
17 лютого на сайті Верховної Ради зареєстровано законопроєкт від 14.02.2025 №13019 про внесення змін до Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» щодо врегулювання споживання тютюнових виробів у спеціально обладнаних приміщеннях. З його текстом ви можете ознайомитись за посиланням.
Закон України від 22.09.2005 №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення» (далі – Закон №2899) діє з 25.10.2005, але до нього весь час вносяться зміни.
Наприклад, востаннє (згідно з Законом №3817) було прийнято зміни, частина з яких запрацювала з 1 січня 2025 року, а друга – діятиме з 1 липня. Здебільшого це були правки щодо визначень, що саме вважати тютюновими виробами і як маркувати їх упаковку. Що ж зацікавило депутатів цього разу? Тепер законотворці взялися за місця для куріння, які, як відомо, мають бути спеціально відведеними.
У пояснювальній записці йдеться про те, що метою проєкту є впровадження підходу для захисту населення від впливу пасивного куріння, який не лише на папері, але і на практиці відповідатиме меті захисту громадського здоров’я на основі найбільш практичних та високо оцінених Всесвітньою організацією охорони здоров’я заходів, а саме: запровадження чітких вимог до місць для куріння з метою захисту населення від впливу вторинного тютюнового диму.
Заборона курити у приміщеннях діє в Україні вже давно. Зокрема, не можна курити в ресторанах, барах та кафе, про що нагадують і контролери.
Але, як вважають автори законопроєкту, на сьогодні заборона вживання тютюнових виробів у приміщеннях, яку було впроваджено у 2012 році, не дала очікуваних результатів, а саме – зниження рівня куріння серед населення. Мало того, як і низка інших заборон у тютюновій сфері, встановлення обмеження на вживання тютюнових виробів у приміщеннях, закладах громадського харчування та інших місцях, виявилося неефективним і регулярно порушується.
Зусилля країн щодо захисту населення від впливу тютюнового диму оцінюються в системі ВООЗ за шкалою від 0 до 10 балів, тому варто звернути увагу на країни із найвищим рейтингом, зокрема на підхід Японії, що оцінюється на 10 із 10 балів.
Отже, законопроєктом пропонується внести зміни до Закону №2899, а саме – доповнити статтю 13 новими абзацами, які, як очікується, повинні зумовити кілька переваг:
- Захист здоров'я. Як і в Японії, суворіші правила щодо куріння можуть допомогти захистити некурців від шкідливого впливу пасивного куріння. Це особливо важливо у громадських місцях.
- Вразливі групи. Вживаючи додаткові заходи для захисту дітей, людей з проблемами здоров'я та інших вразливих груп, Україна може зменшити ризик серйозних проблем зі здоров'ям, спричинених пасивним курінням. Це може сприяти загальному покращенню здоров'я населення.
- Обізнаність громадськості. Впровадження чітких правил і визначених зон для куріння може підвищити обізнаність громадськості про небезпеку куріння та пасивного куріння. Це може заохотити більше людей кинути курити та прийняти здоровіший спосіб життя.
- Послідовність і ясність. Наявність конкретних правил залежно від типу закладу може забезпечити послідовність і ясність як для громадськості, так і для керівників закладів. Це може полегшити дотримання правил і забезпечити їх виконання.
- Економічні міркування. Надаючи спеціальні умови для малого бізнесу, таких як заклади харчування, Україна може збалансувати мету охорони здоров'я з економічними реаліями. Це може допомогти малому бізнесу продовжувати працювати, захищаючи при цьому громадське здоров'я.
Щодо останнього, то пропонується дозволити курити у спеціально відведених для цього приміщеннях.
Згаданими абзацами пропонується два варіанти для курців: курити у приміщенні та поза приміщенням. Обидва місця для куріння мають бути спеціально відведеними (за це відповідатиме, як, власне, і нині, адміністрація юрособи або ФОП) та означеними графічними знаками та текстом.
Наприклад, на вулиці спеціально відведене місце для куріння пропонується означити текстом: «Місце для куріння. Куріння шкодить Вашому здоров’ю!».
А у спеціально відведеному приміщенні для куріння текст має бути подвійним: «Місце для куріння. Куріння шкодить Вашому здоров’ю!» та «Доступ до приміщення виключно для споживачів нікотиновмісної продукції, які досягли 18-ти років».
Звісно, що в обох випадках неповнолітні до таких місць/приміщень допускатися не повинні. Такі місця мають бути оснащені контейнерами для відходів куіння, а приміщення – ще й відповідною вентиляцією.