• Посилання скопійовано

Електронні перевірки: що це таке і кому вигідно їх замовляти?

У цій статті розглянемо правила проведення електронних перевірок платників податків. Найцікавіше в них те, що такі перевірки проводяться за ініціативою того, кого перевірятимуть!

Електронні перевірки: що це таке і кому вигідно їх замовляти?

Що таке «електронна перевірка»

Зі змісту пп. 75.1.2 ПКУ випливає, що електронна перевірка – це документальна невиїзна позапланова електронна перевірка за заявою платника податків.

Тобто це податкова перевірка, яка проводиться за бажанням платника податків – на підставі поданої ним заяви.

 

Навіщо платнику проводити перевірку за власним бажанням?

Електронна податкова перевірка надає платнику податків кілька важливих переваг.

По-перше, превентивний контроль:

  • можливість самостійно виявити помилки до проведення звичайної податкової перевірки;
  • шанс виправити порушення без застосування штрафних санкцій;
  • перевірка правильності ведення податкового обліку.

По-друге, зручність процесу:

  • відсутність прямого контакту з податковим інспектором;
  • проведення перевірки дистанційно в електронному форматі;
  • платник сам визначає періоди для перевірки.

По-третє, мінімізація ризиків:

  • у разі виявлення порушення є можливість подати уточнюючі розрахунки протягом 20 робочих днів;
  • результати оформлюються довідкою, а не актом перевірки;
  • у разі незгоди з результатами можна подати заперечення та брати участь у їх розгляді.

Фактично це інструмент самоконтролю, який дозволяє платнику податків упевнитися у правильності свого податкового обліку та завчасно усунути можливі порушення.

 

Які платники можуть претендувати на електронну перевірку?

Основна вимога полягає в тому, що право на електронну перевірку мають виключно платники податків з незначним ступенем ризику, визначеним відповідно до п. 77.2 ПКУ (див. пп. 75.1.2 ПКУ).

Додаткові вимоги випливають зі змісту п. 2 розд. ІІ Порядку №1040:

  • бухгалтерський облік потрібно вести в електронному вигляді;
  • первинні документи потрібно вести в електронному вигляді;
  • із заявою на проведення перевірки слід подати в електронній формі всі документи, пов’язані з обчисленням та сплатою податків.

Тож якщо якась із цих вимог не виконується, платники не можуть претендувати на проведення електронної перевірки.

 

Як подати заяву на проведення перевірки?

Заяву подають за 10 календарних днів до очікуваного початку проведення електронної перевірки, але не раніше офіційного повідомлення ДПСУ про запровадження проведення такої перевірки для відповідних платників податків: які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності; суб’єктів господарювання мікро-, малого; середнього підприємництва; інших платників податків (див. пп. 75.1.2 ПКУ).

У заяві, крім загальних облікових даних, в обов'язковому порядку зазначається інформація про (див. п. 2 розд. ІІ Порядку №1040):

  1. податкові періоди господарської діяльності, що підлягають електронній перевірці;
  2. систему оподаткування, що застосовується платником податків;
  3. перелік податків, які будуть перевірені під час проведення електронної перевірки (ЄП, податок на прибуток, ПДВ, ПДФО, інші податки за наявності технічної можливості їх перевірки контролюючими органами);
  4. ведення в електронному вигляді бухгалтерського обліку відповідно до Інструкції №291;
  5. ведення в електронному вигляді первинних документів, які підтверджують правомірність ведення бухгалтерського обліку;
  6. надання платником податків разом із заявою до контролюючого органу в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб документів, які відповідно до ПКУ пов'язані з обчисленням та сплатою податків і зборів (якщо такі документи створюються платником податків в електронній формі та зберігаються на машинних носіях інформації), у форматі, встановленому відповідно до п. 85.2 ПКУ.

З наведеного вище випливає, що разом із заявою необхідно подати документи в електронній формі, пов’язані з обчисленням податків, зборів.

Заяву та наведені документи можна подати в один із таких способів (див. п. 3 розд. ІІ Порядку №1040):

  • рекомендованим листом з повідомленням про вручення та з описом вкладеного;
  • безпосередньо до контролюючого органу;
  • в електронній формі.

Форму заяви наведено в додатку 1 до Порядку №1040.

