Головна Усі новини Облік та звітність Облік окремих операцій

Щорічний аудит – для кого він буде обов’язковим?

З 1 січня 2018 року набирає чинності Закон № 2164, яким внесено зміни до Закону про бухоблік. Найбільше всіх цікавить питання, кому доведеться проходити щорічний аудит? Розглянемо це питання у статті

1 листопада  у "Голосі України" №202/2017 було опубліковано Закон України від 05.10.2017 р. №2164-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (щодо удосконалення деяких положень).

Докладно про усі зміни, передбачені цим законом, ми уже розповідали у аналітиці>>

Проте у багатьох читачів виникли запитання щодо щорічного аудиту, на які й дамо відповідь у цій статті.

 

Чи правда, що вимога щодо обов’язкового аудиту фінансової звітності стосується усіх юросіб без винятку? 

Одразу заспокоїмо читачів -  ні, така вимога стосується не усіх. Якщо б вимога проходити щорічний аудит встановлювалася для всіх, зміст нової редакції ст. 14 Закону про бухоблік був би значно коротшим. 

По-перше, щорічний аудит для деяких юросіб вже існує у 2017 році і надалі вводиться не для всіх. Хоча, дійсно, для досить широкого кола юросіб і сказати, що його проходитимуть одиниці, вже не можна. 

По-друге, введення щорічного аудиту вводитиметься поступово: частина юросіб зобов’язана буде оприлюднити аудиторські висновки вже у 2018 році, інша частина – в 2019 році. Для тих, хто робитиме це вперше, пояснимо: у 2018 році треба буде оприлюднити фінансову звітність та аудиторський висновок за 2017 звітний рік. Відповідно, у 2019 році - за 2018 звітний рік. 

Для кращого розуміння, хто має проходити такий аудит, а хто ні, і з якої дати цей обов’язок працює, наводимо нижче таблиці за видами юросіб. Важливою для розуміння правил проведення обов’язкового аудиту є класифікація підприємств за розмірами, введена Законом №2164. Таблицю із такою класифікацією можна переглянути тут.

Таблиця 1. Аудит у державних  і комунальних підприємствах>>>

Таблиця 2. Аудит у емітентів цінних паперів>>>

Таблиця 3Аудит у фінансових установах>>>

Таблиця 4. Аудит у публічних акціонерних товариствах>>>

Таблиця 5. Аудит у підприємств, що здійснюють діяльність з видобутку корисних копалин>>>

Таблиця 6. Аудит у суб'єктів природних монополій>>>

Таблиця 7. Аудит у великих підприємствах>>>

Таблиця 8. Аудит у середніх підприємствах>>>

 Які підприємства тепер вважаються великими, а якими середніми - читайте тут.

 

А що, якщо підприємства у Таблиці немає або воно не відповідає критеріям тих, для кого встановлено обов’язок проходження щорічного аудиту? 

Це означає, що вашому підприємству такий аудит проходити не обов’язково. А якщо навіть ви його добровільно пройдете, оприлюднювати результати аудиту потреби немає.

Але, за ст. 14 Закону про бухоблікфінансова звітність підприємств не становить комерційної таємниці, не є конфіденційною інформацією та не належить до інформації з обмеженим доступом, крім випадків, передбачених законом. На фінансову звітність не розповсюджується заборона щодо поширення статистичної інформації. Підприємства зобов’язані надавати копії фінансової звітності та консолідованої фінансової звітності за запитом юридичних та фізичних осіб у порядку, передбаченому Законом "Про доступ до публічної інформації".  І ці норми стосуються вже усіх підприємств. 

 

У підприємства немає власної веб-сторінки. Де розміщувати фінансову звітність та аудиторський висновок? 

Неважко здогадатися – оскільки Законом про бухоблік вводиться обов’язок із такого розміщення, і не де-небудь, а на офіційному веб-сайті юрособи, такий веб-сайт  доведеться створити. Про облік витрат на його створення читайте тут і тут.

 

Що буде у разі непроведення аудиту? 

Усе про перевірки і перевіряючих – у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

Ось це питання на сьогодні складне. 

З одного боку, Закон №2164 розширює коло тих, хто має проходити обов’язковий аудит.

З іншого боку, про відповідальність за непроходження обов’язкового аудиту цей Закон нічого не говорить. 

Але існує проект Закону про проведення аудиту фінзвітності. В його доопрацьованій версії міститься вид адмінвідповідальності за порушення вимог законодавчих актів щодо подання та оприлюднення фінансової звітності.

Для цього пропонується доповнити КУпАП новою статею 163-16. За нею:

порушення власником або посадовою особою, яка здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів, порядку подання фінансової звітності та порядку оприлюднення фінансової звітності разом з аудиторським звітом відповідно до вимог законодавства, потягне за собою накладення штрафу на посадових, уповноважених осіб від 1000 до 2000 нмдг (від 17000 до 34000 грн).

За повторне протягом року порушення, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -  штраф у розмірі від 2000 до 3000 нмдг (від 34000 до 51000 грн).

Ще раз звертаємо увагу: це поки що законопроект. Але він цілком може стати Законом вже у найближчі місяці.

Доступ до повного тексту матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо Ви вже зареєстровані на нашому сайті - будь ласка, авторизуйтесь.

Якщо поки що ні - зареєструйтесь прямо зараз: це просто, не вимагає Ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Що ще дає реєстрація?

Автор:
Бикова Ганна
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Облік та звітність / Облік окремих операцій
Теги:
Аудит , Облік

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Коментарі: 46

Новини по темі

Консультації по темі

Хочете отримувати

найважливіші новини від «Дебету-Кредиту»?