• Посилання скопійовано
Вилучено з «Моїх новин»

Оподаткування подарунків у 2026 році: ПДФО, ВЗ та обмеження у 2161,75 грн

Вилучено з «Моїх новин»

Як оподатковуються подарунки фізособам і працівникам у 2026 році? Чи є різниця, у якій формі (грошовій або негрошовій) було зроблено подарунок або від кого він був отриманий? Як показати наданий фізособі подарунок в податковій звітності? Читайте у нашій статті

Оподаткування подарунків у 2026 році: ПДФО, ВЗ та обмеження у 2161,75 грн
  1. Як і коли оподатковується ПДФО та ВЗ подарунок від члена сім'ї?
  2. Чи треба декларувати подарунок від члена сім’ї?
  3. Як оподатковується ПДФО та ВЗ подарунок, який дарує фізособа, яка не є членом сім’ї?
  4. Чи треба декларувати подарунок від фізособи, яка не є членом сім’ї?
  5. Як оподатковується подарунок, який дарує ФОП або юрособа?
  6. Чи треба нараховувати ЄСВ, якщо подарунок дарує роботодавець?
  7. Чи треба декларувати подарунок, отриманий від ФОПа або юрособи?
  8. Як показати подарунок фізособі у додатку 4ДФ?
  9. Приклади оподаткування подарунків у 2026 році

Подарунки бувають різні – в грошовій і негрошовій формі, дорогі і не дуже. А їх дарувати можуть як члени сім’ї, так і друзі, бізнес-партнери або роботодавці. Як оподатковуються такі подарунки в 2026 році?

Як і коли оподатковується ПДФО та ВЗ подарунок від члена сім'ї?

Подарунок від фізичної особи оподатковується за правилами, встановленими ст. 174 ПКУ для оподаткування спадщини. Якщо подарунок отримує член сім’ї дарувальника першого або другого ступеня споріднення, його вартість оподатковується за нульовою ставкою ПДФО. А якщо подарунок оподатковується за нульовою ставкою ПДФО, то і військовим збором він не оподатковується (пп. 1.7 п. 16-1 підр. 10 розд. ХХ ПКУ).

Важливо!

До членів сім’ї першого ступеня споріднення належать батьки, чоловік або дружина та діти, у тому числі усиновлені.

Рідні брати та сестри, баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки належать до членів сім’ї другого ступеня споріднення.

пп. 14.1.263 ПКУ

Але є виключення: якщо дарувальник – нерезидент, то навіть якщо він є членом сім’ї першого або другого рівня споріднення, вартість такого подарунка оподатковується 18% ПДФО і 5% ВЗ. Цю проблему ми докладно розглянули у цій консультації.

Чи треба декларувати подарунок від члена сім’ї?

Якщо подарунок отримано від членів сім’ї першого та другого ступеня споріднення і оподатковується за нульовою ставкою, такий дохід не підлягає декларуванню (п. 179.2 ПКУ).

Якщо ж такий подарунок отримано від члена сім’ї – нерезидента, то треба буде не лише сплатити ПДФО та ВЗ, а і подати про нього декларацію про майновий стан та доходи.

Але часто подарунки оформлюються договором дарування, які засвідчує нотаріус в Україні. А він, як податковий агент, має відобразити в додатку 4ДФ усі доходи фізосіб за договорами, які засвідчив. І перевірити факт сплати податків обдарованим до засвідчення договору. В такому випадку окремо декларувати такий подарунок і сплачені з нього податки буде вже не потрібно (п. 179.2 ПКУ).

Як оподатковується ПДФО та ВЗ подарунок, який дарує фізособа, яка не є членом сім’ї?

Якщо фізична особа – резидент отримує подарунок від фізичної особи – резидента, але не належить до членів сім’ї першого або другого ступеня споріднення, вартість такого подарунка оподатковується ПДФО за ставкою 5% (пп. 174.2.2 ПКУ).

А якщо дарувальником є фізособа-нерезидент, то вартість такого подарунка оподатковується ПДФО за ставкою 18% (пп. 174.2.3 ПКУ).

Також вартість такого подарунка оподатковується військовим збором за ставкою 5% (абз. другий пп. 1.3 п. 16-1 підр. 10 розд. ХХ ПКУ).

Особливості оподаткування:

  • Базою оподаткування подарунка є вартість подарунку, яка визначається на рівні оціночної або ринкової вартості (п. 174.8 ПКУ);
  • Вартість легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів, отриманих як подарунок, які підлягають оподаткуванню, визначається у порядку, встановленому абзацом третім п. 173.1 ПКУ. А саме: виходячи з ціни, зазначеної у договорі дарування, але не нижче середньоринкової вартості відповідного транспортного засобу або не нижче його оціночної, ринкової вартості, визначеної згідно із законом (за вибором платника податку);
  • «Натуральний» коефіцієнт за п. 164.5 ПКУ для визначення бази оподаткування ПДФО в цьому випадку не застосовується.

