
Розглянемо практичну ситуацію. Є товар – зерно. Його доставляють від продавця у порт вантажним автотранспортом. При цьому зерно завантажують насипом, а потім ще довантажують з різних місць. Автотранспорт належить продавцю. У звязку з цим виникло кілька запитань:
- Скільки має бути ТТН?
- Хто складає ТТН на довантажене зерно?
- Як визначати «масу брутто»?
- Як у відомостях про вантаж визначати «масу брутто»?
- Як порт прийматиме такі TTH?
При цьому продавець стверджує, що окремо зважувати зерно за кожним довантаженням неможливо.
У відповіді податківці процитували нормативні документи, що стосуються оформлення ТТН, але прямої відповіді на поставлені запитання так і не надали. Хоча ситуація досить поширена – вантажний автомобіль забирає вантаж з різних місць і везе в одне. Особливість в ньому тільки одна: продавець стверджує, що дізнатися, скільки фактично було привезено зерна, можна вже в порту, де воно нарешті зважується.
З цитат ДПСУ можна зрозуміти, що ТТН має бути одна – як єдиний перевізний документ. Ми з цим згодні, адже йдеться про одне перевезення і одного отримувача. І якщо ТТН одна, то складає її вантажовідправник – продавець.
Але як вносити до неї інформацію про довантажене зерно, вага якого невідома, – з відповіді незрозуміло.
На нашу думку, з цього напрошується відповідь: якщо неможливо зважити саме довантажене зерно, – можна організувати зваження вантажного автомобіля до і після довантаження.
За потреби можна скористатися правилом: за потреби форму ТТН може бути доповнено іншими реквізитами, з урахуванням особливостей перевезення, зокрема умов та/або виду вантажу.
У листі податківці підказують, що вaгa автомобіля брутто — це вага усього транспортного засобу (составу) та всього вантажу як результат зважування після навантаження.
Пунктом 13.2 Наказу №363 передбачено, що здача вантажів вантажоодержувачу у пунктi призначепня по масі i кількості місць провадиться у порядку i способом, за яким вантажі були прийняті від вантажовідправника – зважуванням на вaгax, обмірюванням, підрахунком місць і т.д. Тобто надана відповідь і без цього є очевидною –вантаж треба рахувати при завантаженні на транспорт.
Це необхідно для того, щоб контролювати кількість зерна у місцях його зберігання і кількість зерна, яку було втрачено при перевезенні. Але головне – це потрібно для складання ТТН, адже правила її складання вимагають вказувати кількість вантажу, який перевозиться, і визначати цю кількість не в момент передачі вантажоодержувачу, а в момент завантаження.
***