За потреби податковий орган, який проводить електронну перевірку, має право отримати від платника податків копії документів, що стосуються предмета перевірки. Такі копії мають бути засвідчені підписом платника податків або його посадової особи та скріплені печаткою (за наявності).

 

Прийняття рішення про проведення перевірки

Рішення про проведення/непроведення електронної перевірки за формою, наведеною в додатку 2 до Порядку, приймає керівник податкового органу протягом 10 календарних днів з дня отримання заяви (п. 2 розд. III Порядку).

Таке рішення надсилається платнику податків у визначеному ст. 42 ПКУ порядку не пізніше наступного робочого дня від дати його прийняття (п. 5 розд. ІІІ Порядку).

 

Особливості проведення перевірки

Відповідно до п. 4 розд. ІІ Порядку №1040 електронна перевірка може бути проведена за визначені платником податків податкові періоди, за які не проводились документальні планові або позапланові перевірки (з відповідних питань, які платник податків має намір перевірити), та у разі подання до контролюючого органу відповідних декларацій (розрахунків). Такий податковий період не може становити менше одного базового податкового (звітного) періоду з відповідного податку (збору).

 

І що в результаті?

Відповідно до п. 86.11 ПКУ за результатами електронної перевірки складається довідка у двох примірниках, що підписується посадовими особами податкового органу, які проводили перевірку, та реєструється у контролюючому органі протягом трьох робочих днів з дня закінчення установленого для проведення перевірки строку (для платників податків, які мають філії та/або перебувають на консолідованій сплаті, – протягом п'яти робочих днів).

Довідка електронної перевірки після її реєстрації вручається особисто платнику податків або його законним представникам для ознайомлення та підписання протягом п'яти робочих днів з дня вручення.

У разі незгоди платника податків з висновками перевірки чи фактами і даними, викладеними у довідці, складеній за результатами електронної перевірки, вони зобов'язані підписати таку довідку та мають право подати свої заперечення, які є невід'ємною частиною такої довідки, разом із підписаним примірником довідки.

Такі заперечення розглядаються податковим органом протягом п'яти робочих днів з дня їх отримання та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень. Така відповідь є невід'ємною частиною довідки про проведення електронної перевірки. Платник податку (його уповноважена особа та/або представник) має право брати участь у розгляді заперечень, у тому числі в режимі відеоконференції, про що він зазначає у поданих запереченнях.

Якщо ви згодні з результатами перевірки (або не будете їх оскаржувати чи оскарження не принесло бажаного результату), наступний хід за вами – порушення треба виправити!

 

Виправлення помилок: під час війни – без штрафу та пені!

Якщо за наслідками електронної перевірки було виявлено помилки, про що зазначено у довідці, і платник не заперечує проти таких помилок, він має зробити відповідні виправлення в порядку, встановленому п. 50.1 ПКУ:

  1. сплатити суму недоплати і штрафу 3%, а також пеню, та подати уточнюючий розрахунок, або
  2. відобразити суму недоплати у складі декларації за наступний звітний період, збільшивши суму недоплати на штраф у розмірі 5%, а також нарахувати пеню.

Але якщо помилка припадає на період воєнного стану, штраф і пеня не застосовуються (див. п. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Водночас, згідно з п. 50.3 ПКУ, у разі якщо платник податків подає уточнюючий розрахунок до податкової декларації, поданої за період, що перевірявся, або не подає уточнюючий розрахунок протягом 20 робочих днів після дати складення довідки про проведення електронної перевірки, якою встановлено порушення податкового законодавства, відповідний контролюючий орган має право на проведення позапланової перевірки платника податків за відповідний період.

Причому згідно з пп. 78.1.17 ПКУ підставою для проведення позапланової документальної перевірки є неподання платником податків уточнюючої декларації для виправлення помилок у строк, наведений у п. 50.3 ПКУ

Тобто якщо електронною перевіркою виявлено помилки, платнику потрібно протягом 20 робочих днів після складання довідки про проведення електронної перевірки сплатити недоїмку і подати уточнюючу декларацію. 

Якщо цього не зробити, податкова служба має право провести позапланову документальну перевірку, знову зафіксувати порушення, які було зафіксовано під час електронної перевірки, і накласти відповідний штраф.

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»