• Посилання скопійовано

Якщо майно підприємства заарештоване: як відобразити це в обліку?

ТОВ має активи (основні засоби, матеріали) резидента Республіки Білорусь, отримані як внесок до статутного капіталу. Наразі ці активи арештовані, планується їх передача в управління іншій особі. Що відображається в обліку?

Якщо майно підприємства заарештоване: як відобразити це в обліку?

Про АРМА

Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (скорочено — Агентство з розшуку та менеджменту активів, або АРМА) є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, уповноваженим на формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, які можуть бути арештовані у кримінальному провадженні, а також управління активами, які арештовані у кримінальному провадженні.

Сайт АРМА: arma.gov.ua.

АРМА діє на підставі Закону про АРМА.

 

Правові особливості передачі майна в управління

Вони визначені в ст. 19 — ст. 24 Закону про АРМА. АРМА управляє активами, на які накладено арешт. Відповідно до ч. 1 ст. 21 Закону про АРМА управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється АРМА шляхом:

  • реалізації відповідних активів або
  • передачі їх в управління.

Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 «Управління майном» (ст. 1029 — 1045) ЦКУ з урахуванням особливостей, визначених Законом про АРМА.

Надходження від здійснюваного АРМА управління активами перераховуються до державного бюджету (ст. 24 Закону про АРМА).

Управитель, якщо це визначено договором про управління майном, є довірчим власником цього майна, що ним він володіє, користується і розпоряджається відповідно до закону та договору управління майном (ч. 5 ст. 1033 ЦКУ). Договір про управління майном не тягне за собою переходу права власності до управителя на майно, передане в управління.

Таким чином, якщо майно ТОВ спершу арештовано, передано в управління АРМА, а відтак АРМА передає його в управління іншій особі, таке майно не вибуває з власності ТОВ. ТОВ і надалі залишається власником такого майна, але не може користуватися ним й отримувати з нього економічні вигоди.

 

Чи нараховується ПДВ на майно, передане в управління?

Ні, не нараховується.

Тому що операції з надання товарів у межах договорів довірчого управління, інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари та не пов’язані з купівлею чи продажем таких товарів, не вважаються постачанням товарів (пп. 14.1.191 та 14.1.202 ПКУ).

Так само відповідає ДПС на запитання в ЗІР (підкатегорія 101.04): «Як оподатковуються ПДВ операції, що здійснюються за договором управління майном, у т. ч. якщо установником управління є нерезидент?».

 

Консультують податківці

Згідно з пп. 14.1.191 та пп. 14.1.202 п. 14.1 ст. 14 [ПКУ] операції з надання товарів у межах договорів довірчого управління, інших цивільно-правових договорів, які не передбачають передачі прав власності на такі товари та не пов’язані з купівлею чи продажем таких товарів, не вважаються постачанням товарів.

Пунктом 180.1 ст. 180 ПКУ визначено, що для цілей оподаткування платником податку є особа — управитель майна, яка веде окремий податковий облік з ПДВ щодо господарських операцій, пов’язаних із використанням майна, що отримане в управління за договорами управління майном.

Пунктом 185.1 ст. 185 ПКУ визначено, що об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Так, місцем постачання послуг, пов’язаних із рухомим майном, є місце фактичного постачання таких послуг, а послуг, пов’язаних із нерухомим майном, у тому числі що будується, — фактичне місцезнаходження нерухомого майна (пп. 186.2.1 та пп. 186.2.2 п. 186.2 ст. 186 ПКУ).

Враховуючи викладене, операції з передачі майна (у т. ч. нерезидентом) управителю та повернення такого майна управителем, у межах договору управління майном, ПДВ не оподатковуються.

Якщо місцем постачання послуги з управління майном, яка згідно з таким договором надається управителем установнику управління (у т. ч. нерезиденту), згідно зі ст. 186 ПКУ визначена митна територія України, то операція з постачання такої послуги оподатковується ПДВ.

