Пунктом 231.1 ст. 231 Податкового кодексу передбачено, що платниками збору за першу реєстрацію транспортних засобів є юридичні та фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів, що відповідно до ст. 232 цього Кодексу є об’єктами оподаткування.
Об’єктом обкладення збором є транспортний засіб під відповідним кодом УКТ ЗЕД, ввезений на митну територію України для подальшого використання чи створений в Україні, який не має актів державної реєстрації уповноважених органів, що дають право на його експлуатацію.
Відповідно до положень Закону про автотранспорт колісний транспортний засіб — транспортний засіб, призначений для руху безрейковими дорогами, який використовується для перевезення людей і (або) вантажів, а також перевезення і приводу під час руху чи на місці встановленого на ньому обладнання чи механізмів для виконання спеціальних робочих функцій, допущений до участі в дорожньому русі. Термін «колісний транспортний засіб» включає будь-які механічні транспортні засоби та їх причепи і поширюється також на машини, двигуни яких живляться постійним електричним струмом через контактну мережу (тролейбуси).
Транспортні засоби та інші самохідні машини і механізми, віднесені до транспортної групи, — це пристрої, призначені для перевезення людей та (або) вантажу, а також установленого на них спеціального обладнання чи механізмів. Рейковий транспортний засіб — трамвай і платформи зі спеціальним обладнанням, що рухаються трамвайними коліями. Усі інші транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі, вважаються нерейковими.
Згідно зі ст. 313 Митного кодексу митні органи класифікують товари, тобто відносять товари до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.
Вирішальним фактором при віднесенні транспортного засобу до відповідної товарної позиції УКТ ЗЕД є технічні умови, галузь застосування і призначення, визначені заводом-виробником при виготовленні конкретної моделі транспортного засобу або її модифікації.
Визначення типу, моделі, версії транспортного засобу, року його виготовлення, комплектності, укомплектованості, повної маси, робочого об’єму двигуна, інших характеристик, які є визначальними для класифікації транспортного засобу згідно з УКТ ЗЕД, проводиться на підставі поданих при митному оформленні документів і результатів митного огляду транспортного засобу, включаючи огляд ідентифікаційних табличок, номерних площадок кузовів (шасі), номерних панелей та табличок (наклейок), додаткових носіїв інформації, наявних на транспортних засобах, з відображенням тих конструктивних особливостей, які є визначальними для класифікації транспортного засобу згідно з УКТ ЗЕД.
Для однозначної класифікації транспортних засобів необхідно використовувати:
технічну документацію заводу — виробника автомобіля;
сертифікати або аналогічні документи, видані уповноваженим органом країни-експортера або країни-виробника із зазначенням, що автомобіль належить до певної категорії.
Відповідно до розділу XVI Закону №2371 товарна позиція 8429 включає: 8429 40 — машини трамбувальні та котки дорожні; 8429 40 10 00 — котки дорожні вібраційні; 8429 40 30 00 — котки дорожні, інші.
Коток дорожній — машина для ущільнення ґрунту, дорожніх основ і покриттів; різновид дорожніх машин. Робочі органи дорожніх котків — жорсткі сталеві вальці — можуть бути гладкими, ґратчастими або мати на своїй поверхні кулачки чи колеса на пневматичних шинах. За приводом дорожні котки поділяються на самохідні, причіпні, напівпричіпні та ручні.
Згідно з пп. 234.1.9 п. 234.1 ст. 234 Податкового кодексу визначено ставки збору за першу реєстрацію для інших колісних транспортних засобів, які не зазначено у підпунктах 234.1.1 — 234.1.8 цього пункту, — 5 грн. за 100 куб. см об’єму циліндрів двигуна.
Таким чином, дорожні котки, які приводять у рух жорсткі вальці, не належать до об’єктів обкладення збором за першу реєстрацію транспортних засобів. Водночас котки дорожні, що рухаються за допомогою коліс із пневматичними шинами, підпадають під визначення колісного транспортного засобу і мають обкладатися збором за першу реєстрацію транспортних засобів за ставкою 5 грн за 100 куб. см об’єму циліндрів двигуна.
Нагадаємо, що залежно від того, який транспортний засіб реєструється (новий чи використовуваний), при розрахунку збору застосовуються відповідні коефіцієнти, встановлені Податковим кодексом:
для всіх нових транспортних засобів — 1;
для транспортних засобів (мотоциклів, легкових автомобілів, автобусів, вантажних автомобілів, сідельних тягачів, автомобілів спеціального призначення, суден, літаків та вертольотів, інших транспортних засобів), які використовувалися до 8 років, — 2;
для транспортних засобів (мотоциклів, легкових автомобілів, автобусів, вантажних автомобілів, сідельних тягачів, автомобілів спеціального призначення та інших транспортних засобів), що використовувалися понад 8 років, — 40.
Сума збору обчислюється щодо кожного транспортного засобу як добуток відповідної бази оподаткування, ставки збору та відповідного коефіцієнта.
Розрахований збір сплачується фізичними та юридичними особами перед проведенням першої реєстрації в Україні транспортних засобів. Сплачувати збір слід за місцем реєстрації транспортних засобів.
Наталія Литовченко, заступник директора Департаменту оподаткування фізичних осіб ДПС України
Світлана Михайленко, головний державний податковий інспектор відділу адміністрування податків Управління майнових податків та моніторингу з питань оподаткування фізичних осіб
Перелік використаних документів
Митний кодекс — Митний кодекс України від 11.07.2002 р. №92-ІV.
Податковий кодекс — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
Закон про автотранспорт — Закон України від 05.04.2001 р. №2344-III «Про автомобільний транспорт».
Закон №2371 — Закон України від 05.04.2001 р. №2371-III «Про Митний тариф України».