Не встигли українці оговтатися після бурхливого обговорення передбачуваного введення податку на бездітність, як громадськість розбурхала нова звістка: парламентарії збираються обкласти податками і предмети розкоші. Згідно з нововведеннями, за надлишки житлової площі, дорогі покупки, автомобілі, яхти і літаки доведеться додатково розщедритися.
Нагадаємо, Міністерство соцполітики оприлюднило законопроект "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо податку на багатство" ще минулої осені. Документ передбачав, що власники розкішних апартаментів, авто представницького класу, яхт та інших дорогих засобів пересування щорічно повинні платити за все це задоволення податки в держказну.
Крім того, заможні українці повинні відраховувати певні кошти щоразу при купівлі так званих предметів розкоші. Передбачалося, що закон буде працювати з 1 січня 2012 р. по 1 січня 2017 р., але процес просування проекту так і не був форсований. Президент України Віктор Янукович назвав це природним процесом прийняття подібних законів. "Коли мова йде про "дай або віддай", відразу, як кажуть, включаються всі можливі і неможливі сили, щоб не віддати", - пояснив глава держави.
Сьогодні ж, за словами Президента, провідні бізнесмени, такі як Ринат Ахметов, Віктор Пінчук, Костянтин Жеваго вже погодилися платити новий податок. Глава країни переконаний, що ВР України прийме закон про податок на розкіш: "Робота йде. Обов’язково цей законопроект буде внесено, розглянуто і прийнято".
За що будемо платити?
Предметами розкоші будуть вважатися взуття, вироби з хутра, шкіри, килими, текстиль, предмети мистецтва, антикваріат, за які власники виклали понад 30 мінімальних зарплат (32190 грн). Обкладатися податком будуть також вироби з дорогоцінних металів або дорогоцінних (напівдорогоцінних) каменів, годинники, мобільні телефони, зброя, за які сплачено понад 20 мінімальних зарплат (21460 грн). Податок буде стягуватися один раз при купівлі в сумі 10% від вартості на момент покупки або ввезення на митну територію України.
Власники літаків і вертольотів будуть платити щороку 0,2% від мінімальної зарплати за кожен кілограм злітної маси. Приміром, за відомий вертоліт Eurocopter зі злітною масою приблизно в 3,5 т доведеться платити 7511 грн. Яхти та інші плавальні засоби для спорту і відпочинку з потужністю двигуна від 75 кВт також виллються власникам у копієчку - їм доведеться платити щороку 0,2% від мінімальної зарплати за кожен 1 кВт потужності, тобто яхта з потужністю двигуна в 75 кВт обійдеться в 16 095 грн. Втім, судна старше 20 років обкладатися податком не будуть.
Поряд з цим збільшиться і податок на доходи. Якщо такі перевищують 16095 грн на місяць (понад 15 мінімальних зарплат на 1 січня), ставка податку для суми перевищення збільшується до 20% (для всіх інших цей податок зараз становить 15%). Якщо ж сума доходів за місяць перевищує 10 730 грн (10 мінімальних зарплат), буде стягуватися 17% з суми перевищення. Податковий тягар за елітну нерухомість буде варіюватися від 4292 до 8584 грн.
До цієї категорії законодавці віднесли квартири понад 200 кв. м. і будинки більше 400 кв. м. Власники таких апартаментів зобов’язані будуть платити щороку 2% від мінімальної зарплати за кожен квадратний метр, тобто 4292 грн за квартиру в 200 "квадратів" і 8584 грн за будинок в 400 "квадратів".
Любителів прокотитися з шиком на авто представницького класу також очікує спустошення кишень. Автомобілі з об’ємом двигуна понад 3400 куб. см (Infiniti, Lexus, Porsche, BMW M3, Toyota FJ Cruiser, Lexus S600), мотоцикли з об’ємом двигуна понад 800 куб. см будуть відбирати у їхніх власників 20% від мінімальної зарплати за кожні 100 куб. см. Наприклад, за Mercedes S600 з об’ємом двигуна в 5500 куб. см доведеться платити 11 803 грн. Але транспортні засоби, яким більше 7 років, податком обкладатися не будуть.
"За" і "проти"
Олігархам нові відсоткові ставки оподаткування навряд чи зіпсують настрій, особливо враховуючи те, що в деяких аспектах в Україні такий податок уже давно діє. При придбанні автомобілів доводиться додатково платити за кожен кубічний сантиметр (чим більший об’єм двигуна, тим вища ставка транспортного збору). Неважко здогадатися, що бізнесмени знайдуть спосіб уникнення сплати цього податку. Тим більше що податком пропонують обкласти тільки власність, зареєстровану на території України.
А ось середній клас буде платити по максимуму, бо він не має можливості захиститися від прогалин у законодавстві та чиновницького свавілля. Багато експертів вважають, що головною небезпекою цього фіскального заходу є те, що він може перетворитися на покарання за багатство і буде частіше застосовуватися до середнього класу, а не до мільярдерів із списку Forbes, які набили руку на способах ухиляння від податків.
