26 вересня 2014 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги» від 02.09.2014 р. №1668-VІІ, яким благодійну допомогу для потреб забезпечення проведення АТО:
а) звільнено від обкладення ПДФО;
б) скасовано обмеження щодо формування витрат платниками податку на прибуток при її наданні.
Але чи можливо внесені зміни застосувати на практиці? Спробуємо розібратися в розрізі податків.
ПДФО
По-перше, внесені зміни до пп. 165.1.19 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), якими зроблено уточнення щодо не включення до загального місячного оподаткованого доходу коштів або вартості майна (послуг), що надаються за рахунок коштів благодійноїорганізації або його роботодавця як допомога на лікування та медичне обслуговування платника податку, у тому числі, але не виключно, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування інвалідів.
По-друге, ст. 165 ПКУ доповнено новим пп. 165.1.54 ПКУ, згідно якого звільняється від оподаткування благодійна допомога:
а) виплачена (надана) благодійниками, у тому числі благодійниками - фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на користь:
- учасників бойових дій або членів їх сімей;
- учасників масових акцій громадського протесту в Україні або членів їх сімей;
- фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) АТО, та/або вимушено покинули місце проживання у зв'язку з АТО;
- фізичних осіб, які мешкали на території АР Крим та вимушено покинули місце проживання.
Тобто, для отримання такої пільги допомога повинна бути виплачена тільки благодійниками (в т. р. благодійниками фізичними особами), а отримувач допомоги повинен підтвердити своє право на пільгу. Підтвердити пільгу може тільки посвідчення учасника бойових дій. Тому, якщо учасник наразі знаходиться в зоні АТО, або тільки мобілізований, то він не може скористатися цієї пільгою, оскільки посвідчення можна отримати тільки по закінченню участі в бойових діях (п. 6 Порядку,затвердженого постановою КМУ від 20 серпня 2014 р. №413 ). Наразі також не відомо яким чином підтвердити пільгу учасникам масових протестів. Тому при наданні допомоги без підтвердження статусу, благодійнику прийдеться утримати ПДФО.
б) отримана благодійниками - фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, визначеному Законом України "Про благодійну діяльність та благодійні організації", для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у підпункті «а» (безпосередньо таким особам або через Міністерство оборони України, Головне управління Національної гвардії України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Міністерство внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їх з'єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету), у розмірі, фактично використаному на такі цілі, та на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників, пов'язаних із наданням зазначеної благодійної допомоги.
Тут теж не все просто. Річ у тому, що для звільнення від оподаткування, такий благодійник обов’язково повинен:
а) бути внесений до відповідного реєстру волонтерів. Правда, ПКУ з цього приводу робить застереження, а саме: «правила цього підпункту застосовуються також до благодійної допомоги, отриманої зазначеними благодійниками - фізичними особами у звітному податковому році, що передує року їх внесення до Реєстру волонтерів антитерористичної операції». Також до дати запровадження Реєстру вимоги щодо внесення благодійників до цього реєстру не застосовуються;
б) отримані кошти повинні бути використані для надання благодійності, або безпосередньо на користь самих осіб, або через відповідні військові формування, визначені ПКУ. Тобто перед тим, ніж надати допомогу, благодійник повинен подумати про документи, якими підтверджуватиметься надання допомоги саме конкретній особі.
Слід також зауважити, що п. «б» пп.165.1.54.ПКУ передбачає звільнення благодійної допомоги, направленої на відшкодування документально підтверджених витрат, пов’язаних з наданням допомоги. Тобто, при наявності документів, благодійник матиме право на відшкодування витрат, починаючи з 21 листопада 2013 року, оскільки сам закон поширюється на правовідносини, що виникли з цієї дати.
По-третє, коментований закон визначає на які потреби і у якому розмірі можна надавати благодійну допомогу, звільнену від ПДФО:
а) у розмірі 100% для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком, визначеним КМУ, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення за умови, що вона надається:
- учасникам бойових дій;
- волонтерам, внесеним до Реєстру волонтерів АТО.
б) у розмірі 100 % для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг із лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення за умови, що допомога надається:
- учасникам масових акцій громадського протесту в Україні;
- особам, які мешкають (мешкали) на територіях зони проведення АТО та/або вимушено покинули місце проживання;
- особам, які мешкали на території АР Крим та вимушено покинули місце проживання.
в) у розмірі, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує 1000 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного року на відновлення втраченого майна та на інші потреби за переліком, який визначається КМУ. Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за ставками 15 (17%), і платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги усім перерахованим вище категоріям.
Податок на прибуток
Тимчасово, на період проведення АТО, без обмежень включатимуться до інших витрат звичайної діяльності платника податку на прибуток підприємств суми коштів або вартість спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів і медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) для потреб забезпечення проведення АТО.
Тут необхідно зауважити наступне:
а) обмеження знято на період проведення АТО, тобто, починаючи з 14 квітня 2014 р (Указ Президента від 14.04.14 р. №405/2014);
б) оскільки Кабміном ще не визначено перелік витрат, то застосувати норми на практиці досить проблематично.