• Посилання скопійовано

Списання прострочених товарів: правила бухобліку

Підприємство на залишках має товари, термін реалізації яких закінчився. Який алгоритм списання цих товарів? Яке оподаткування ПДВ та податком на прибуток?

Списання прострочених товарів: правила бухобліку

Проведення інвентаризації

Згідно з п. 7 розд. І Положення №879 у разі встановлення фактів крадіжок або зловживань, псування цінностей (на день встановлення таких фактів) в обсязі, визначеному керівником підприємства, інвентаризація є обов’язковою.

Тому, якщо термін реалізації товарів закінчився, підприємство зобов’язане в загальному порядку провести інвентаризацію таких товарів.

Про особливості інвентаризації ми писали зовсім нещодавно — в «ДК» №44/2022.

Пропозиції інвентаризаційної комісії щодо подальшої долі прострочених товарів наводяться у протоколі (див. п. 1 розд. ІV Положення №879). Наприклад, комісія може запропонувати у протоколі утилізувати прострочені товари.

Керівник підприємства затверджує інвентаризаційні документи протягом 5 робочих днів після завершення інвентаризації (див. п. 5 розд. ІV Положення №879). Тобто він приймає пропозицію комісії.

Після цього товари утилізують — поміщають до сміттєвого контейнера. Цю процедуру може виконувати та сама інвентаризаційна комісія, оформляючи таку господарську операцію актом про утилізацію довільної форми. В акті зазначають, що такі-то товари в такій-то кількості поміщені до сміттєвого контейнера і підлягають списанню з балансу.

Акт затверджується керівником підприємства і разом з інвентаризаційними документами передається до бухгалтерії для списання товарів з балансу.

 

Податок на додану вартість

Якщо списані товари придбавалися з ПДВ, то потрібно нарахувати компенсувальне податкове зобов’язання з ПДВ за пп. «г» п. 198.5 ПКУ, бо товари використані в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Про особливості складання зведеної податкової накладної для цієї ситуації ми писали в «ДК» №32/2018.

Якщо списані товари придбавалися без ПДВ, компенсувальне податкове зобов’язання з ПДВ не нараховують, адже компенсувати немає чого.

 

Бухгалтерський облік

Докладно про особливості бухгалтерського обліку для такої ситуації ми писали в «ДК» №49/2020.

Списані товари відображають проведеннями:

  • Д-т 947 К-т 28 — на собівартість списаних товарів;
  • Д-т 947 К-т 641 — нарахування компенсувального ПЗ з ПДВ.

Якщо підприємство встановлюватиме винну в простроченні товару особу і стягуватиме з неї збитки, буде додаткове проведення:

Д-т 375 К-т 716 на суму відшкодування, яку визначають відповідно до Порядку №116.

 

Податок на прибуток

Вартість списаних товарів та нараховане компенсувальне податкове зобов’язання з ПДВ зменшує фінансовий результат до оподаткування (Д-т 791 К-т 947), який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Причому податкових різниць для такої ситуації ПКУ не встановлює.

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Знайомимося з новою формою ТТН: коментар від редакції
    Наказом від 14.11.2024 №1332 Міністерство розвитку громад та територій України внесло зміни до Правил перевезень вантажів автотранспортом в Україні та привело їх у відповідність до Закону про автомобільний транспорт
    17.12.20243 3896
  • Передача ОЗ на баланс держпідприємству: бухоблік та оподаткування
    Підприємство за рішенням органу місцевого самоврядування планує безоплатно передати ОЗ державному суб’єкту господарювання. Що у бухобліку та з оподаткуванням?
    17.12.202468
  • З 13 грудня діють зміни до Інструкції про застосування Плану рахунків бухобліку
    Інструкцію привели у відповідність до чинного законодавства, зокрема щодо відображення в бухобліку операцій з обліку коштів після закриття небанківськими надавачами фінансових послуг платіжних рахунків користувачів. Ці новації почали діяти з 13 грудня
    16.12.202412 551
  • Увага! Мінінфраструктури затвердило нову форму ТТН
    Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції форму ТТН. Тож з дати набрання чинності слід буде використовувати новий документ. Станом на 13 грудня Наказ ще не опубліковано
    13.12.20249 1548
  • Франчайзинг: облік та оподаткування
    Франчайзинг – це форма ділової співпраці, при якій один госпсуб’єкт (франчайзер) надає іншому (франчайзі) право використовувати свій бренд, бізнес-модель та технології за певну плату. Розглянемо особливості обліку і оподаткування таких господарських операцій
    12.12.2024146