Податківці у підкатегорії 103.26 «ЗІР» наголосили, що статтею 171 ПКУ встановлено, що податковий агент, поняття якого визначено пп. 14.1.180 ПКУ, є особою відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування) до бюджету податку на доходи фізичних осіб.
Нарахування, утримання та сплата (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету здійснюються у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ, відповідно до п. 168.1 якої податковий агент, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника податку, зобов’язаний утримувати податок на доходи фізичних осіб із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену в ст. 167 ПКУ.
При цьому, якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені ПКУ для місячного податкового періоду.
Відповідно до пп. 111.1 та 111.2 ПКУ за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються такі види юридичної відповідальності: фінансова, адміністративна, кримінальна.
Питання щодо адміністративної відповідальності регулюються Кодексом України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. №8073-Х (далі – КУАП).
Згідно з ст. 163-4 КУАП неутримання або неперерахування до бюджету сум податку на доходи фізичних осіб при виплаті фізичній особі доходів, перерахування податку на доходи фізичних осіб за рахунок коштів підприємств, установ і організацій (крім випадків, коли таке перерахування дозволено законодавством), – тягне за собою попередження або накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності у розмірі від 2 до 3 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 34 до 51 грн).
Дії, передбачені ч. 1 ст. 163-4 КУАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, – тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій,а також на громадян – суб’єктів підприємницької діяльності у розмірі від 3 до 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 51 до 85 грн).
Водночас, Законом України від 17.03.2020 р. №533-ІХ внесено зміни до ПКУ, зокрема, підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» доповнено новим п. 52-1.
Так, п. 52-1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 р. по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення, визначені п. 52-1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ.
Серед них не має ПДФО. Відповідно при неперерахуванні його під час карантину штрафу за ПКУ не буде.
Але як підкреслюють податківці, зміни у частині незастосування до фізичних осіб – платників податків адміністративної відповідальності на період карантину не вносились. Тож на посадових осіб та ФОПів за неперерахування ПДФО до бюджету чекатиме адмінштраф у розмірі від 2 до 3 нмдг (від 34 до 51).
***
Читайте також: