Коментар до ІПК ДФС від 24.07.2019 р. №3428/6/99-99-12-03-03-15/ІПК
Маємо реальне підприємство, яке здійснює видобуток залізної руди та використовує значну кількість палива, яке воно самостійно придбаває у резидентів і нерезидентів. Оскільки власні склади для зберігання пального у підприємства відсутні, то для ведення господарської діяльності укладено договір відповідального зберігання та наливу з іншим підприємством.
Для транспортування пального від складу до вантажних автомобілів у підприємства обліковуються паливозаправники, які працюють в цілодобовому режимі. Паливозаправники обладнані паливо-роздавальними колонками, а РРО на них відсутні. Крім того, паливозаправники здійснюють заправку техніки підрядних організацій.
Ось така, з одного боку, складна, а з іншого – абсолютно реальна ситуація. Адже і заправляння власної та підрядної техніки, і відповідальне зберігання пального на складі у іншого суб’єкта господарювання, це операції, які часто зустрічаються на практиці.
Перш за все підприємству потрібно визначитися, чи зобов’язане воно реєструватися платником акцизного податку?
З тих двох фактів, що хоча й підприємство уклало договір відповідального зберігання пального, та його паливозаправники здійснюють заправку техніки підрядних організацій, робимо висновок, що підприємство здійснює операції з реалізації пального (з точки зору ПКУ). А значить, воно зобов’язане зареєструватися платником акцизного податку. У цьому випадку паливозаправники розглядаються як акцизні склади пересувні.
Зведені АН на заправляння пального з паливозаправника у паливні баки техніки
Власна техніка та техніка підрядних організацій регулярно заправляється пальним за допомогою паливозаправників, які працюють цілодобово, і, як ми щойно з’ясували, є пересувними акцизними складами.
Підприємство запитує, чи можна складати зведені акцизні накладні на відвантаження пального з паливозаправників у баки власної та підрядної техніки?
Податківці відповідають: ні, не можна.
Порядком №262 передбачено конкретні випадки реалізації пального, коли можна скласти зведену акцизну накладну:
- з акцизного складу до акцизного складу без використання акцизного складу пересувного;
- суб'єктам господарювання з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним;
- з акцизного складу будь-яким іншим суб'єктам господарювання (неплатникам податку) з використанням транспортного засобу, що не є акцизним складом пересувним.
Заправлення пальним транспортних засобів інших суб'єктів господарювання з акцизного складу пересувного не підпадає під випадки складання зведеної акцизної накладної. Акцизні накладні в цьому випадку складаються та реєструються в загальному порядку, кожного дня, протягом якого здійснювалися операції із заправки техніки.
АН при навантаженні пального у ємність паливозаправника та перевантаженні його в баки техніки
Якщо підприємство забирає пальне з відповідального зберігання за допомогою паливозаправника, то при цьому пальне відвантажується з акцизного складу зберігача на акцизний склад пересувний (паливозаправник), з якого здійснюється подальше заправлення автомобілів підприємства.
Усі зміни щодо акцизів –
у вашій поштовій скриньці!
Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите
ПідписатисьХочете подивитись, як це виглядає?
Акцизні накладні складаються:
- зберігачем при відпуску пального з акцизного складу на акцизний склад пересувний (паливозаправник). Термін реєстрації першого примірника такої акцизної накладної – у день складання, але не пізніше здійснення операції з реалізації (відвантаження) пального з акцизного складу;
- самим підприємством – розпорядником акцизного складу пересувного – на операції з заправлення автомобілів. Така акцизна накладна (або перший примірник акцизної накладної – для акцизних накладних, які складаються у двох примірниках) може бути складена та зареєстрована в ЄРАН після фактичного отримання пального, але не пізніше трьох календарних днів, наступних за днем отримання пального.
Якщо стороння організація – зберігач пального – безпосередньо здійснює заправлення автомобілів підприємства зі свого акцизного складу, то акцизну накладну складає такий зберігач. На питання, скільки ж примірників АН потрібно складати в цьому випадку, податківці не відповіли, посилаючись на те, що підприємство не надало первинних документів щодо цих операцій. Ми вважаємо, що на це питання можна дати відповідь і без розгляду "первинки". Оскільки паливний бак транспортного засобу не є акцизним складом (див. пп. 14.1.6 ПКУ), то акцизна накладна складається тільки в одному примірнику.
Чи вважається роздрібною торгівлею пальним щоденна заправка пальним підрядної техніки з паливозаправника? Яка ліцензія потрібна?
На це питання податківці у коментованій ІПК так і не відповіли прямо, хоча навели досить багато норм Закону №481. Висновки з них, вочевидь, доведеться робити самостійно.
Так, згідно ст. 1 Закону №481:
- місце роздрібної торгівлі пальним – це місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для роздрібної торгівлі та/або зберігання пального на праві власності або користування. Паливозаправник такому визначенню не відповідає, оскільки він є пересувним об’єктом та не є місцем чи територію;
- роздрібна торгівля пальним – діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки. Знову ж таки, паливозаправник не є жодним з цих об’єктів.
Отже, робимо висновок, що постачання підрядним організаціям шляхом здійснення щоденної заправки транспортних засобів підрядників власними паливозаправниками, що обладнані паливороздавальними колонками (але не обладнані РРО), не є роздрібною торгівлею пальним і ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним не потрібна. Крім цього, при заправленні техніки не здійснюються розрахункові операції, а відповідно, для цього не потрібний РРО.
Проте вказані операції підпадають під визначення оптової торгівлі пальним. Тому підприємству потрібно отримати одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб'єкта господарювання, оскільки в нього відсутнє місце оптової торгівлі пальним (паливозаправник таким місцем не є).
Про те, як оформити ліцензію в даному випадку, ми писали тут.
І на останок ще одне питання – складання АН при імпорті пального
Податківці звертають увагу, що при імпорті складаються дві акцизні накладні:
- перша АН з кодом операції «4», а в правій частині акцизної накладної зазначаються реквізити акцизного складу пересувного, який здійснив таке ввезення. Звертаємо увагу, що при імпорті пального в окремому полі електронної митної декларації або електронної копії митної декларації на паперовому носії без наведення в паперовому примірнику необхідно зазначати код виду умови оподаткування пального акцизним податком згідно з ПКУ, зокрема, «01» – сплата акцизного податку в загальному порядку за ставками згідно з пп. 215.3.4 ПКУ. Більш докладно ми про це пишемо у цій консультації;
- друга АН складається у двох примірниках після відвантаження пального з акцизного складу пересувного на акцизний склад складається акцизна накладна. У такій АН зазначається код операції «0», реквізити акцизного складу пересувного, з якого відвантажене пальне (в лівій частині такої накладної), реквізити акцизного складу, на який відвантажене пальне (в правій частині такої накладної).