачених Законом України від 23.11.2018 р. №2628 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих видів податків і зборів», які набувають чинності з 1 липня 2019 року.
Законом, зокрема, передбачено, удосконалення контролю за обігом пального та спирту етилового шляхом запровадження окремого обліку за переміщенням спирту етилового в Системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (СЕАРП), введення ліцензування діяльності з виробництва та обігу пального; удосконалення системи електронного адміністрування реалізації пального, замість існуючого агрегованого обліку пального по суб’єкту господарювання, впровадження обліку в розрізі місць фактичного знаходження пального – в стаціонарних акцизних складах або пересувних акцизних складах такого суб’єкта господарювання тощо.
Так, з 1 липня суб’єкти господарювання, які здійснюють виробництво, оптовий, роздрібний продаж та зберігання пального, повинні отримати ліцензію на таку діяльність. Ці зміни запроваджено з метою скорочення обсягів тіньового ринку пального, збільшення податкових надходжень та покращення якості нафтопродуктів для споживачів.
Ліцензія видається за заявою суб’єкта господарювання, до якої додаються документи, перелік яких визначено Законом України від 19.12.1995 р. №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів». Зокрема, документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, технологічна документація (стандарти, регламенти, технологічні інструкції), що стосується виробництва та зберігання пального, дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки. Перелік документів не змінився, але для спрощення ліцензування внесено зміни до Закону №481, згідно з якими в документах, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, не вимагається зазначати цільове призначення такої ділянки, як це було передбачено раніше.
Також передбачено, що платники акцизного податку зобов'язані з 1 травня 2019 року до 1 червня 2019 року зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких вони будуть станом на 1 липня 2019 року.
З метою забезпечення норм ПКУ було розроблено постанову КМУ від 24.04.2019 р. №408 «Деякі питання електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового», якою затверджений Порядок електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Вона набула чинності 25 травня 2019 року (опубліковано – Урядовий кур’єр, 25.05.2019 №97). Пункт 4 постанови (перелік нормативних актів, що втратили чинність) та п. 19 – 44 Порядку електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (визначається алгоритм відкриття/закриття електронних рахунків платників акцизного податку та розрахунків з бюджетом, роботи СЕАРП), затвердженого цією постановою, набирають чинності з 1 липня 2019 року.
Крім того, було розроблено наказ Міністерства фінансів України «Про затвердження форм заяви про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або акцизних складів, акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, Порядку заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового», який станом на 05.06.2019 проходить процедуру погодження центральними органами виконавчої влади.
Враховуючи це, суб’єкти господарювання будуть мати можливість до 1 липня 2019 року зареєструватися платниками податку та зареєструвати в системі електронного адміністрування реалізації пального усі акцизні склади, розпорядниками яких такі платники податку будуть станом на 1 липня 2019 року.
Звертаємо увагу, що чинним законодавством не передбачено відповідальності у разі, якщо суб’єкт господарювання не зареєструвався платником акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового та/або не здійснив реєстрацію акцизних складів до 1 липня 2019 року в системі електронного адміністрування реалізації пального.
З 1 липня протягом 20 календарних днів виробники спирту етилового зобов’язані подати до контролюючого органу акт проведення інвентаризації обсягів залишків спирту етилового станом на початок дня 1 липня 2019 року із зазначенням адрес об'єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги залишків спирту етилового, перелік резервуарів, в яких зберігаються обсяги залишків спирту етилового, їх технічних параметрів (фізична місткість, що відповідає технічним паспортам), правовстановлюючих документів на відповідні об'єкти та документів, що засвідчують правові підстави експлуатації таких об'єктів.
Зазначені зміни спрямовані на забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2019 році та виконання зобов’язань України у рамках виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
Для ефективного впровадження новацій ДФС було здійснено низку заходів з питань практичного застосування та впровадження окремих положень закону. Так, проведено відеоселекторні наради з територіальними органами ДФС та надіслано їм перелік документів, які подаються для отримання ліцензії на виробництво, зберігання пального, оптову та роздрібну торгівлю пальним, а також блок-схему реєстрації платника акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового/акцизного складу.
Для роз’яснення законодавчих новацій фахівці ДФС проводили роз’яснювальну роботу серед платників податків. На семінарах, які проводилися по всій території України, наголошувалося на необхідності платникам вчасно підготувати усю необхідну документацію для роботи в нових законодавчих умовах. Розглянуто та надано відповіді (у тому числі й індивідуальні податкові консультації) на понад 200 звернень суб’єктів господарювання з питань роз’яснення зазначених норм закону та його практичного впровадження.
Тому наразі Державна фіскальна служба України готова до реалізації законодавчих норм та діалогу з бізнесом щодо можливості внесення відповідних змін у разі необхідності.
***
Читайте також: Увага! До 1 липня можна буде зареєструвати акцизні склади без наслідків