Журнал "Вісник. Офіційно про податки"
Відповідно до пп. 14.1.108 ПКУ маркетингові послуги (маркетинг) — послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків.
Згідно з п. 44.1 ПКУ платники зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Умовою для врахування у складі податкових витрат на проведення маркетингових послуг є їх документальне підтвердження та зв’язок таких витрат з господарською діяльністю платника податку.
Підтвердженням зв’язку витрат на маркетингові послуги з господарською діяльністю суб’єкта господарювання можуть бути такі документи:
- наказ по підприємству, в якому потрібно обґрунтувати необхідність проведення таких маркетингових досліджень (наприклад, у зв’язку з виходом на ринок нового виду продукції), зазначивши період їх проведення, територію, назву виду продукції, категорію потенційних споживачів тощо. Водночас разом з наказом можна розробити план заходів з розповсюдження такого виду продукції, в якому передбачити укладення договору на проведення маркетингових досліджень;
- договір на проведення маркетингових досліджень, оформлений відповідно до вимог чинного законодавства.
У договорі слід передбачити умову про те, що результат маркетингових досліджень оформляється актом приймання-передачі послуг та письмовим звітом.
Підтвердженням фактичного отримання маркетингових послуг можуть бути, зокрема, але не виключно, такі документи:
- акт приймання-передачі послуг або інший документ, що підтверджує фактичне надання таких послуг;
- звіт про проведення маркетингових досліджень, у якому мають бути викладені результати таких досліджень і надані рекомендації замовнику.
Підтвердні первинні документи складаються за правилами бухобліку.
***
Від редакції Дт-Кт: З огляду на судову практику з цього питання (висновки Ухвал ВАСУ від 29.09.2016 р. №К/800/32850/15 та від 03.03.2014 р. №К/800/28180/13) вирішальним в даному випадку є:
- правильне оформлення первинних документів, зокрема актів виконаних робіт, у яких має бути визначено зміст господарської операцій;
- прямий зв'язок придбанних маркетингових послуг з господарською діяльністю підприємства.
***
Читайте також:
Особливості підтвердження факту й обсягу надання юридичних послуг