28 січня відбулось засідання робочої групи щодо виконання положень Меморандуму між КМУ та представниками тютюнового бізнесу задля забезпечення стабільності на ринку тютюнових виробів та підтримки конкурентного середовища для всіх його учасників, - повідомляє ЄБА.
Так, в рамках зустрічі обговорювались пропозиції щодо подовження до 2030 року терміну наближення ставок акцизного податку до рівня ЄС на тютюнові вироби та можливі шляхи боротьби з нелегальним ринком тютюнових виробів.
Наразі, за оцінками компаній-членів Європейської Бізнес Асоціації, нелегальний ринок тютюнових виробів зріс з 1.1% у 2016 році до 7% у 2019. При цьому, втрати для держави через недонадходження акцизного податку становлять 5 млрд грн. Причинами цього зростання можуть бути, зокрема, підвищення ставок на 20% щорічно, нижчі ставки акцизного податку сусідніх країн, які не є членами ЄС, тощо. Крім того, варто зауважити, що Податковим кодексом вже встановлено графік підвищення до рівня європейського акцизного навантаження – 90 євро за тисячу штук (до 2025 року), однак, він змінювався вже 2 рази через індексацію. Саме через такі непередбачувані дії, економічна привабливість для недобросовісних учасників ринку – зростає. Тому, для зниження подібних можливостей, бізнес знову наголошує на якнайшвидшому прийнятті Кабінетом Міністрів України Плану Заходів по боротьбі з нелегальним ринком.
Враховуючи той факт, що Меморандум із тютюновою індустрією було підписано і тютюновою індустрією виконуються зафіксовані зобов’язання, бізнес закликає не допустити введення торговельної націнки, передбаченої проєктом Закону №1049, яка може призвести до значного скорочення легального ринку та зниження обсягів легального виробництва. Крім того, як наслідок, закриття фабрик тютюнових компаній та скорочення 50 000 робочих місць у тютюновій індустрії. Тому, експерти Європейської Бізнес Асоціації закликають Президента України Володимира Зеленського не підписувати проєкт Закону №1049 та повернути його до Верховної Ради України із зауваженнями щодо необхідності виключення пункту 2 розділу ІІ «Прикінцевих та перехідних положень».
Сподіваємось, влада дослухається до пропозицій сумлінного бізнесу, який сплачує податки і наповнює бюджет країни та не допустить погіршення як економіки, так і інвестиційної привабливості України загалом.
Нагадаємо, завдяки Меморандуму було створено майданчик для переговорів з метою скасування змін до Закону «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», які потрапили до перехідних положень прийнятого в 2 читанні і в цілому проекту Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо запровадження єдиного рахунку для сплати податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» №1049 у вигляді поправки №8.
Суть поправки зводиться до встановлення торговельної націнки на сигарети для оптової та роздрібної торгівлі на рівні 7% та 13% від максимальної роздрібної ціни (МРЦ) відповідно. Виробники зобов’язані будуть продавати сигарети дистриб’юторам за ціною не вище 80% від МРЦ.
На думку бізнес-спільноти, запропонована проєктом Закону №1049 торговельна націнка є нехарактерною для країн з ринковою економікою, не узгоджується із зобов’язаннями України в рамках ГАТТ/СОТ і міжнародними принципам ціноутворення, регулюванням обігу тютюнових виробів у частині обов’язку враховувати інтереси договірних сторін, що постачають імпортні товари. І, водночас, суперечить чинному законодавству України – для жодної іншої галузі в Україні подібних націнок наразі не встановлено.