• Посилання скопійовано

Списання знищеного, зіпсованого майна під час війни: чи визнають витрати?

Нещодавно з’явився свіжий лист від податківців щодо наслідків списання активів, які були знищені або пошкоджені, зіпсовані через війну. Розповімо про поради податківців та наведемо позицію редакції щодо такого списання

Списання знищеного, зіпсованого майна під час війни: чи визнають витрати?

У листі ДПСУ від 05.05.2022 р. №3781/7/99-00-04-01-03-07 розглянуто особливості формування витрат для цілей оподаткування, які пов’язані із псуванням або знищенням майна платника податків у зв'язку з форс-мажорними обставинами, зокрема зі збройною агресією РФ. 

Найцікавіше те, що цей лист очевидно призначений для юросіб (оскільки в ньому йдеться й про бухоблік). Але для юросіб, як на спрощеній, так і на загальній системах оподаткування поняття «податкові витрати» вже давно не існує.

Скоріше йдеться саме про бухоблік як основу для визначення фінансового результату до оподаткування – бази оподаткування податком на прибуток. І тут податківці доходять досить фіскального висновку.

 

Що говорить ДПСУ?

Витрати для цілей оподаткування визнаються на підставі первинних та інших документів обліку, даних фінзвітності тощо (ст. 44 ПКУ).

Нестачі й втрати від псування цінностей включаються до інших операційних витрат (п. 20 НП(С)БО 16). Але і для бухобліку потрібні первинні документи, адже саме вони є підставою для відображення в обліку господарських операцій. 

Щоб підтвердити дані бухгалтерського обліку, підприємство повинне провести інвентаризацію (ст. 10 Закону №996). Особливості проведення інвентаризації встановлено Положенням № 879.

Обов’язкова інвентаризація проводиться (див. п. 7 розд. І Положення №879):

  • у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства;
  • у разі техногенних аварій, пожежі чи стихійного лиха (на день після закінчення явищ) в обсязі, визначеному керівником підприємства тощо.

При цьому згідно з п. 8 розд. І Положення №879 підприємства, що розміщені на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції (або їх структурні підрозділи (відокремлене майно) перебувають на зазначених територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов'язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал цих підприємств.

Зазначені підприємства зобов'язані провести інвентаризацію станом на 01 число місяця, що настає за місяцем, у якому зникли перешкоди доступу до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку, та відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

А в п. 12 Порядку №419 зазначено, що у річній фінзвітності інформація про активи, до яких неможливо забезпечити безпечний та безперешкодний доступ, та зобов’язання і власний капітал, які не можуть бути документально підтверджені у зв’язку з відсутністю доступу до відповідних первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, відображається за даними бухгалтерського обліку.

Водночас згідно зі Законом №671/97-ВР форс-мажорні обставини, до яких належить і збройна агресія Росії, повинна затверджуватися відповідним сертифікатом, який видається ТПП.

На підставі всього вищезазначеного податківці доходять висновку: витрати для податкового обліку на суму списання зіпсованого, знищеного майна внаслідок збройної агресії РФ можна відобразити тільки за наслідками проведеної інвентаризації і за наявності сертифіката про форс-мажор. 

Причому, як зазначено вище, інвентаризацію можна провести, тільки якщо буде безпосередній доступ підприємства до такого майна. З цього випливає, що якщо доступу до знищеного, зіпсованого майна поки що немає, на думку ДПСУ, підстав для списання такого майна з балансу у підприємства немає.

Наголосимо, що така позиція податківців не є новою. Аналогічні роз’яснення (не лише щодо витрат, а і щодо ПДВ-наслідків) з’являються ще з початку АТО. 

 

Позиція редакції 

Як ми вже зазначили вище, цей лист буде цікавий саме юрособам-платникам податку на прибуток. Втім, ми не погоджуємося з думкою ДПСУ, яка в ньому викладена.

Почати, звісно, слід з того, що консультувати з питань бухгалтерського обліку не є функцією ДПСУ – це досі вправно робив Мінфін. Тому вказувати, мають чи не мають право списувати активи підприємства в бухобліку, для податківців неправильно і некоректно. 

Але якщо врахувати те, що це може бути лише висловленням думки податківців та їх рекомендацією, то це має право на існування. Проте така позиція суперечить нормам НП(С)БО. 

Справа в тому, що списати (з балансу) підприємства мають право будь-які ресурси, якщо не вважають більше їх активами. Активи – це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигід у майбутньому (п. 3 НП(С)БО 1). 

Так от, право очікувати чи не очікувати отримання вигід належить саме підприємству і рішення щодо цього приймає директор (або інший керівник) підприємства. 

Простіше кажучи, якщо це підприємство у приватній власності, то воно самостійно, без порад від державних органів, вирішує, що йому зберігати, а що списувати. 

Інвентаризація в цьому випадку, на нашу думку, потрібна лише для встановлення наявності певних ресурсів та їх стану. В жодному нормативному документі не зазначено, що проведення інвентаризації є обов’язковою умовою для списання активів.  Так, вона є обов’язковою в разі наявності інформації про крадіжки, псування, знищення активів. Але не для того, щоб їх списати, а для того, щоб підтвердити достовірність такої інформації

Якщо ж можливості провести інвентаризацію немає, проте й доступу до активів немає, а отже підприємство їх не контролює і не очікує від них у майбутньому будь-яких вигід – підстави для списання активів (або хоча б переведення їх поза баланс) очевидні. 

Проте всупереч цьому до Положення №879 ввели норму не лише щодо правил проведення інвентаризаціями підприємствами з окупованих територій (або територій проведення АТО), а і щодо того, що результати такої інвентаризації треба відобразити в бухобліку після її проведення. 

На це можна відповісти, що переліку окупованих територій від КМУ ми і досі не маємо. А антитерористична операція вже давно не проводиться – пізніше її місце зайняла ООС (операція Об’єднаних сил). А те, що відбувається в Україні з 24 лютого, і взагалі АТО назвати вже неможна. 

За таких умов виконати зазначену норму Положення №879, на нашу думку, неможливо. І тому питання щодо списання або несписання активів, контроль яких підприємство фактично втратило, на нашу думку, зараз належить до компетенції його керівника. Врешті-решт, саме він підписує фінансову звітність та разом із головним бухгалтером відповідає за достовірність зазначених у балансі даних. 

Що ж до сертифікату про форс-мажор, то ТПП ще на початку війни наголосила про спрощений порядок засвідчення. А саме – видала загальний лист, у якому визнавала цю війну форс-мажором. Про що ми повідомляли тут. Втім, у разі необхідності або бажання можна отримати й окремий сертифікат. Подробиці про це і корисні посилання від ТПП можна знайти тут

***

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»