Коротко нагадаємо, що з метою сплати земельного податку, який розраховується від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, коефіцієнт індексації грошової оцінки визначається за формулою наведеною у п. 289.2 ПКУ. А саме Держгеокадастр* за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:
Кi = І : 100,
де І — індекс споживчих цін за попередній рік.
*Постанова КМУ від 14.01.2015 р. №15 «Про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру».
Відтак, згідно з листом Мінстату від 11.01.2016 р. №11.1-5/6-16, індекс споживчих цін (без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим, м. Севастополя та частини зони проведення АТО) у 2015 році (грудень до грудня попереднього року) становив 143,3%. Відповідно, нормативно-грошова оцінка земельної ділянки має індексуватися на коефіцієнт індексації 1,433.
Проте нещодавно наші читачі поділилися з нами проблемою: у довідках про нормативно-грошову оцінку землі, отриманих в органах місцевого самоврядування, вони побачили зовсім іншу інформацію. Так, окремі довідки містили коефіцієнт індексації не 1,433, а, наприклад, добуток коєфіцієнтів — 1,249 (у 2014 році) та 1,433 (у 2015 році). Як пояснювали самі органи місцевого самоврядування, які видавали такі довідки, вони порахували так званий кумулятивний коєфіцієнт. При цьому вони посилалися на інформацію з листа Держгеокадастру від 11.01.2016 р. №6-28-0.22-201/2-16.
Наша редакція дуже критично поставилася до такого розрахунку та виклала власну позицію у статті «Кі грошової оцінки: 1,433 чи (1,249 х 1,433)?» (для передплатників).
Але цілком зрозуміло, що цього замало. Платники податків були не на жарт занепокоєні, адже це могло привести й до донарахувань земельного податку. Проте, як не дивно, досвідченість фіскалів у цій проблемі не призвела наразі до жодних нарахувань.
Тому нам усе ж було важливо знати позицію фіскального органу, який під час перевірки мав би керуватися все ж приписами ПКУ, а не розрахунками органів місцевого самоврядування.
І фіскали не змусили на себе чекати — як не дивно, але у листі від 13.07.2016 р. №7388/С/99-95-42-01-14 саме ДФСУ доходить висновку, що ставки земельного податку встановлюються органами місцевого самоврядування (сільськими, селищними, міськими радами та радами об’єднаних територіальних громад) у розмірі не більше 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому нормативна грошова оцінка земельної ділянки індексується на коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, розрахований відповідно до п. 289.2 ПКУ станом на 1 січня поточного року.
На нашу думку, це в певному сенсі перемога платників податків — адже ті, що не отримували довідку у 2016 році та самостійно розрахували нормативно-грошову оцінку з врахуванням лише коефіцієнта 1,433, правильно визначили розмір земельного податку, керуючись лише вимогами ПКУ.
Втім, нагадаємо, що коментований лист — це відповідь на індивідуальну письмову консультацію платника податків, який і зможе використати його у разі перевірки чи зміни позиції фіскалів щодо визначення коефіцієнта індексації нормативно-грошової оцінки землі. Тож радимо не нехтувати можливістю отримати власну індивідуальну письмову консультацію з цього питання в порядку ст. 52 ПКУ.