ЗІР, підкатегорія 101.04

 

Нарахування компенсуючого ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ

На наш погляд, нараховувати ПЗ з ПДВ за п. 198.5 ПКУ в принципі не потрібно. Тому що майно не вибуває із власності ТОВ, хоча тимчасово і не використовується. Але ДПС може вважати інакше, тому для уникнення непорозумінь може бути доцільним отримати індивідуальну податкову консультацію.

У будь-якому разі, ПДВ за п. 198.5 ПКУ нараховується тільки якщо майно придбане з ПДВ. В такому разі база оподаткування визначається за п. 189.1 ПКУ. Потрібно нарахувати компенсуюче податкове зобов’язання з ПДВ за пп. «г» п. 198.5 ПКУ, за умови що таке майно придбане з ПДВ. Наприклад, якщо воно імпортоване, сплачено «імпортний» ПДВ на митниці і відображено у складі податкового кредиту.

Базу оподаткування за необоротними активами визначають виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів — виходячи зі звичайної ціни), а за товарами/послугами — виходячи з вартості їх придбання (п. 189.1 ПКУ).

На наш погляд, компенсуюче податкове зобов’язання з ПДВ потрібно нарахувати вже на дату арешту активів.

 

Бухгалтерський облік

Позаяк передане в управління арештоване майно залишається власністю ТОВ, воно й надалі обліковується на балансі ТОВ.

Причому немає підстав для припинення нарахування амортизації арештованих і переданих в управління основних засобів. Через те що такі основні засоби не використовуються в господарській діяльності ТОВ, на наш погляд, суму нарахованого зносу слід відносити на рахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності».

 

Податок на прибуток

Якщо ТОВ коригує фінансовий результат до оподаткування на податкові різниці, то щодо арештованих основних засобів застосовується «амортизаційна» різниця за ст. 138 ПКУ. Причому на суму бухгалтерської амортизації фінансовий результат до оподаткування збільшується.

На наш погляд, слід нараховувати також і податкову амортизацію, якщо ОЗ в принципі призначені для використання в господарській діяльності. А відтак і зменшувати фінрезультат до оподаткування на таку амортизацію. Подібний висновок читаємо і в ІПК ДПСУ від 26.10.2020 р. №4401/ІПК/99-00-05-05-02-06. Але для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати з цього питання індивідуальну податкову консультацію.

Отже, фінансовий результат до оподаткування не зменшуватиметься на амортизацію таких основних засобів.

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Знайомимося з новою формою ТТН: коментар від редакції
    Наказом від 14.11.2024 №1332 Міністерство розвитку громад та територій України внесло зміни до Правил перевезень вантажів автотранспортом в Україні та привело їх у відповідність до Закону про автомобільний транспорт
    17.12.20243 4036
  • Передача ОЗ на баланс держпідприємству: бухоблік та оподаткування
    Підприємство за рішенням органу місцевого самоврядування планує безоплатно передати ОЗ державному суб’єкту господарювання. Що у бухобліку та з оподаткуванням?
    17.12.202470
  • З 13 грудня діють зміни до Інструкції про застосування Плану рахунків бухобліку
    Інструкцію привели у відповідність до чинного законодавства, зокрема щодо відображення в бухобліку операцій з обліку коштів після закриття небанківськими надавачами фінансових послуг платіжних рахунків користувачів. Ці новації почали діяти з 13 грудня
    16.12.202412 556
  • Увага! Мінінфраструктури затвердило нову форму ТТН
    Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції форму ТТН. Тож з дати набрання чинності слід буде використовувати новий документ. Станом на 13 грудня Наказ ще не опубліковано
    13.12.20249 1648
  • Франчайзинг: облік та оподаткування
    Франчайзинг – це форма ділової співпраці, при якій один госпсуб’єкт (франчайзер) надає іншому (франчайзі) право використовувати свій бренд, бізнес-модель та технології за певну плату. Розглянемо особливості обліку і оподаткування таких господарських операцій
    12.12.2024147