Держстат знову скасовує низку власних наказів, якими свого часу було затверджено, зокрема, деякі форми первинних бухгалтерських документів:
- наказ Міністерства статистики України від 29.12.1995 року №352 "Про затвердження типових форм первинного обліку" (Форми «ОЗ»);
- наказ Міністерства статистики України від 22.05.1996 року №145 "Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку малоцінних та швидкозношуваних предметів" (форми «МШ»);
- наказ Міністерства статистики України від 21.05.1996 року №193 "Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів" (форми «М»);
- наказ Міністерства статистики України від 13.06.1997 року №149 "Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку роботи будівельних машин та механізмів" (форми «ЕБМ»);
- наказ Державного комітету статистики України від 11.11.2003 року №387 "Про затвердження Порядку отримання Держаналітінформом первинних та агрегованих статистичних даних".
Нагадаємо, що наказом від 17.09.2021 р. №238 ці накази вже було визнано нечинними. Проте Наказом від 22.10.2021 р. №266 Держстат скасував свій наказ №238, а повертатися до старих форм не захотів. Тож довелося скасовувати їх наново.
Водночас було скасовано і «прив'язаний» до Наказу №238 Наказ Держстату від 30.09.2021 року №247 "Про скасування абзацу сьомого пункту 1 наказу Державної служби статистики України від 17 вересня 2021 року №238 "Про визнання такими, що втратили чинність, деяких наказів Міністерства статистики України та Державної служби статистики України".
Які наслідки матиме скасування цих типових форм первинних документів?
Для бюджетників, які, як правило, суворо дотримуються типових форм, затверджених державними органами, жодних. Адже для них існують власні типові форми первинних документів: щодо ОЗ – наказ Мінфіну від 13.09.2016 р. №818, щодо МШП та інших запасів – акт на списання, затверджений наказом Мінфіну від 23.01.2015 р. №11 тощо.
А для підприємств приватного сектору і до цього існувало право самостійно розробляти форми первинних документів для обліку (п. 2.7 Положення №88). Тож ті, хто раніше користувався типовими формами, можуть застосовувати їх і далі (хіба що прибрати з них згадку про скасовані накази Держстату, хоча навряд чи наявність такої згадки, на нашу думку, буде цікавити контролерів). А можуть і перейти на самостійно розроблені замість скасованих форми документів. У будь-якому випадку, на нашу думку, рішення щодо того, за якою формою тепер вести первинний облік ОЗ та запасів, варто зазначити у наказі про облікову політику (або, за потреби, внести до нього відповідні зміни).
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!