Справді, адже середній клас практично не використовує офшори, не реєструє майно в юрисдикції інших країн, не вигадує хитромудрих схем володіння дорогою власністю. Але у більшості представників середнього класу є простора квартира, заміський будинок або дорогий автомобіль, які й потраплять під оподаткування в першу чергу.
Народний депутат і екс-міністр економіки Сергій Терьохін впевнений, що влада обрала неправильний шлях. "Основу багатства наших олігархів становлять відсотки, дивіденди, роялті - так звані пасивні доходи. Саме їх і потрібно обкласти податком. А от людей зайнятих я б, навпаки, звільнив від податкового тягаря", - заявив Терьохін.
Експерти вважають, що передбачена прогресивна шкала податку на доходи фізичних осіб буде значно гальмувати розвиток середнього класу, який тільки зводиться на ноги. "Якщо і вводити прогресію, то довгу, щоб не зачіпати середній клас. Якщо дохід понад $1 млн на рік - плати податок, якщо менше - ні", - вважає Терьохін.
Перший заступник голови АП України Ірина Акімова, навпаки, дуже оптимістично дивиться на проходження в парламенті такого законопроекту: "Цей закон, принаймні, протягом першого року дії може принести в бюджет до 500 млн грн". Ініціатор законопроекту Сергій Тігіпко раніше говорив, що податок буде щорічно приносити казні більше - близько 800 млн грн.
При цьому експерти згодні, що податок дійсно дасть бюджету сотні мільйонів, але прогнозують, що багато хто буде ухилятись від його сплати. Адже всім відомо про існування давно відпрацьованих схем ухилення від сплати подібних податків - наприклад, коли автомобілі та нерухомість реєструються на юросіб, у яких їх беруть в оренду фактичні власники. Але Акімова впевнена, що ніякі перешкоди і розбіжності не завадять прийняттю закону: "Ідеологія цього закону правильна, тому що він писався не просто так. Дивилися, перш за все, на приклади інших країн.
Судячи з того, які були попередні дискусії, я думаю, що цей закон в парламенті пройде навіть без додаткового тиску, тому що всі розуміють, що соціальна справедливість пов’язана з фінансовими зобов’язаннями тих, хто отримує більше. Тому я оптимістично дивлюся на проходження цього закону".
Зарубіжний досвід
До речі, наші північні сусіди теж давно замислюються про введення подібного оподаткування. Втім, Федеральна податкова служба РФ розкритикувала плани з введення окремого податку на розкіш і пропонує натомість вдосконалити транспортний податок і ввести податок на нерухомість. У свою чергу, Мінекономрозвитку РФ заявляє, що під дію податку, якщо він все-таки буде запроваджений, підпаде тільки нерухомість від 1000 кв. м.
За даними ФПС, для цього немає необхідності придумувати новий податок - достатньо просто ввести підвищену ставку податку на нерухомість великої площі. При цьому податківці стверджують, що планку можна знизити з 1000 до 500 кв. м. Опитування показали, 2/3 росіян підтримують введення податку на розкіш, ось тільки уявлення про розкіш, як з’ясувалося, черпають з голлівудських фільмів.
Основними атрибутами розкоші росіяни вважають наявність вілл, яхт і коней. А ось Мінекономрозвитку РФ вважає, що розкіш - це вже автомобіль потужністю понад 250 кінських сил. Але вартість такого автомобіля в Росії може становити 500 тис. руб. або навіть менше, що на розкіш не дуже схоже.
Втім, брати всі ці податки як в Росії, так і в Україні часто просто нема з кого. Наприклад, квартир площею понад 1000 кв. м в Москві нарахували всього 18, та й їх до прийняття закону власники встигнуть розділити на декілька часток. Розкішних яхт у приватній власності експерти виявили всього чотири, а літак бізнес-класу - всього один.
P.S. Для чого вводять податок на багатство?
Парламентарії не можуть визначити точну дату внесення законопроекту на розгляд Верховної Ради, а лише уточнюють "раз Президент сказав, значить, скоро внесуть". Можливо, незабаром нас чекають бурхливі дискусії щодо того, які предмети побуту відносяться до розкоші і багатства, а які - ні. Природно, думку пересічних громадян у цьому випадку враховувати ніхто не буде - все залежить від депутатів та їх розуміння, що таке розкіш. До речі, нещодавно Президент Віктор Янукович висловив низку соціальних ініціатив.
Глава держави доручив уряду збільшити мінімум на 100 грн розмір пенсій 9 млн пенсіонерів, які вийшли на пенсію до 2008 р., забезпечити в червні-грудні 2012 р. виплату вкладникам Сбербанку СРСР 6 млн компенсацій за знеціненими вкладами у розмірі до 1000 грн, провести з квітня 2012 р. перерахунок страхових виплат інвалідам, які отримали травми на виробництві, зробити кроки з активізації програми доступного житла, запровадити європейський підхід до регулювання цін на ліки і реалізувати низку інших заходів. Тому податок на багатство цілком може розглядатися як джерело вирішення соціальних проблем і одне з джерел для виплат за соціальними ініціативами, запропонованими Президентом.
Тетяна Пашковська