Попри те, що карантин вплинув на безліч аспектів діяльності підприємців та змусив зменшити темпи ділової активності, кількість звернень підприємств до Ради бізнес-омбудсмена стосовно порушень держслужбовців продовжує зростати. У липні-вересні 2020 року установа отримала 439 скарг, що на 14% більше, ніж у другому кварталі 2020 року та на 3% більше, ніж у третьому кварталі 2019 року. Повідомляє сайт Business OMBUDSMAN Counsil.
Найчастіше зверталися представники українського малого та середнього бізнесу. 9 з 10 скарг надійшли від українських підприємств, лише 10% звернень подали компанії з іноземними інвестиціями. Частка скарг МСБ становила 79% всіх звернень. Майже половина (49%) скарг надійшла з Києва та області, серед інших ТОП-5 регіонів: Дніпропетровська (9%), Харківська (8%) та Запорізька (5%) області. Найактивніші індустрії за кількістю скарг: оптова торгівля (28%), агробізнес (13%), нерухомість та будівництво (10%), виробництво (10%) та приватні підприємці (10%).
За три місяці РБО допомогла підприємцям повернути та заощадити 299 млн грн. Переважна більшість (98%) заявників, які надали зворотній зв’язок, залишилися задоволеними співпрацею з РБО.
Ключові тренди скарг бізнесу до РБО у третьому кварталі 2020 року:
- Значно зросла (з 138 у ІІ кв. 2020 р. до 201 у ІІІ кв. 2020 р.) кількість скарг підприємців щодо зупинення реєстрації податкових накладних – це на 46% більше проти попереднього кварталу та на 118% більше проти аналогічного кварталу минулого року.
- Водночас суттєво (з 55 до 36 скарг) зменшилася кількість оскаржень результатів податкових перевірок – це корелює з запровадженим Урядом у березні цього року мораторієм на більшість перевірок.
- Порівняно з попереднім кварталом, підприємці більше скаржилися на процесуальні зловживання органів Прокуратури, проте менше – на зловживання Національної поліції та Служби безпеки України. Водночас, загальна кількість скарг на правоохоронний блок залишилася незмінною – на рівні 48 скарг.
- Вдвічі (з 13 до 22 скарг) зросла кількість звернень підприємців щодо затримок у митному оформленні. Таким чином, митні питання увійшли до ТОП-3 звернень бізнесу.
- Підприємці подали вдвічі більше (з 8 до 16) скарг на дії Міністерства юстиції: як на Департамент державної реєстрації, так і на Виконавчу службу.
Системна проблема, на яку звертає увагу РБО – невиконання судових рішень. За 5 років роботи установа розглянула 564 скарги з цього приводу. При цьому, останнім часом кількість звернень щороку подвоюється: з 56 у 2017 до 197 у 2019; за 9 місяців 2020 року надійшло 149 скарг. Невиконання судових рішень державними органами є суттєвою проблемою для бізнесу, оскільки примусові механізми, які застосовуються для фізичних та юридичних осіб, не працюють у випадку державних органів, відповідальних за виконання судових рішень. З цього приводу РБО готує системний звіт, публікація якого запланована на початок 2021 року.
Державні органи виконали 89% індивідуальних рекомендацій РБО. Серед системних перемог:
- Відповідно до рекомендацій РБО щодо зовнішньоекономічної торгівлі металобрухтом, Верховна Рада прийняла закон №776-ІХ, спрямований на детінізацію ринку та підвищення прозорості експорту-імпорту металобрухту.
- Президент підписав закон №2698, щоб гармонізувати умови функціонування вітчизняного ринку будівельної продукції з європейськими правилами – саме так, як рекомендувалося у системному звіті.
Триває робота з депутатами щодо закріплення статусу Установи бізнес-омбудсмена на рівні закону. Експерти з Інституту держави і права імені Корецького проаналізували відповідний законопроєкт №3607 та підтримали його ключові положення. Документ наразі знаходиться в Парламенті та очікує першого читання на пленарному засіданні. Вже три Комітети ВРУ підтримали законопроєкт: Комітет з питань економічного розвитку, Комітет з питань антикорупційної політики, Комітет з питань інтеграції України з Європейським Союзом.
Звіт за третій квартал 2020 року доступний тут.