Чи треба декларувати подарунок від фізособи, яка не є членом сім’ї?

Так, якщо тільки договір дарування не був посвідчений нотаріусом, який в такому випадку є податковим агентом, контролює сплату ПДФО та ВЗ і сам звітує про цей дохід в додатку 4ДФ.

Декларація про майновий стан і доходи подається до 1 травня року, що настає за роком отримання спадщини або подарунка. Після подання декларації особа повинна самостійно сплатити ПДФО та ВЗ до 1 серпня цього ж року.

Наприклад, якщо подарунок був отриманий у 2025 році, декларацію потрібно було подати до 1 травня 2026 року, а податок сплатити до 1 серпня 2026 року. Докладно про заповнення цієї декларації за 2025 рік ми розповідали в статті за посиланням, а про те, як знайти правильні реквізити для сплати ПДФО та ВЗ і що треба написати в призначенні платежу у 2026 році ми писали тут.

Якщо ж подарунок був отриманий у 2026 році, то декларацію потрібно буде подати до 1 травня 2027 року, а податок сплатити до 1 серпня 2027 року.

Як оподатковується подарунок, який дарує ФОП або юрособа?

В цьому випадку щодо ПДФО норми ст. 174 ПКУ не застосовуються. Правила диктують ст. 164 та ст. 165 ПКУ. Вартість подарунків, яка не обкладається ПДФО та ВЗ становить 25% МЗП на 1 січня звітного року в розрахунку на місяць (пп. 165.1.39 ПКУ).

З 1 січня 2026 року Законом про Державний бюджет України на 2026 рік встановлено, що мінімальна заробітна плата становить 8647 гривень. Цей розмір на суму неоподатковуваної вартості подарунків. Отже, у 2026 році не оподатковуються подарунки, вартість яких не перевищує 2161,75 грн.

У частині, що перевищує зазначену граничну неоподатковувану суму, з подарунків утримують ПДФО за ставкою 18% з урахуванням «натурального» коефіцієнта та ВЗ за ставкою 5%.

Така пільга передбачена лише для доходів у негрошовій формі. Грошові подарунки оподатковуються ПДФО та ВЗ в повній сумі.

Особливості оподаткування подарунків в 2026 році:

  • Об’єктом оподаткування подарунка є частина його вартості, яка перевищує 2161,75 грн;
  • База оподаткування військовим збором дорівнює об’єкту оподаткування;
  • З метою визначення бази оподаткування ПДФО, об’єкт оподаткування збільшується на «натуральний» коефіцієнт за п. 164.5 ПКУ.
  • У 2026 році «натуральний» коефіцієнт (у випадках застосування ставки ПДФО 18%) дорівнює 1,21951.

Чи треба нараховувати ЄСВ, якщо подарунок дарує роботодавець?

Обов’язок зі сплати ЄСВ за іншу фізособу виникає лише в того, хто уклав з такою фізособою трудовий або цивільно-правовий договір (і те тільки на виконання робіт або надання послуг).

Тому, якщо подарунок дарується фізособі, з якою немає зазначених договорів, то ЄСВ сплачувати за таку фізособу не потрібно.

Навіть якщо подарунок дарується фізособі, яка уклала з дарувальником цивільно-правовий договір, обов’язок зі сплати ЄСВ з вартості подарунку не виникає. Бо Закон про ЄСВ чітко прописав базу нарахування ЄСВ для цього випадку і про жодні подарунки в ній не згадується.

А от у випадку подарунків від роботодавця працівнику, який працює за трудовим договором, все непросто.

З одного боку, в Законі про ЄСВ у визначенні бази нарахування внеску для роботодавців про жодні подарунки теж не згадується: там йдеться про зарплату, лікарняні та декретні.

З іншого боку, база нарахування ЄСВ у вигляді зарплати визначається за Інструкцією №5. І це відкриває вікно можливості для ДПС.

Адже існує Перелік №1170, у якому чітко зазначено виплати, на які ЄСВ не нараховується. Але він досить короткий, а всі решта доходи, надані роботодавцем працівнику, при бажанні можна визнати складовою заробітної плати. Навіть подарунки.

Податківці наголошують:

Вартість подарунків, безоплатно переданих працівникам (наприклад, до ювілейних і пам’ятних дат, як у грошовій, так і натуральній формі), є базою нарахування ЄСВ у разі перебування їх у трудових відносинах із роботодавцем.

Але на вартість подарунків до свят і квитків на видовищні заходи для дітей працівників ЄСВ не нараховується.

Чи треба декларувати подарунок, отриманий від ФОПа або юрособи?

Ні, адже він був отриманий від податкового агента (п. 179.2 ПКУ).

ФОП або юрсоба, які подарували цей подарунок, повинні виконати всі обов’язки податкового агента:

  • порахувати суми ПДФО та ВЗ;
  • утримати ПДФО та ВЗ з грошового подарунку, а якщо він надається в негрошовій формі – з інших грошових доходів обдарованого;
  • включити цей дохід та податки до додатку 4ДФ.

