• Посилання скопійовано

Уряд запровадив новий зразок акцизної марки без погодження з бізнесом

Рішення Уряду запровадити акцизні марки нового зразка бізнес вважає непослідовним та неефективним, а його наслідком буде збільшення витрат прозорого бізнесу замість дієвої боротьби з нелегальним ринком

Уряд запровадив новий зразок акцизної марки без погодження з бізнесом

Європейська Бізнес Асоціація розповідає, що 19 червня Уряд ухвалив Постанову №618 про деякі питання маркування алкогольних напоїв тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Згідно з цим рішенням, з 1 вересня 2023 року в Україні будуть запроваджені марки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби нового зразка з додатковим захисним голографічним елементом.

Проєкт Постанови не був попередньо опублікований для обговорення з громадськістю, що позбавило виробників, імпортерів, продавців алкогольних напоїв та тютюнових виробів права висловити свою позицію щодо доцільності прийняття цього документа.

Впровадження марок нового зразка не співвідноситься в цілому зі стратегією врегулювання питання акцизних марок, яку викладено, зокрема, у законопроєкті №8287, прийнятому у першому читанні у січні цього року. Законопроєкт передбачає запровадження з 2026 року графічного елемента електронної марки акцизного податку без жодного голографічного захисту. Ідея запровадити нові зразки акцизних марок наприкінці 2023 року є абсолютно непослідовною, а державна політика у цьому питанні – непередбачуваною. До того ж без забезпечення державою ефективності контролю за обігом підакцизної продукції не матиме жодного позитивного впливу на боротьбу з нелегальним ринком.

Нагадаємо, що у 2020 році вже запроваджувались марки акцизного податку нового зразка. Тоді Поліграфічному комбінату «Україна» було доручено здійснити виготовлення, безоплатний обмін та доставку продавцю марок нового зразка та прийняти на знищення марки попереднього зразка. Однак незважаючи на численні звернення, у тому числі від Асоціації, до державних органів, цей безоплатний обмін так і не було реалізовано. Тільки за даними компаній - членів Комітету з питань імпорту та торгівлі алкогольними напоями Асоціації, бізнес не зміг замінити близько 6 153 000 марок, що коштувало компаніям понад 1 млн гривень.

Також варто зазначити, що голографічний захисний елемент для захисту марок акцизного податку вже використовувався раніше, проте рішенням Уряду був вилучений ще у 2012 році. Вилучення відбулося через те, що такий захисний елемент мав суттєву вартість у складі ціни марки акцизного податку, але ніяк не допомагав боротися з нелегальним ринком підакцизної продукції. Так само і нині бізнес не бачить жодних підстав вважати, що теперішнє запровадження голографічного захисного елемента якось допоможе побороти нелегальний обіг.

Як зазначають експерти Комітету з питань імпорту та торгівлі алкогольними напоями Асоціації, в Україні існує достатня кількість процедур, механік і інструментів для виявлення нелегального алкоголю і вирішення питання з його незаконним обігом, які точно лежать поза межами зміни дизайну чи захисних елементів акцизної марки. Бізнес послідовно відстоює позицію, що найбільш дієвими методами боротьби з нелегальним ринком алкоголю є продовження приватизації державних спиртових заводів, закриття нелегального виробництва спирту, нагляд за легальними виробниками алкогольних напоїв шляхом встановлення ефективних механізмів контролю витрат і унеможливлення виробництва алкогольних виробів із необлікованого спирту.

З точки зору тютюнової індустрії, варто виділити, що запровадження додаткових захисних елементів на марках акцизного податку також не приведе до бажаних результатів у боротьбі з нелегальним ринком. Так, до прикладу, за даними дослідження ринку нелегальних сигарет промислового виробництва, яке на постійній основі проводить KANTAR Україна, у лютому 2023 року частка нелегальних сигарет досягла 20,2% від загального обсягу ринку. При цьому понад 60% зазначеної нелегальної продукції становлять сигарети без марок акцизного податку встановленого зразка. Це, зокрема, продукція, маркована для продажу в магазинах безмитної торгівлі («For Duty Free Only») або для експорту в інші країни, частка якої на ринку становила 10,8%, а також сигарети, нелегально ввезені на митну територію України з інших країн (насамперед Білорусі, Молдови, Сербії), обсяг яких оцінюється в 1,5% від загального обсягу ринку. Таким чином, підроблені марки не є ані єдиним, ані основним фактором, який впливає на динаміку нелегального ринку тютюнових виробів. Таким чином, навіть повне усунення цього фактору (яке не може бути досягнуто шляхом запровадження додаткового голографічного захисного елемента для акцизної марки) не стане ключовим кроком для вирішення проблеми.

Окрім цього, зміна дизайну акцизної марки та запровадження для неї додаткового захисного елемента містить ризик зміни фізичних параметрів, що можуть безпосередньо вплинути на технологічний процес їх нанесення (таких як розмір марки, заміна використовуваного для її нанесення клею тощо). В умовах тютюнового виробництва, яке є надшвидкісним, такі зміни призведуть до потреби переналаштування обладнання, що є технологічно складним і тривалим процесом, який може потребувати тимчасового призупинення виробництва.

Відповідно рішення Уряду запровадити акцизні марки нового зразка спільнота Асоціації вважає непослідовним та неефективним, а його наслідком буде збільшення витрат прозорого бізнесу замість дієвої боротьби з нелегальним ринком.

Джерело: Європейська Бізнес Асоціація

Рубрика: Оподаткування/Акцизи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Акцизи»