• Посилання скопійовано

Товарний облік у підприємця: правила встановлюються самостійно

У коментованому листі податківці доводять, що кожен підприємець, який торгує за готівку, зобов’язаний вести облік товарних запасів. Але як та за якими правилами? Ось це наразі законодавчо не врегульовано. Тому наразі такий облік ведеться «в довільній формі»

Товарний облік у підприємця: правила встановлюються самостійно

Коментар до листа ДФСУ від 06.03.2018 р. №898/Т/99-99-13-01-02-14/ІПК 

Перше, що обурює підприємця, це вимога вести товарний облік. Де це написано таке? 

Податківці у коментованому листі відповідають на це питання. 

Відповідно до п. 12 ст. 3 Закону про РРО суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції, зобов'язані:

  • вести в порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації,
  • здійснювати продаж лише тих товарів (послуг), що відображені в такому обліку.

Зверніть увагу на те, що під суб’єктами господарювання в цьому випадку маються на увазі не лише юридичні особи, а й фізичні особи - підприємці. Це передбачено ч. 2 ст. 55 ГКУ. Але  ці вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість

Для решти - перше правило таке: за готівку або приймаєш оплату платіжними картками – веди товарний облік. 

Зауважимо: навіть в цьому сталої позиції у фахівців ДФСУ немає. Адже ще місяць тому, у листі від 06.02.2018 р. №506/О/99-99-13-01-02-14/ІПК (щоправда, щодо підприємця на загальній системі оподаткування) податківці стверджували: нормами чинного законодавства обов’язок щодо ведення обліку товарних запасів фізичними особами - підприємцями не передбачений. Але в коментованому листі, як бачимо, виявилося, що вимоги вести такий облік є. Принаймні, для тих, хто здійснює розрахункові операції в значенні Закону про РРО.  

Далі підприємець починає цікавитися деталями. А як вести той товарний облік? Чи є спеціальні правила для фізосіб? 

Податківці в коментованому листі відповідають і на це. І тут з’ясовується цікаве: вимога вести такий облік для підприємців є, а порядку, встановленого законом, для такого ведення немає. Тобто для юридичних осіб такий порядок є, він передбачений правилами ведення бухгалтерського обліку. За ними товари – це один з різновидів запасів юрособи, а порядок їх обліку визначено П(С)БО 9 "Запаси"

Проте ані Закон №996, ані стандарти бухобліку на підприємця не поширюються. Для нього не встановлено обов’язку вести бухоблік та складати фінансову звітність. 

Тому, як зазначено у коментованому листі, фізособа - підприємець має право вести облік товарних запасів з використанням П(С)БО 9. Має право, але не зобов’язаний. 

А це означає, що може і не застосовувати цей стандарт і придумати власні правила такого обліку. Головне, щоб він був, і зазначене в ньому відповідало товарним залишкам та придбаним/проданим товарам. 

 

Замість висновку

Усе, наведене вище, не означає, що підприємець обліку не веде або веде його дуже зверхньо. І податківці про це теж нагадують  в коментованому листі.

Крім зазначеного товарного обліку, підприємець для цілей оподаткування, як і решта платників податків, зобов’язаний вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, інших документів, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (п. 44.1 ПКУ). 

Також він має вести Книгу обліку доходів (доходів і витрат), форма якої залежить від системи оподаткування, на якій перебуває підприємець. І якщо така Книга має графи про витрати, то підприємцю обов’язково треба зазначати в ній витрати на придбання згаданих товарів і доведення їх до стану, готового для реалізації (але лише оплачених і одночасно із доходами, отриманими від їх продажу).  

***

Читайте також:

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Ремонти, покращення та повернення об'єкта фінлізингу
    Минулого разу ми розглянули питання бухгалтерського та податкового обліку отримання/передачі об’єкта фінлізингу орендарем/орендодавцем. А тепер поговоримо про облік ремонтів, покращень об’єкта фінлізингу та його повернення
    14.11.202440
  • Фінансовий лізинг: що це таке і як його обліковувати
    Якщо дуже спрощено, то фінансовий лізинг – це довгострокова оренда основного засобу, переважно з правом викупу. Як обліковують та оподатковують операції з передачі та отримання майна у фінлизінг та що взагалі є фінансовим лізингом, розглянемо в статті
    12.11.2024125
  • Інвентаризація резервів і забезпечень: пам’ятка бухгалтеру
    У цій статті розглянемо основні особливості інвентаризації резерву сумнівних боргів і забезпечень перед складанням річної фінансової звітності
    06.11.2024198
  • Інвентаризація каси: пам’ятка бухгалтеру
    У цій статті розглянемо особливості інвентаризації каси підприємства, яка проводиться перед складанням річної фінзвітності. Підкреслимо, що у 2024 році інвентаризацію каси потрібно провести в період з листопада по грудень 2024 р.
    25.10.2024168
  • Дизельгенератор для ОСББ: придбати можна, а які платити податки?
    ОСББ вирішило придбати дизельгенератор вартістю 4,5 млн грн. Чи зможе ОСББ й надалі залишатися неприбутковою організацією? Які ще при цьому виникнуть зобов’язання — з ПДВ, екологічного податку, акцизу тощо?
    22.10.2024140