Як показати подарунок фізособі у додатку 4ДФ?

Вартість подарунків, наданих фізичній особі не в грошовій формі юридичною особою або самозайнятою особою, яка у розрахунку на місяць не перевищує 25% однієї мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного податкового року, не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку та у додатку 4ДФ до Єдиної звіітності юрособи або у додатку ФІЗ-4ДФ до Єдиної звітності ФОП/НПД відображається за ознакою доходу «160».

Якщо вартість подарунків перевищує вказаний розмір, то сума такого перевищення оподатковується ПДФО та ВЗ як додаткове благо з урахуванням положень п. 164.5 ПКУ. Тобто, сума такого перевищення відображається у додатку 4ДФ до Єдиної звітності юрособи або у додатку ФІЗ-4ДФ до Єдиної звітності ФОП/НПД, збільшена на «натуральний» коефіцієнт за ознакою доходу «126».

Приклади оподаткування подарунків у 2026 році

Приклад 1

Чоловік подарував дружині обручку. Обоє вони є резидентами України. Чи треба платити ПДФО чи ВЗ з такого подарунку?

Ні, адже чоловік та дружина є членами сім’ї першого ступеню споріднення. Такий дохід оподатковується ПДФО за нульовою ставкою, ВЗ взагалі не оподатковується, подавати декларацію про майновий стан та доходи в цьому випадку не потрібно.

Приклад 2

Мати подарувала сину квартиру. Мати – резидент України, син – нерезидент. Чи треба платити ПДФО чи ВЗ з такого подарунку?

Так, адже обдарований є нерезидентом і це важливіше, ніж ступінь споріднення із дарувальницею. В такому випадку доведеться сплатити 18% ПДФО та 5% ВЗ з ринкової (оціночної) вартості будинку перед посвідченням договору дарування нотаріусом. Нотаріус в такому випадку є податковим агентом, він звітує про цей дохід до ДПС, тому подавати декларацію про майновий стан та доходи в цьому випадку обдарованому не потрібно.

Приклад 3

Підприємство вирішило зробити подарунки партнерам-фізособам до свят. Чи треба платити ПДФО чи ВЗ з такого подарунку?

Так, якщо вартість подарунку перевищує 25% МЗП (у 2026 році – 2161,75 грн). В цьому випадку сума перевищення є оподаткованим доходом.

Припустимо, вартість одного подарунку 6 000 грн. Оподатковуватиметься він так:

  • Неоподаткована вартість подарунку 2 161,75 грн;
  • Оподаткована вартість подарунку 6 000 – 2 161,75 = 3 838,25 грн;
  • Військовий збір: 3 838,25 х 5% = 191,91 грн;
  • ПДФО: 3 838,25 х 1,21951 х 18% = 842,54 грн.
  • ЄСВ в такому випадку не нараховується, адже ці фізособи не є найманими працівниками підприємства.

Приклад 4

Підприємство вирішило зробити подарунки дітям працівників до Різдва та Нового року. Чи треба платити ПДФО чи ВЗ з такого подарунку?

Так, якщо вартість подарунку у 2026 році перевищує 2161,75 грн. В цьому випадку сума перевищення є оподаткованим доходом.

ЄСВ в такому випадку також не нараховується, бо діє пільга за п. 8 розд. ІІ Постанови КМУ №1170: оскільки такі подарунки надаються працівникам для їхніх дітей до свят. І тут діє маленьке різдвяне-новорічне диво: попри те, що під час воєнного стану ст. 73 КЗпП не застосовується (а саме вона визначає, які дні є святковими), податківці не проти застосування цієї пільги і під час воєнного стану.

Приклад 5

Підприємство вирішило зробити подарунки працівникам. Чи треба платити ПДФО чи ВЗ з такого подарунку?

Так, якщо вартість подарунку перевищує 2161,75 грн. В цьому випадку сума перевищення є оподаткованим доходом.

ЄСВ в такому випадку нараховують на повну вартість подарунків. Хоча, звісно, в межах максимальної бази нарахування ЄСВ за місяць – в 2026 році це 172 940 грн.

З метою оподаткування ЄСВ подарунки вважатимуться складовою зарплати. Тому їх вартість треба буде показати не лише в додатку 4ДФ (у порядку, зазначеному вище), а і в самому Податковому розрахунку та в додатку Д1 до Єдиної звітності – у загальній сумі нарахованої зарплати за місяць, у якому було надано подарунок.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до повного тексту цієї статті без реклами можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу! Матеріали в розділі «Новини і статті», а також коментарі до них можуть містити аналітичні погляди сторонніх експертів та представників державних органів. Редакція докладає зусиль для перевірки достовірності даних, проте думка авторів може не збігатися з позицією редакції.

Оскільки податкове та бухгалтерське законодавство постійно змінюється, ми рекомендуємо використовувати наведену інформацію як довідкову та звертатися за індивідуальною консультацією перед прийняттям фінансових рішень. Редакція здійснює модерацію коментарів відповідно до Редакційної політики сайту.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»