«За усіма прогресивними ідеями, важливими змінами та системними реформами стоять люди та їхня праця – кропітка, напружена, але не завжди помітна! «За лаштунками» діяльності робочої групи Міністерства юстиції, яка зараз працює над комплексним удосконаленням функціоналу реєстрів, залишилися багатогодинні фахові дискусії, експертна аналітика та дослідження, розробка концепцій та алгоритмів їх реалізації, напрацювання на 100% робочих інструментів, які б гарантували непорушність права власності в Україні і безпеку проведення реєстраційних дій», – зазначає заступник Міністра юстиції з питань державної реєстрації Ольга Оніщук.
При цьому вона додає, що саме зараз робоча група Мін’юсту (а це не лише теоретики, а й практики, нотаріуси, реєстратори та IT-фахівці – ті, хто щодня працює із реєстрами, знає про всі їх сильні і слабкі технічні та процедурні сторони з власного досвіду) продовжує активну роботу над запровадженням технічних «щитів» від можливих порушень у єдиних і державних реєстрах та інструментів превентивного захисту для власників нерухомості та бізнесу.
За словами профільного заступника Міністра юстиції, серед основних таких ініціатив, які пропонуються, – наступні:
- Запровадити у програмному забезпеченні Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ДРП) автоматизований обмін з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) з метою отримання достовірних відомостей про назву юридичної особи, її керівників та здійснення перевірки повноважень представника. Створити технічні запобіжники для ДРП – блокування проведення реєстраційних дій у разі неузгодженості відомостей, вказаних у заяві про державну реєстрацію прав, та в ЄДР.
- Реалізація цієї ідеї передбачатиме також удосконалення програмного забезпечення Єдиного реєстру довіреностей з метою налагодження його ефективної взаємодії з ДРП, зокрема в частині запровадження можливості блокувати проведення реєстраційної дії у разі закінчення строку дії довіреності представника юридичної особи.
- Створити на порталі «Дія» особистий кабінет власника нерухомості. Для оперативного захисту майнових прав планується «озброїти» власників не лише інформацією, а й робочим інструментарієм! Новий функціонал повинен передбачати, що власник майна має не тільки оперативно отримувати сповіщення про вчинення будь-яких дій з речовими правами на нерухомість, а й повинен мати можливість блокувати проведення таких дій (самостійно або через уповноважену ним особу). Звісно, вікно можливостей для такого блокування буде не безмежним. Необхідно передбачити виключення із цього правила: випадки, коли власник майна не зможе застосувати таке блокування, наприклад, у випадку, коли реєстраційні дії будуть проводитись на підставі судових рішень або в порядку звернення стягнення на майно тощо. Питання змістового та функціонального наповнення кабінету власника ще будуть опрацьовуватися робочою групою.
- Розробити внутрішній механізм, який дозволить здійснити групування суб’єктів у рамках записів про речові права в ДРП. Це забезпечить швидкий і зручний пошук за суб’єктним критерієм.
- Передбачити ідентифікацію суб’єктів за допомогою автоматизованого обміну ДРП із Державною міграційною і Державною податковою службами України. Пропонується реалізувати механізм автоматизованого обміну із зовнішніми системами для ідентифікації кожного суб'єкта.
- Оновити довідники супровідних документів. Це дозволить актуалізувати перелік типів документів, які є підставою для державної реєстрації, типів об’єктів, забезпечити їх інтероперабельність із іншими автоматизованими системами, та унеможливить зловживання з боку окремих державних реєстраторів. Планується створити «деревовидну структуру довідника»: в майбутньому (в залежності від обраного типу документа) буде формуватися перелік обов'язкових дій та перевірок реєстратором.
- Запровадити два основні типи об’єктів – земельна ділянка та об’єкт будівництва. Інші типи об’єктів будуть автоматично синхронізуватися під час інформаційної взаємодії з Державним земельним кадастром та Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва. Реалізація такої ідеї передбачатиме створення окремого обов'язкового переліку дій під кожен з двох типів об’єктів.
- Передбачити можливість сплати адміністративного збору за проведення реєстраційних дій щодо нерухомого майна через застосунок «Дія» (шляхом сканування QR-коду під час візиту до центру надання адмінпослуг або до найближчого реєстратора) – цю ідею планується реалізувати задля спрощення доступу громадян до реєстраційних послуг. Незабаром очікується запуск відповідних проектів у трьох містах – Рівному, Хмельницькому та Одесі. Але реалізація таких проектів потребуватиме нормативного врегулювання: потрібно передбачити верифікацію електронних квитанцій у відповідних інформаційних картках.
«Це лише частина тих новацій, над якими працює робоча група. Після узгодження всіх позицій і технічних аспектів, перший блок нових інструментів в реєстрах ми плануємо запустити вже цього літа», – додала Ольга Оніщук.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!