Prozorro оголошує новий етап розвитку системи закупівель: електронізацію критеріїв у тендерній документації.
Вже скоро замовники зазначатимуть у полях системи Prozorro підстави для відмови в участі у закупівлі в електронному вигляді (йдеться про статтю 17). А постачальники зможуть одразу ж в системі надавати інформацію про відповідність.
З початку свого створення система Prozorro неухильно рухається у бік повної електронізації процесу закупівель. За останні кілька років ми перевели в електронний формат багато етапів публічних закупівель та частин тендерної документації: терміни та умови оплати, довідки від Державної фінансової служби та Єдиного державного реєстру, моніторинг та його висновки, відстежування сплат Державного Казначейства тощо.
Третього грудня 2020 року ми розпочинаємо новий етап розвитку електронної тендерної документації: Prozorro переводить вимоги до бізнесу в закупівлях в електронний формат.
Критерії, за якими відбуваються публічні закупівлі, регулюються окремими статтями ЗУ «Про публічні закупівлі». Їх можна розділити на три категорії:
- критерій доброчесності: чи є учасник доброчесним і чи не порушував він зокрема антикорупційне законодавство або чи не має він податкової заборгованості (див. ст. 17 Закону «Про публічні закупівлі»);
- кваліфікаційні критерії: чи має постачальник необхідну кваліфікацію для поставки того чи іншого товару або надання послуги, виконання робіт (ст. 16);
- критерії до предмету закупівлі: наскільки товар, роботи або послуги, що пропонує постачальник, відповідають вимогам замовника, що прописані у тендерній документації (ст. 22-23).
Першими у цьому списку перейдуть в електронний формат критерії доброчесності (стаття 17). Тепер усі критерії щодо доброчесності постачальника будуть виводитися у вигляді електронних полів у системі Prozorro, які замовник публікує для постачальника, а той – надає необхідні документи та довідки (або ж система надає інформацію з реєстрів).
Для замовників функціонал буде реалізований у вигляді галочок на їхньому електронному майданчику. При цьому деякі майданчики надаватимуть можливість скопіювати набори критеріїв з попередніх закупівель, що дасть можливість не вводити їх кожного разу у систему.
«Раніше всі критерії щодо предмета закупівлі та кваліфікації постачальників замовники прописували в одному документі, наприклад, у форматі Word, який потім завантажували в систему. Це призводило до того, що потенційним учасникам тендерів потрібно було відкривати кожен тендер окремо й уважно продивлятися усі умови, аби не забути про якийсь папірець або вимогу. Як результат, підвищувалася ймовірність помилки учасника при наданні документів та зменшувалася конкуренція: учасників, що помилилися, замовникам доводилося відхиляти.
Тепер, із втіленням електронних критеріїв, ймовірність того, що учасники пропустять якусь важливу інформацію про тендер, зводиться до мінімуму. Так само знижуються можливості для порушень або корупції на електронному рівні. А закупівлі стають ще більш прозорими», – зазначив генеральний директор ДП «Прозорро» Василь Задворний.
Електронізація критеріїв, і як перший етап цього процесу – втілення електронних критеріїв доброчесності – це важливий крок на шляху до ефективних закупівель. Адже що більш прозорими є публічні закупівлі, то більше представників бізнесу зможуть брати у них участь. І то більшою буде конкуренція на торгах, а відтак – рівень економії коштів платників податків.
Це також важливий сигнал для громадянського суспільства, адже публічні закупівлі стають значно доступнішими для аналізу та контролю. І відповідно рівень справедливості у сфері зростатиме.
Висловлюємо подяку проєкту USAID/UKaid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS», що реалізується Фондом Євразія. Завдяки його фінансовій підтримці система Prozorro розпочала шлях до повної прозорості публічних закупівель в Україні.